Universitetsstyrelsen
Göteborgs universitets styrelse är universitetets högsta beslutande organ. Här kan du läsa om styrelsens uppdrag, sammanträden och ledamöter.
Universitetsstyrelsens uppdrag
Göteborgs universitets styrelse är universitetets högsta beslutande organ. Universitetsstyrelsen ansvarar inför regeringen och ska se till att universitetets verksamhet bedrivs effektivt, redovisas på ett tillförlitligt och rättvisande sätt samt att universitetet hushållar väl med statens medel.
Styrelsen har enligt högskolelagen inseende över universitetets alla angelägenheter och svarar för att dess uppgifter fullgörs.
Uppgifter
Universitetsstyrelsens uppgifter omfattar särskilt:
- övergripande målformuleringar och övergripande beslut om universitetets verksamhet och ekonomi
- långsiktig planering, utbildnings- och forskningspolitiska ställningstaganden för universitetet som helhet
- omvärldsanalys
- utvärdering och kvalitetskontroll
- resultatanalys
- resursallokering över budgetperioden (1–3 år) och löpande uppföljning.
Sammanträden 2025
Här hittar du datum och protokoll för sammanträdena under 2025. Vill du få tillgång till protokoll från tidigare sammanträden, kontakta registrator@gu.se.
Ledamöter
Regeringen utser ordföranden och övriga externa ledamöter i Universitetsstyrelsen efter förslag från en nomineringsgrupp. Därutöver ingår rektor, tre lärare och tre studenter som ordinarie ledamöter. Företrädare för de anställda – tre fackliga representanter – har närvaro- och yttranderätt vid styrelsens sammanträden.