Hoppa till huvudinnehåll
Göteborgs universitet
Anna Wåhlin.
Anna Wåhlin, professor i oceanografi, har visat att Antarktis isväggar har stor betydelse för klimatet genom att de förhindrar havsuppvärmning och avsmältning av glaciäris.
Foto: Johan Wingborg

Expertlista: Havet

Här kan du som är journalist hitta forskare som kan analysera och kommentera frågor om havet och havsmiljön. Det kan handla om ämnen som klimatförändringar, biologisk mångfald, plast i havet, odling av marina arter, sjöfart och miljörätt.

Livet i havet

Biologisk mångfald och evolutionära processer

Kerstin Johannesson är föreståndare för Centrum för marin evolutionsbiologi och har lång erfarenhet av att arbeta med evolutionär anpassning hos marina arter. Hon kan svara på frågor om hur biologisk mångfald förändras och utvecklas genom evolutionära processer som exempelvis lokal anpassning.

Kerstin Johannesson, professor i marin ekologi, institutionen för marina vetenskaper, e-post: kerstin.johannesson@gu.se

Biologisk mångfald

Allison Perrigo kan svara på vad som händer i naturen och havet när arter går förlorade till följd av exempelvis miljöförstöring eller klimatförändringar.

Allison Perrigoverksamhetsledare för Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier, GGBC, telefon: 031-7862529, e-post: allison.perrigo@bioenv.gu.se.

Havsförsurning

Sam Dupont kan svara på frågor om hur marina organismer påverkas när pH-halten i haven sjunker och hur arter kan anpassa sig till havsförsurning.

Sam Dupont, universitetslektor, institutionen för biologi och miljövetenskap. Telefon: 031-786 95 31, e-post: sam.dupont@bioenv.gu.se

Ostron

Pierre De Wit kan svara på frågor om beståndsuppdelning och lokala anpassningar hos svenska ostron, både Stillahavsostron och Europeiska platta ostron.
Pierre De Wit, forskare vid institutionen för marina vetenskaper, e-post: pierre.de_wit@marine.gu.se

Kommunikation med kemiska signaler

Henrik Pavia och Gunilla Toth kan svar på frågor om makroalger (tång) och om hur alger och djur kommunicerar med hjälp av kemiska signaler.

Henrik Pavia, professor i marin ekologi vid institutionen för marina vetenskaper, e-post: henrik.pavia@marine.gu.se
Gunilla Toth, universitetslektor vid institutionen för marina vetenskaper, e-post: gunilla.toth@marine.gu.se.

Svenska korallrev

Ann Larsson kan svara på frågor om svenska kallvattenkoraller och om biohydrodynamik (hur vattenrörelser påverkar organismer och det ekologiska samspelet i havet, till exempel larvsettling/bottenfällning, födotillgång och doftsignaler)
Ann Larsson, universitetslektor vid institutionen för marina vetenskaper, e-post: ann.larsson@marine.gu.se

Fiske och fiskgenetik

Carl André kan svara på frågor om uppdelning och lokala anpassningar hos olika bestånd av marina fiskar och skaldjur.

Carl André, professor i marin ekologi vid institutionen för marina vetenskaper, e-post: carl.andre@gu.se

Ansvar för havet

Vatten- och havsjuridik

Lena Gipperth är miljöjurist och engagerad i flera mångvetenskapliga projekt om skydd för vatten och havsmiljö. Hon kan svara på frågor om strandskydd och miljörätt. Hon är föreståndare för Centrum för hav och samhälle som samlar havsrelaterad verksamhet vid Göteborgs universitet.

Lena Gipperth, professor i miljörätt, telefon: 031–786 1297, 076–858 1227, e-post: lena.gipperth@gu.se

Miljöekonomi

Thomas Sterners forskning täcker det mesta inom hållbar utveckling, klimat, cirkulär ekonomi och resursekonomi – särskilt fiske. Utformningen av styrmedel kan gälla allt från planetära gränser, till fiske, kväveoxider, kemikalier eller andra tillämpningar.

Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, telefon: 031–786 1377, e-post: thomas.sterner@economics.gu.se

Havsförvaltning och miljöekonomi

Håkan Eggerts forskning fokuserar på miljö-, beteende- och resursekonomi, ofta relaterat till fiske, marina frågor, handel och värdering.

Håkan Eggert, docent i nationalekonomi, telefon: 031-786 41 75, e-post: hakan.eggert@economics.gu.se

Samhällsvetenskapliga perspektiv på fiske och havsstyrning

Sebastian Linke studerar samspelet mellan vetenskap, politik och samhälle med fokus på fiske och havsstyrning på olika nivåer (globalt, EU, Sverige, lokala samhällen).

