Länkstig

Diskurser om kropp, hälsa och vikt bland lärare i idrott och hälsa

Forskningsprojekt
Avslutad forskning
Projektets storlek
4 500 000
Projekttid
2018 - 2020
Projektägare
Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Kort beskrivning

Vi har studerat hur den samtida fetmadiskursen påverkar hur lärare i idrott och hälsa förhåller sig till ämnesinnehåll, pedagogik och syftet med ämnet. Vi har också tillsammans med en lärare genomfört normkreativa undersökningar med fokus på att utveckla rättvisa spel och fysiska tester i relation till kroppsvikt och
kroppsform.

Vetenskapligt bidrag och samhällsrelevans 

Projektets resultat visar att det finns en tydlig relation mellan förhärskande diskurser om kropp, hälsa och vikt och hur lärare i idrott och hälsa ser på sitt ämne avseende funktion, innehåll och pedagogiska strategier. Denna relation berör även lärarnas självförståelse och professionella identitet. I relation till befintlig forskning pekar våra resultat dock på en mer komplex bild av hur lärare i idrott och hälsa ser på och förhåller sig till frågor om kroppsvikt, kroppsform och hälsa. 

Det finns en tydlig motsägelsefullhet och ambivalens i lärarnas utsagor och berättelser där de blandar traditionella föreställningar om att idrott och hälsa handlar om aktivitet till varje pris och om att utvärdera elevernas fysiska kapaciteter med resonemang som utmanar denna endimensionella förståelse av ämnet. 

Våra resultat är viktiga för lärarutbildningen i idrott och hälsa och i ett större perspektiv för alla barn och ungdomars möjligheter att, oberoende av kroppsvikt och kroppsform, lära sig betydelsen av rörelse i vardagen och en balanserad syn på hälsa. 

Lärare i idrott och hälsa behöver därför ytterligare utveckla sin professionella förmåga att värdera ämnesinnehåll (vad), pedagogik (hur), samt syften (varför) i relation till en förståelse av ämnet som ger möjlighet för alla elever att känna att lektionerna i idrott och hälsa är meningsfulla.

Publikationer

  • Quennerstedt, M., Barker, D., Johansson, A., & Korp, P. (2024). Teaching with the test: Using fitness tests to teach paradoxically in physical education. European Physical Education Review0(0). https://doi.org/10.1177/1356336X241283796
  • Korp, P.Quennerstedt, M.Barker, D. and Johansson, A. (2023). Making sense of health in PE: conceptions of health among Swedish physical education teachers. Health Education, 123(2), 79-92. 
  • Barker, D., Quennerstedt, M., Johansson, A., & Korp, P. (2021). Physical Education Teachers and Competing Obesity Discourses: An Examination of Emerging Professional Identities. Journal of Teaching in Physical Education, 40(4), 642-651. https://doi.org/10.1123/jtpe.2020-0110
  • Barker, D., Quennerstedt, M., Johansson, A., & Korp, P. (2021). Fit for the job? How corporeal expectations shape physical education teachers’ understandings of content, pedagogy, and the purposes of physical education. Physical Education and Sport Pedagogy28(1), 29–42. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1934664
  • Quennerstedt, M., Barker, D., Johansson, A., & Korp, P. (2021). The relation between teaching physical education and discourses on body weight – an integrative review of research. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 12(3), 287–305. https://doi.org/10.1080/25742981.2021.1894407

Deltagare

Dean Barker, Örebro universitet

Anna Johansson, Högskolan Väst

Mikael Quennerstedt, Örebro universitet