Charlott Sellberg
Universitetslektor
Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation ochAVD-/SEKTIONSCHEF, INST
Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation ochOm Charlott Sellberg
Charlott Sellberg är fil. dr. i pedagogik och anställd som universitetslektor i tillämpad informationsteknologi med inriktning mot lärande vid Institutionen för Tillämpad IT, Göteborgs universitet. På Tillämpad IT är jag engagerad i fortbildning av lärare kring aspekter av samhällets och skolans digitalisering och i våra masterprogram om lärande och informationsteknologi.
Mitt forskningsintresse rör aspekter av lärande i säkerhetskritiska och teknikintensiva miljöer, ofta i kontexten arbete och professionsutbildning. Tidigare forskningsprojekt rör sjöfartsutbildningens digitalisering, med fokus på den träning och bedömning som sker i simulatormiljö. Pågående forskningsprojekt utforskar dessa frågor vidare. I ett samarbete med forskare från Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet studeras säkerhetsträning för ombordpersonal där vi utforskar nya teoretiska koncept och digitala praktiker för säkerhetsträning. I ett samarbetsprojekt mellan Chalmers, Linnéuniversitetet och Sjöfartsverket studerar vi hur nya teknologier, så som eye-tracking, kan användas för att utveckla lotsars visuella expertis i simulatormiljön. Mitt intresse för utbildningsteknologier rör sig även över olika domäner. I ett forskningsprojekt tillsammans med forskare från Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet och Universitetet i Sørøst-Norge utforskar vi användandet av simulering i sjukvårdsutbildning, biomedicinskt labbarbete och för att träna navigering i sjöfartsutbildning. Gemensamt för dessa projekt är att mina studier bygger på etnografiskt fältarbete, intervjuer med praktiker inom fältet, samt interaktionsanalyser av mänskliga samspel i teknologiska miljöer.
-
The demonstration of reflection-in-action in maritime
training
Charlott Sellberg, Oskar Lindwall, Hans Rystedt
Reflective Practice - 2021-01-01 -
Pedagogical dilemmas in dynamic assessment situations: perspectives on video data from simulator-based competence
tests
Charlott Sellberg
Wmu Journal of Maritime Affairs - 2020-01-01 -
Telling Stories from the Sea: Facilitating Professional Learning in Maritime Post-Simulation
Debriefings
Charlott Sellberg, Astrid Camilla Wiig
Vocations and Learning - 2020-01-01 -
From Tacit Knowledge to Visual Expertise: Eye-Tracking Support in Maritime Education and
Training
Rikard Eklund, Charlott Sellberg, Anna-Lisa Osvalder
In: Nazir S., Ahram T., Karwowski W. (eds) Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences. AHFE 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1211. Springer, Cham - 2020-01-01 -
From Technical and Non-technical Skills to Hybrid Minds: Reconceptualizing Cognition and Learning in Semi-automated
Environments
Charlott Sellberg, Martin Viktorelius
In: Nazir S., Ahram T., Karwowski W. (eds) Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences. AHFE 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1211. Springer, Cham - 2020-01-01 -
Pedagogical dilemmas in dynamic assessment situations: perspectives on video data from simulator-based competence
tests
Charlott Sellberg
WMU Journal of Maritime Affairs - 2020-01-01 -
Certifying Navigational Skills: A Video-based Study on Assessments in Simulated
Environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Mona Lundin
TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation - 2019-01-01 -
Telling stories from the sea: Boundary work and face-saving strategies in maritime post-simulation
debriefing
Charlott Sellberg, Astrid Camilla Wiig
ViLär, Trollhättan 5-6 december 2019 - 2019-01-01 -
Educating future generations’ master mariners: Using visualization for re-creating, assessing and learning from prior performance in post-simulation
debriefings
Charlott Sellberg, Hans Rystedt
Proceedings of the 20th International Association of Maritime Universities Conference (IAMU AGA20) - 2019-01-01 -
