Bild

Vår forskning
Forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession utvecklar och granskar didaktikens och det pedagogiska arbetets möjligheter och begränsningar i riktning mot ett hållbart samhälle. Merparten av denna forskning är kopplad till skolans praktiker, ämnesdidaktik och lärarprofessioner.
Forskningsprojekt
- Att utveckla summativ bedömarkompetens
- Utvald eller bortvald - ett yrke i förändring
- Se eller räkna?
- Att skärpa den etiska blicken och rösten
- Hur lära sig att tänka kritiskt i samhällskunskap?
- Efter krisen. Migration, utbildning och arbetsliv
- De osynliga - om problematisk skolfrånvaro
- En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter
- Med translanguaging (TL) som förhållningssätt
- DigiFLEX: Didaktisk design i samverkan
- Hunden i skolan
- Effekter av gruppdiskussioner i matematik och naturvetenskap
- Kunskap Undervisning Språk och Teknik (KUST)