
Utvecklingspsykologi
Inom forskargruppen The Gothenburg group for Research In Developmental psychology (GRID) studeras individers psykologiska utveckling och livsvillkor under hela livet. De olika sociala sammanhang individer befinner sig i, till exempel familj, kamratgrupp, skola, yrkesliv, idrott och digitala miljöer, är centrala i vår forskning. Många av våra studier är longitudinella där vi följt samma individer över tid, till exempel från barn- till vuxenår.
Vår forskning
Inom GRID har vi som mål att ta oss an centrala aspekter av individers psykologiska utveckling, med all dess variation och komplexitet. Genom vår forskning bidrar vi på så sätt till utvecklingspsykologisk kunskaps- och teoriutveckling och till att belysa aktuella samhällsfrågor. GRID har länge haft fokus på unga, men vi undersöker förändring och stabilitet under hela livet. Flera av våra projekt har klinisk relevans på så vis att de bidrar med kunskap om utmaningar och vad som kan främja positiv utveckling i olika faser av livet. En del av våra projekt innefattar interventionsstudier som görs i nära samverkan med andra samhällsaktörer, som skola eller socialtjänst.
Inom GRID använder vi oss av kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, ofta i kombination. Vi driver flera longitudinella projekt där vi följer samma individer över tid. Vi studerar utveckling och livsvillkor i olika vardagsmiljöer och betydelsen av den större samhälleliga kontexten är central i vår forskning. Ämnesområden som vi forskar om är exempelvis:
- Identitet, till exempel narrativ och etnisk identitet
- Personlighet
- Sexuell utveckling
- Sociala relationer, till exempel föräldraskap, mobbning och sexuella trakasserier
- Kroppsuppfattning
- Fysisk aktivitet
- Psykosocial anpassning
Mer detaljerad information om våra forskningsprojekt finns nedan. Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer.


Publikationer
Azad, A., & Carlsson, J. (2022). “When you told us what happened to you, I started to shiver” – what children and teenagers immediately express and comprehend after listening to testimonies of Holocaust survivors. Holocaust studies: A journal of culture and history. doi: 10.1080/17504902.2022.2119025
Lidberg, J., Berne, S., & Frisén, A. (2022). Challenges in Emerging Adulthood Related to the Impact of Childhood Bullying Victimization. Emerging Adulthood. doi:10.1177/21676968211051475
Lunde, C., & Joleby, M. (2022). Being Under Pressure to Sext: Adolescents' Experiences, Reactions, and Counter‐Strategies. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.12797
Valik, A., Holmqvist Gattario, K., Lunde, C., & Skoog, T. (2022) PSH-C: A measure of peer sexual harassment among children. Journal of Social Issues 1–24. https://doi.org/10.1111/josi.12517
Weick, L., Grimby-Ekman, A., Lunde, C., & Hansson, E. (2022). Validation and reliability testing of the BREAST-Q expectations questionnaire in Swedish. Journal of Plastic Surgery and Hand Surgery, Ahead-of-print(Ahead-of-print), 1-9.
Weick, L., Lunde, C., & Hansson, E. (2022). The effect of implant loss after immediate breast reconstruction on patient satisfaction with outcome and quality of life after five years - a case-control study. Journal of Plastic Surgery and Hand Surgery, Ahead-of-print(Ahead-of-print), 1-8.
Wängqvist, M., Carlsson, J., Syed, M., Frisén, A., Hwang, C. P., & Lamb, M. E. (2022). Within family development of father involvement across two generations of parents. Journal of Family Psychology. https://doi.org/10.1037/fam0000960
Berne, S & Frisén, A. (2021). Utsatt på internet: En internationell forskningsöversikt om nätmobbning bland barn och unga. Statens medieråd.
Burén, J., Holmqvist Gattario, K., & Lunde., C. (2021). What do Peers Think about Sexting? Adolescents’ Views of the Norms Guiding Sexting Behavior. Journal of Adolescent Research, 1-29.
Gyberg, F., Svensson, Y., Wängqvist, M., & Syed, M. (2021). Discrimination and its relation to psychosocial well-being among diverse youth in Sweden. New Directions for Child and Adolescent Development, 1–19.
Helsing, B., Hwang, P., & Frisén, A. (2021). How social networks influence young men to seek psychological help. Nordic Psychology, 73(2), 153-174. doi: 10.1080/19012276.2020.1839540
Helsing, B., Frisén, A & Hwang, C. P. (2021). Sexual risk-taking among young Swedish men testing for STI. European Journal of Contraception and Reproductive Health Care, 26(2), 155-159. doi: 10.1080/13625187.2020.1821355
Jaf, D., Özdemir, M., & Skoog, T. (2021). Immigrant and Swedish Adolescents Involvement in Organized Sports Activities: An Expectancy-Value Approach. BMC Psychology, 9, 12.
