Göteborgs universitet
Arbets- och milkjömedicin, vid avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa
Foto: Malin Arnesson

Avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa

Välkommen till avdelningen för samhällsmedicin och folkhälsa! Här hittar du forskning och utbildning inom ämnet samhällsmedicin och folkhälsa.

Vår vision är att genom forskning, utbildning och samarbete bidra till en bättre hälsa för alla och minska hälsoskillnader lokalt och globalt. Vi utgår från FN:s globala hållbarhetsmål om god hälsa, som är en grundläggande förutsättning för människors möjlighet att nå sin fulla potential och bidra till samhällets utveckling. Vi driver två populära masterprogram inom folkhälsa och global hälsa som samlar studenter från hela världen. Dessutom ger vi en mängd fristående kurser och uppdragsutbildningar. Våra forskare studerar alltifrån ljudmiljö och hälsa, till biostatistik, global folkhälsa, arbetsmiljö och psykisk hälsa.