Göteborgs universitet
Bild av genomskärning av blodkärl.
Forskare vid avdelningen studerar en bild på uppförstorade blodkärl.
Foto: Malin Arnesson

Forskning vid avdelningen

Vad är brustet hjärta-syndrom? Varför drabbas allt fler av diabetes? På avdelningen för molekylär och klinisk medicin försöker vi hitta svaren till några av de största folksjukdomarna. Här kan du läsa mer om vår forskning.

Hjärt- och kärlsjukdom, fetma och diabetes är idag några av världens vanligaste och dödligaste sjukdomar. Vi strävar efter att förbättra hälsa och sjukvård genom att hitta metoder för att förhindra, förebygga och bota dessa sjukdomar med hjälp av forskning. Vi har ett nära samarbete med sjukvården och bedriver grundforskning samt patientnära och epidemiologisk registerforskning. Vår avdelning finns på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Mölndal, på Östra samt på Sahlgrenska.

Möt våra forskare

Navigate to video: Möt Björn Redfors, professor i kardiovaskulär forskning
Video (1:04)
Möt Björn Redfors, professor i kardiovaskulär forskning
Navigate to video: Möt Marcus Lind professor i diabetologi
Video (01:42)
Möt Marcus Lind professor i diabetologi

Forska hos oss

Är du forskare och vill ta nästa steg i din karriär? Hos oss arbetar du i framstående forskningsmiljöer som ger dig stora möjligheter att utvecklas. Vid Institutionen för medicin bedriver vi preklinisk forskning i laboratoriemiljö, klinisk forskning och studier på befolkningsnivå.

Vi har ett nära samarbete med hälso- och sjukvården och ett stort internationell kontaktnät. Genom Sahlgrenska akademins teknikplattform Core Facilities har du tillgång till kvalificerad vetenskaplig expertis och avancerad teknisk infrastruktur.

Så är det att jobba hos oss