Training and assessing future mariners in simulated environments: The need to train the
trainer
Charlott Sellberg
9th Workshop on Training and Assessment, Drammen, Norway, 9-10 October, 2019 - 2019-01-01 -
Authenticity, role-play and simulation: In-scenario corrections in maritime
training
Charlott Sellberg, Hans Rystedt
The 18th Biennial EARLI Conference SIG 14, Aachen, Germany, 12-16 August, 2019 - 2019-01-01 -
Certifying Navigational Skills: A Video-based Study on Assessments in Simulated
Environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Mona Lundin
13th International Conference on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation (TransNav 2019), Gdynia, Poland, 12-14 June 2019 - 2019-01-01 -
Computer Supported Collaborative Learning as an Intervention for Maritime Education and
Training
Amit Sharma, Salman Nazir, Camilla Wiig, Charlott Sellberg, Marius Imset, Steven Mallam
Advances in Human Factors in Training, Education, and Learning Sciences - 2019-01-01 -
Connecting through collaboration: Instructor's role in high fidelity
simulator
training
Astrid Camilla Wiig, Charlott Sellberg, Salman Nazir
EARLI SIG 10&21 Conference 2018, Connecting Connected Minds: Capturing the relevance of social interaction and cultural diversities in a digitalized media ecology - 2018-01-01 -
Learning to navigate: the centrality of instructions and assessments for developing students’ professional competencies in simulator-based
training
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Hans Rystedt
WMU Journal of Maritime Affairs - 2018-01-01 -
Tasks and instructions on the simulated bridge: Discourses of temporality in maritime
training
Charlott Sellberg, Mona Lundin
Discourse Studies - 2018-01-01 -
From briefing, through scenario, to debriefing: the maritime instructor’s work during simulator-based
training
Charlott Sellberg
Cognition, Technology & Work - 2018-01-01 -
Training to become a master mariner in a simulator-based environment: The instructors’ contributions to professional
learning
Charlott Sellberg
- 2017-01-01 -
Instructions-in-action: Matters of temporality in simulator-based maritime
training
Charlott Sellberg, Mona Lundin
International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis Conference, Otterbein University, Ohio, USA, July 10-13 - 2017-01-01 -
Collecting video data across digital and physical spaces in a simulator
environment
Charlott Sellberg
Lasi Nordic 2017 Posters - 2017-01-01 -
Demonstrating professional intersubjectivity: The instructor's work in simulator-based learning
environments
Charlott Sellberg, Mona Lundin
Learning, Culture and Social Interaction - 2017-01-01 -
Representing and enacting movement: The body as an instructional resource in a simulator-based
environment
Charlott Sellberg
Education and Information Technologies : Official Journal of the IFIP technical committee on Education - 2017-01-01 -
Simulators in bridge operations training and assessment: a systematic review and qualitative
synthesis
Charlott Sellberg
WMU Journal of Maritime Affairs - 2017-01-01 -
Training skills and assessing performance in simulator-based learning
environments
Charlott Sellberg, Olle Lindmark, Hans Rystedt
Proceedings from the 18th Annual Assembly of the International Association of Maritime Universities, Varna, Bulgaria, 11-14 October 2017, Volume 1 - 2017-01-01 -
Temporal and material conditions for instruction in simulator-based maritime
training
Charlott Sellberg, Hans Rystedt
CSCL 2015 Proceedings - 2015-01-01 -
Träning och bedömning av professionellt agerande i
simulatormiljö
Charlott Sellberg, Hans Rystedt, Oskar Lindwall, Olle Lindmark, Johan Hartler, Johan Magnusson, Joakim Dahlman
Chalmers annual Conference on Teaching and Learning (KUL2014) - 2014-01-01 -
Träning och bedömning av professionellt agerande i
simulatormiljö
Charlott Sellberg, Hans Rystedt, Oskar Lindwall, Olle Lindmark, Johan Hartler, Johan Magnusson, Joakim Dahlman
Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2013) - 2013-01-01