Joleby, M., Landström, S., Lunde, C., & Jonsson, L.S. (2021). Experiences and psychological health among children exposed to online child sexual abuse–a mixed methods study of court verdicts. Psychology, Crime and Law, 27(2), 159-181.
Joleby, M., Lunde, C., Landström, S., & Jonsson, L. (2021). Offender strategies for engaging children in online sexual activity. Child Abuse & Neglect, 120, 105214.
Kapetanovic, S., & Skoog, T. (2021). The Role of the Family’s Emotional Climate in the Links between Parent-Adolescent Communication and Adolescent Psychosocial Functioning. Journal of Abnormal Child Psychology, 49, 141–154.
Kling, J., Counsell, A., Frisén, A., Holmqvist Gattario, K., & Piran, N. (2021). Translation and psychometric evaluation of the Experience of Embodiment Scale in a Swedish community sample of young women and men. Body Image, 39, 259-265. doi: 10.1016/j.bodyim.2021.09.004.
Lunde, C., & Joleby, M. (2021). Young people’s Experiences of Sexting and Online Sexual Victimization. In Violence, Victimisation and Young People (Young People and Learning Processes in School and Everyday Life, pp. 95-112). Cham: Springer International Publishing.
Mitchell, L. L., Adler, J. M., Carlsson, J., Eriksson, P. L., & Syed, M. (2021). A conceptual model of identity integration across adulthood. Developmental Psychology, 57(11), 1981-1990. https://doi.org/10.1037/dev0001246
Skoog, T. & Kapetanovic, S. (2021). The Role of Pubertal Timing in the Development of Peer Victimization and Offending from Early- to Mid-Adolescence. Journal of Early Adolescence.
Svensson, Y., & Frisén, A. (2021). Dual-centric work/family identity in young adults. Self And Identity, 2021. doi: 10.1080/15298868.2021.1950828
Voica, S., Kling, J., Frisén, A., & Piran, N. (2021). Disordered eating through the lens of positive psychology: The role of embodiment, self-esteem and identity coherence. Body Image, 39, 103-113. doi: 10.1016/j.bodyim.2021.06.006
- Joleby, M. (2021). Technology-assisted child sexual abuse. Doctoral dissertation, Department of Psychology, University of Gothenburg
- Burén, J. (2020). Sexting among adolescents: A gendered online phenomenon, related to individual and social determinants. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Eriksson, P., L. (2020). Developing into early adulthood: The role of identity and personality. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Helsing, Bo, 2020. Violence in Close Relationships, Sexual Risk-taking, and Help-seeking among Young Men. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Gyberg, F. (2019). Identity; Understanding aspects of process, content, and structure in context. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Kling, J. (2019). Being at home in one's body. Body image in light of identity development. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Carlsson, J. (2015). Evolving identities – Contents and processes of identity development among people in their late twenties. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Berne, S. (2014). Cyberbullying in Childhood and Adolescence - Assessment, Coping, and the Role of Appearance. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Holmqvist, K. (2013). Body Image in Adolescence: Through the Lenses of Culture, Gender, and Positive Psychology. Doktorsavhandling, Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet.
-
Lunde, C. (2009). What people tell you gets to you. Body satisfaction and peer victimization in early adolescence. Doktorsavhandling, Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet.
Medlemmar
Professorer/Lektorer
- Ann Frisén
identitet, kroppsuppfattning, mobbning - Philip Hwang
identitet, föräldraskap, personlighet - Carolina Lunde
kroppsuppfattning, sexuell utveckling, fysisk aktivitet/idrott - Therése Skoog
Sexuell utveckling, sociala relationer, anpassning - Margaretha Bohlin
Sociala medier, åsiktsbildning, psykologisk skärgårdsforskning - Kristina Holmqvist Gattario
Kroppsuppfattning, mobbning, sexuella trakasserier - Maria Wängqvist
Identitet, personlighet, föräldraskap - Sofia Berne
Mobbning, etnisk identitet, intervention - Johanna Carlsson
Identitet, föräldraskap, narrativ identitet - Py Liv Eriksson
Identitet, personlighet, narrativ identitet - Jonas Burén
Doktorander
- Caroline Järdmo
Identitet, narrativ identitet - Johan Lidberg
Mobbning, resiliens - Andrea Karlsson Valik
Sexuella trakasserier, intervention - Hanna Larsson
Identitet, personlighet -
Amina Kaafiya Abdullahi
Identitet, etnisk identitet, intervention -
David Sandberg
Identitet, etnisk identitet, intervention -
Jennie Fessé
-
Ida Malm
Identitet, etnisk identitet, narrativ identitet -
Tommy Reinholdsson
Identitet, etnisk identitet, emerging adulthood -
Pär Stern
Identitet, etnisk identitet, emerging adulthood -
Aziz-Kaan Dönmez
Sexuell utveckling, sexuella trakasserier, resiliens
Biträdande forskare/forskningsassistenter