Sebastian Linke, docent i samhällsvetenskapliga miljöstudier, telefon: 073-573 67 03, e-post: sebastian.linke@gu.se

Miljökonflikter

Benedict Singleton är expert på miljökonflikter och institutioner som hanterar fiskbestånd. Benedict har också forskat om politisk ekologi, miljökommunikation och specifikt på färöisk valfångst (grindadráp). Engelsktalande.

Benedict Singleton, postdoktor i samhällsvetenskapliga miljöstudier, telefon: 0736181689, e-post: benedict.singleton@gu.se

Fysisk planering och förvaltning av kustzonen

Andreas Skriver Hansen kan svara på frågor som rör fysisk planering och förvaltning av kustzonen.

Andreas Skriver Hansen är forskare vid institutionen vid ekonomi och samhälle, e-post: andreas.hansen@geography.gu.se

Tekniken och havet

Industriell påverkan på haven

Thomas Dahlgren är expert på marin biodiversitet och studerar för närvarande effekterna av industriell påverkan på den marina miljön, till exempel: gruvbrytning i djuphaven, vindkraftverksparker, olje- och gasexploatering, och vattenbruk.

Thomas Dahlgren, lektor marin biodiversitet, e-post: thomas.dahlgren@marine.gu.se

Människan och havet

Plast i havet

I våra hav finns mängder av plastpartiklar som inte hör hemma där. Hur påverkar mikroplaster fiskar, havet och ekosystemet?

Bethanie Carney Almroth, universitetslektor i ekotoxikologi, telefon: 031–786 3673, 073−226 1569, e-post: bethanie.carney@bioenv.gu.se

Martin Hasselöv, professor i marin nanokemi, institutionen för marina vetenskaper, telefon: 031-786 90 50. e-post: martin.hassellov@gu.se

Turism och friluftsliv vid kusten

Andreas Skriver Hansen kan svara på frågor om betydelsen av friluftsliv och turism för kustsamhället och kustmiljön.

Klimatet och havet

Antarktis smältande glaciärer

Anna Wåhlin har varit på många forskningsexpeditioner i Antarktis och kan svara på frågor om oceanografi, oceancirkulation, polarforskning, Antarktis, Södra Ishavet, vattenståndshöjning, smältande glaciärer, tunga bottenströmmar, topografisk styrning.

Anna Wåhlin, professor i oceanografi, telefon: 031–786 2866, e-post: anna.wahlin@marine.gu.se, twitter: @a_wahlin

Havsförsurning

Klimatpåverkan på plankton och alger

Angela Wulff studerar hur plankton och alger, som är grunden i den marina näringskedjan, påverkas av klimatförändringar (temperatur, salthalt, koldioxid). I hennes forskning ingår även studier av marina kiselalgers biodiversitet.

Angela Wulff, professor i marinekologi, telefon: 031−786 2628, 076−618 2628, e-post: angela.wulff@bioenv.gu.se

Klimatförändringar och havets kemi

David Turner forskar om de förändringar i havets kemi som orsakas av klimatförändring och av antropogena utsläpp. Ett område av särskilt intresse är sura utsläpp från sjöfarten och dess konsekvenser för Östersjön.

David Turner, professor emeritus i marin kemi, e-post: david.turner@marine.gu.se

Klimatförändringar och marina arter

Jonathan Havenhand kan svara på frågor om hur klimatförändringarna påverkar marina arter.
Jonathan Havenhand, forskare vid institutionen för marina vetenskaper, e-post: jon.havenhand@marine.gu.se.

Klimatförändringar i urbana kustområden

Per Knutssons expertis omfattar frågor om klimatrisker, sårbarhet och anpassning till klimatförändringar i urbana kustområden i Sverige och Indien.

Per Knutsson, lektor i Humanekologi, telefon: 031-786 4214, e-post: per.knutsson@globalstudies.gu.se

Maten och havet

Odling av marina arter

Kristina "Snuttan" Sundell kan svara på frågor om odling av fisk, skaldjur, alger och annan mat från havet. Hon är föreståndare på Nationellt centrum för marin vattenbruksforskning, Swemarc.

Kristina ”Snuttan” Sundell, professor i zoofysiologi, institutionen för biologi och miljövetenskap, telefon: 031-786 36 71, e-post: kristina.sundell@bioenv.gu.se

Odling av alger

Henrik Pavia och Göran Nylund kan svara på frågor om odling av svenska makroalger (tång).

Göran Nylund, forskare vid institutionen för marina vetenskaper, e-post: goran.nylund@marine.gu.se

Antibiotikaanvändning i vattenbruk

Per Knutsson kan svara på frågor om politisk styrning av risker kopplade till användning av antibiotika i vattenbruk i Indien och Östafrika.