
Vår forskning
Vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten bedrivs forskning om utbildning, lärande, barn och ungas villkor, samt idrott, kost och hälsa.
Utbildning och hälsa är två av vår tids viktigaste samhällsfrågor. Vi bedriver praktiknära forskning med relevans för såväl skolväsendet och lärarprofessioner som människors utveckling och hälsa. Forskningen har en bred disciplinär bas inom samhällsvetenskap med tvärvetenskapliga inslag från exempelvis naturvetenskap och medicin. En stor del av vår forskning sker i samverkan med det omgivande samhället och flera av våra forskningsmiljöer är internationellt framstående.
Fler pågående forskningsprojekt
- Utbildning för hållbar utveckling i en ojämlik värld
- Att utveckla summativ bedömarkompetens
- Se eller räkna? Elevers räknestrategier i addition och subtraktion
- Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap?
- Att skärpa den etiska blicken och rösten
- Utvald eller bortvald - ett yrke i förändring
- Ungdomar, våld och utsatthet
- Lärares digitala arbete - balans mellan krav och stöd?
- Brottsplats skola
- Diskurser om kropp, hälsa och vikt bland lärare i idrott och hälsa
- Efter krisen. Migration, utbildning och arbetsliv i tvärvetenskaplig belysning
- Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer
- Satsa – matematik i förskoleklass (Extern länk)
- Ungdomar, utsatthet och skola (Extern länk)
Forskningsprojekt om förskola
Pedagogik och utbildningssystem
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) bedriver forskning om pedagogiska praktiker, verksamheter och system. Forskningen bidrar till ökad kunskap om pedagogiska verksamheters villkor och konsekvenser för individer och samhälle.
Undervisning, digitalisering och identitet
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL) bedriver forskning inom ett brett fält runt lärande, kommunikation och identitetsskapande i undervisningsverksamhet såväl som i vardagen. Den digitala teknikens utveckling löper som en röd tråd i mycket av forskningen.
Didaktik och utbildningens villkor
Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) bedriver forskning om didaktikens frågor om utbildningens vad, hur och varför. Men också om utbildningens sociala, ekonomiska och politiska villkor, samt vad som uppstår och produceras i utbildning.
Kost, idrott och hälsa
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap (IKI) bedriver forskning som kan bidra till att främja hållbara vanor beträffande idrott, fysisk aktivitet och mat. Forskningen karaktäriseras av en tydlig utbildningsanknytning, mångvetenskapliga samarbeten och nära kontakt med omvärlden.