test reuma
Foto: Malin Arnesson

Forskning vid avdelningen

Vad orsakar reumatism? Varför drabbar ledgångsreumatism oftare kvinnor än män? På avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning söker vi svaren till några av de största folksjukdomarna. Här kan du läsa mer om vår forskning.

Vårt huvudfokus är inflammation. Vi utreder allt från reumatiska och andra autoimmuna orsaker till allergiska och infektionsinducerade orsaker. Målet är att utreda de mekanismer som ligger bakom att kroppens vävnader blir inflammerade. Vår verksamhet spänner från grundforskning med in vitro och in vivo modeller till behandling och rehabilitering ('bench to bedside').

Möt våra forskare

Navigate to video: Möt Inger Gjertsson, professor i reumatologi
Video (1:20)
Möt Inger Gjertsson, professor i reumatologi
Navigate to video: Möt Helena Forsblad d'Elia, professor i reumatologi
Video (1:30)
Möt Helena Forsblad d'Elia, professor i reumatologi

Forska hos oss

Är du forskare och vill ta nästa steg i din karriär? Hos oss arbetar du i framstående forskningsmiljöer som ger dig stora möjligheter att utvecklas. Vid Institutionen för medicin bedriver vi preklinisk forskning i laboratoriemiljö, klinisk forskning och studier på befolkningsnivå.

Vi har ett nära samarbete med hälso- och sjukvården och ett stort internationell kontaktnät. Genom Sahlgrenska akademins teknikplattform Core Facilities har du tillgång till kvalificerad vetenskaplig expertis och avancerad teknisk infrastruktur.

Så är det att jobba hos oss