Undersökande läsaktiviteter om naturvetenskap (ULAN)
Kort beskrivning
Projektet var ett samverkansprojekt mellan universitet, förskola, förskoleklass och årskurs 1 och målet var att utveckla en modell för undersökande läsaktiviteter där undervisning i förskola och F-1 genomförs för att fördjupa barns meningsskapande om bokens naturvetenskapliga innehåll.
Mål och syfte
Målet med projektet var att utveckla en modell för undersökande läsaktiviteter där undervisning i förskola och F-1 genomfördes för att fördjupa barns meningsskapande om naturvetenskapliga innehåll i barnböcker. Undervisningen i de undersökande läsaktiviteterna innefattade ett målinriktat arbetssätt i vilket samtal och undersökningar särskilt fokuserade kemiska och fysikaliska fenomen. Projektet var ett samverkansprojekt, vilket innefattade ett utvecklingsprojekt för en större grupp personal från förskola, förskoleklass samt årskurs 1. Projektet var samtidigt en forskningsstudie där undervisning genomfördes av fyra förskollärare och lärare utgör forskningsobjekt.
Fokus för studien i projektet var att skapa likvärdiga förutsättningar för barns lärande i förskola och F-1, oberoende av barns tidigare kunskaper och erfarenheter. Syftet var att undersökande läsaktiviteter skulle utvecklas som en modell för undervisning i förskola och F-1. Modellen avsåg visa exempel på hur barnlitteratur kan användas för att skapa mening och lära i riktning mot ett eller flera läroplansmål med tonvikt på naturvetenskap, och integreras i förskolans och skolans systematiska kvalitetsarbete. Syftet besvaras med forskningsfrågorna:
- Vilka möjligheter skapar undersökande läsaktiviteter för att ge varje barn och elev förutsättningar att utveckla sin förståelse för kemiska och fysikaliska fenomen?
- Hur kan undersökande läsaktiviteter samordnas och integreras inom och mellan olika barngrupper och skolformer i riktning mot ökad samverkan ?
- Hur kan undervisningsmodellen bli ett verktyg för förskollärare och lärare i undervisning samt när de kvalitetssäkrar sin undervisning i riktning mot ökad måluppfyllelse
Genomförande
Projektet innefattar tre faser; en synkroniseringsfas där grunden byggs för fokus på likvärdighet och kunskapskumulering över tid vilket baseras på förskollärare och lärares tidigare erfarenheter och kunskaper om systematisk utveckling av sina respektive verksamheter (förskola, förskoleklass och årskurs 1) samt tidigare genomförda fortbildningsinsatser. Mot bakgrund av studiens teoretiska ansats är det i denna första del centralt att alla deltagare (forskare, lärare och rektorer) synliggör och bidrar med olika perspektiv. Det bidrar till delade kunskaper och erfarenheter av; undervisning strukturer, naturvetenskaplig bas, språkutvecklande och litteraturrelaterat arbete som redan pågår samt om kreativa utmaningar för barns kunskapsgenerering inom nämnda fält. Här blir forskarnas roll bland annat att stötta med forskningsbaserad teoretisk och didaktisk kunskap om både innehåll och form kopplat till undersökande läsaktiviteter för att möta varje deltagare där de befinner sig.
Andra fasen är en realiseringsfas. Här är fokus på bland annat förberedelse, planering och organisering av material och miljöer för undervisningssekvenser och konkret genomförande av de samma. Det gäller dels att stödja vidgad innehållskunskaps hos förskollärare och lärare inför läsaktiviteterna, dels att bidra med tillfällen för kollegial reflektion där fokus ligger på barns olika processer av utvecklat kunnande och inte på produkt. Viktigt är att skapa incitament för att förena barns perspektiv med lärområden som kan vara utmanande - men också utvecklande, undersökande och nyfikenhetsskapande så att alla barn känner att de har mycket att tillföra gruppen.
Slutligen sker en utfallsfas. Fokus ligger då på vad projektet har inneburit för de olika deltagarna (barn, föräldrar, området Gårdsten, förskollärare och forskare) och vilka resultat, lärdomar och utmaningar för undersökande läsaktiviteter samt samverkan och utveckling av systematiskt kvalitetsarbete som kan identifieras. Förväntat resultat innefattar utveckling av en modell för att kunna omsättas i liknande utbildningspraktiker. En sådan skulle kunna utgöra inslag i förskollärar- och lärarutbildning, med fördel inom kurser som bygger på ämnesintegrerade undervisningsinnehåll. Förväntat resultat är också att samverkan mellan samhällsfunktioner som bibliotek, förskola och skola samt andra resurser i närområdet har etablerats.
Resultat
Forskningens resultat visar att modellen är konstruktiv för kvalitetssäkring av undervisning om naturvetenskap i förskola och skola för att vidga och fördjupa barns kunnande med utgångspunkt i den förståelse som barn själva uttrycker. Resultaten synliggör förskollärares/lärares kompetens och kreativitet, både vad det gäller att prova och utveckla nya undervisningsmetoder, att arbeta tillsammans med forskare i ett praktiknära projekt och att utveckla sin profession. Sammantaget bidrar det till en systematisk kvalitetssäkring av undervisningen. Att samtala om naturvetenskapliga fenomen kan ses som för utmanande för de yngsta barnen i utbildningssystemet. Med ett undersökande praktiskt arbetssätt med läsaktivitet som grund, har lärarna och barnen utvecklat både metod, språk och kreativitet, samt synliggjort för kollegor hur undervisning om naturvetenskap kan genomföras med alla. Den kontinuerliga handledning som lärarna deltagit igenom projektet har bidragit till en ökad reflektiv och kognitiv medvetenhet om sin undervisning, samt om hur barns lärande kan utvecklas.
Projektmedlemmar
Jonna Larsson, projektledare och universitetslektor
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Anna Backman, lektor
Center för Skolutveckling, Göteborg stad,
samt doktorand vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Pia Williams, professor
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Agneta Pihl, utvecklingsledare och lektor
Förskoleförvaltningen, Göteborg stad