Vår forskning
Institutionens forskning handlar om utbildningars villkor och resultat på individuell, organisatorisk och samhällelig nivå, liksom relationen mellan utbildning och arbetsliv. Våra forskare studerar bland annat skolsegregation, språk- och läsutveckling, bedömning, ledarskap, utbildningspolitik och digitalisering – ofta med fokus på frågor om jämlikhet, inkludering och samhällelig förändring.
Forskningen vid institutionen organiseras i forskningsmiljöer som samlar kompetens inom olika teman. På miljöernas sidor hittar du information om forskningsfrågor, -projekt och medverkande forskare.
Våra forskningskollegier är mer eller mindre informella grupperingar med ett specifikt intresseområde inom forskning och utbildning. Kollegierna bidrar till att utveckla kunskap, stimulera idéutbyte och skapa kopplingar till utvecklingsarbete. Seminarierna som anordnas av kollegierna är öppna för alla intresserade.
Forskningsmiljöer
- Forskningsgruppen för yrkesutbildning (FYRK)
- Förutsättningar, utbildning och resultat (FUR)
- Kritiska teorier (KRIT)
- Lärande, undervisning och bedömning i språk (LUBS)
- Platform for Research in Inclusive education and School development (PRIS)
- Pedagogik och politik (POP)
- Skolutveckling och ledarskap (SKUL)
Forskningskollegier
- Kollegiet genusperspektiv i pedagogik
- Kollegiet förutsättningar, utbildning och resultat (FUR)
- Kollegiet för inkludering, likvärdighet och specialpedagogik (ILS)
- Kollegiet för livsvärldsfenomenologisk forskning
- Kollegiet för Pedagogik och Politik (POP)
- Kollegiet för skolutveckling och utbildningsledarskap
- Kollegiet för språkpedagogik
- Kollegiet för yrkeskunnande
- Utbildningssociologiska kollegiet