Att utveckla summativ bedömarkompetens: En longitudinell studie av språklärarstudenter och nyexaminerade språklärare (ΣALLT)
Kort beskrivning
Syftet med projektet är kartlägga lärarstudenters summativa bedömningskompetens i relation till utbildning och verksamhet. Syftet är även att undersöka vad som sker med dessa kunskaper och kompetenser under det första året som yrkesverksamma lärare och vad nyexaminerade lärare efterfrågar.

Ett av de viktigaste ansvarsområdena för lärare är bedömningen av eleverna. Av särskild vikt är olika summativa bedömningar (t ex i form av sammanfattande omdömen eller betyg), eftersom de får så stora konsekvenser för elevers fortsatta utbildnings- och yrkesval.
Rapporter från både Sverige och Finland samt övriga Europa visar brister i vad vi kallar bedömningskompetens, det vill säga lärares förståelse och förmåga att bedöma elever på ett korrekt och reliabelt sätt, där hänsyn tas till de faktorer som ligger till grund för välgrundade och rättvisa bedömningar.
Syfte
Syftet med projektet är kartlägga lärarstudenters summativa bedömningskompeten och analysera situationen i relation till utbildningen och verksamheten. Syftet är även att undersöka vad som sedan sker med dessa kunskaper och kompetenser under det första året som yrkesverksamma lärare och vad nyexaminerade lärare efterfrågar i olika skolmiljöer. Vad anser lärarstudenter om sin utveckling av teoretiska och praktiska kunskaper under utbildningen samt under det första yrkesverksamma året? Vilka är de aspekter i de autentiska bedömningssituationer under det första året i lärarprofessionen som påverkar och förändrar deras praktik?
Genomförande
Studien är både kvalitativ och kvantitativ till sin karaktär och avser söka svar på ovan nämnda frågor genom dokumentanalys av lärosätenas kurs- och undervisningsplaner samt empiriska data bestående av enkätresultat och djupintervjuer med blivande ämneslärare i språk. Samma personer kommer sedan i möjligaste mån att följas under deras första år som lärare med uppföljande enkäter och djupintervjuer.
Resultat
Genom en jämförelse av svaren från studenterna vid två olika tillfällen, hoppas vi både beskriva de nyexaminerades utveckling och progression från lärarutbildning till lärarprofession, analysera orsaker till olika ställningstaganden och praktik samt föreslå åtgärder som kan förbättra lärarutbildningen.
Publikationer och konferensbidrag
-
Developing summative assessment literacy: Novice language teachers´ perceptions in Sweden and Finland
22nd American Educational Research Association Conference -
Pre-service teachers’ summative assessment literacy. Reflections on teacher education
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference -
Learning about summative assessment: What pre-service language teachers’ want and need to know
Research on higher education conference -
Pre-service teachers´ beliefs about summative assessment practices
International Language Testing Association Conference (LTRC) -
Summative assessment in principle and practice – Finnish Language teacher students speak their minds
Linguapeda 2021 -
Teaching Summative Assessment: A Curriculum Analysis of Pre-service Language Teacher Education in Sweden and Finland
AERA, American Educational Research Association -
Swedish pre-service language teachers’ understanding of key elements of summative assessment
AAAL, American Association for Applied Linguistics