Pricktest genomförs på patient.
Allergi- och lungmedicin är ett av forskningsområdena vid avdelningen. På bilden genomförs ett pricktest på en patient.
Foto: Malin Arnesson

Forskning vid avdelningen

Varför är svenska kvinnor mest bensköra i världen? Hur samverkar tarmen och hjärnan vid IBS? Det är två frågor som våra forskare söker svaret på.

Hos oss utvecklas kunskap inom alltifrån klinisk nutrition, endokrinologi till allergi- och lungmedicin. Vi driver världsledande forskning inom tarmsjukdomen IBS och framgångsrik forskning inom benskörhet. Vi har ett nära samarbete med sjukvården och bedriver allt ifrån preklinisk forskning i laboratoriemiljö och djurforskning till klinisk forskning med försökspersoner.

Möt våra forskare

Navigate to video: Möt Helena Filipsson Nyström professor i internmedicin och endokrinologi
Video (1:07)
Möt Helena Filipsson Nyström professor i internmedicin och endokrinologi
Navigate to video: Möt Ludger Grote professor i invärtesmedicin
Video (01:10)
Möt Ludger Grote professor i invärtesmedicin
Navigate to video: Möt Andrei Chagin, professor i molekylär medicin
Video (1:31)
Möt Andrei Chagin, professor i molekylär medicin
Navigate to video: Möt Marie Lagerquist professor i molekylär endokrinologi
Video (01:10)
Möt Marie Lagerquist professor i molekylär endokrinologi

Forska hos oss

Är du forskare och vill ta nästa steg i din karriär? Hos oss arbetar du i framstående forskningsmiljöer som ger dig stora möjligheter att utvecklas. Vid Institutionen för medicin bedriver vi preklinisk forskning i laboratoriemiljö, klinisk forskning och studier på befolkningsnivå.

Vi har ett nära samarbete med hälso- och sjukvården och ett stort internationell kontaktnät. Genom Sahlgrenska akademins teknikplattform Core Facilities har du tillgång till kvalificerad vetenskaplig expertis och avancerad teknisk infrastruktur.

Så är det att jobba hos oss