
Utvecklingspsykologi
Inom forskargruppen The Gothenburg group for Research In Developmental psychology (GRID) studeras olika aspekter av individers psykologiska utveckling och livsvillkor. GRID har länge haft fokus på unga, men vi intresserar oss också för människans utveckling över hela livet. Några av de frågor som vår forskning handlar om rör identitet, personlighetsutveckling, kroppsuppfattning, föräldraskap, relationer och mobbning. De olika sociala sammanhang individer befinner sig i är centrala i vår forskning, bland annat har många av våra studier undersökt betydelse av digitala medier för utvecklingen. Flera av studierna som bedrivs av oss i GRID är longitudinella där vi följt barn från tidig ålder upp i vuxenåren.
Vår forskning
Vem är jag? Vad ska det bli av mig? Vad tycker mina vänner om mig? Vad tänker andra om min kropp? Varför blir just jag mobbad? Individer i dagens komplexa samhälle ställs inför en rad viktiga frågor om till exempel identitet, kropp och sociala relationer.
Inom forskargruppen The Gothenburg group for Research In Developmental psychology (GRID) har vi som mål att bidra med kunskap om hur individer tar an sig dessa och liknande frågor, och löser centrala utvecklingsuppgifter i sina liv. Vi har ett uttalat utvecklingspsykologiskt perspektiv som innebär att vi studerar hur och varför individer utvecklas som de gör, och hur de upplever denna utveckling. I vår forskning har vi länge haft fokus på unga, men vi ser på utvecklingen som processer av förändring och stabilitet som fortgår under hela livet och därfär studerar vi utvecklingen i olika delar av livsloppet.
Identitetsutvecklingen är central under ungdomsåren men fortsätter också upp i vuxenåren och berör bland annat föräldraidentitet och den etniska identiteten. Ett närliggande begrepp till identitet är personlighet där vi forskar kring vad som kännetecknar en individ och hur dessa egenskaper utvecklas. Andra centrala aspekter som vi studerar är ungas kroppsuppfattning och pubertetsutveckling, samt sexuellt risktagande och utsatthet. Vi intresserar oss för utveckling och livsvillkor i olika vardagsmiljöer, såsom t.ex. skola, familj och digitala medier.
Målet med vår forskning är att bidra med kunskap om individers upplevelser, både vad gäller svårigheter och vad som leder till positiv utveckling. Inom GRID använder vi oss av både kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, ofta i kombination, inom flera longitudinella projekt där vi följer individer över lång tid.
Publikationer
- Holmqvist, K. (2013). Body Image in Adolescence: Through the Lenses of Culture, Gender, and Positive Psychology. Doktorsavhandling, Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet.
-
Lunde, C. (2009). What people tell you gets to you. Body satisfaction and peer victimization in early adolescence. Doktorsavhandling, Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet.
- Burén, J. (2020). Sexting among adolescents: A gendered online phenomenon, related to individual and social determinants. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Eriksson, P., L. (2020). Developing into early adulthood: The role of identity and personality. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Helsing, Bo, 2020. Violence in Close Relationships, Sexual Risk-taking, and Help-seeking among Young Men. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Gyberg, F. (2019). Identity; Understanding aspects of process, content, and structure in context. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Kling, J. (2019). Being at home in one's body. Body image in light of identity development. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Carlsson, J. (2015). Evolving identities – Contents and processes of identity development among people in their late twenties. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Berne, S. (2014). Cyberbullying in Childhood and Adolescence - Assessment, Coping, and the Role of Appearance. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Wängqvist, M. (2013). That’s how people grow up: Identity formation in emerging adulthood. Doktorsavhandling, Göteborgs universitet.
- Andrée Löfholm, C., Brolund, A., Leander, L., Långström, N., Mothander, K., Nykänen, P., Olsson, T. M., Ringborg, A., Skoog, T., Sundell, K., & Syversson, A. (2020). Insatser i öppenvård för att förebygga ungdomars återfall i brott. En systematisk översikt och utvärdering av ekonomiska, sociala och etiska aspekter. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering.
- Berggren, L., Lindberg, L., Glatz, T., & Skoog, T. (2020). A first examination of the role of the International Child Development Programme in school achievement. Scandinavian Journal of Educational Research. E-pub ahead of print.
- Berne, S & Frisén, A. (2021). Utsatt på internet: En internationell forskningsöversikt om nätmobbning bland barn och unga. Statens medieråd.
- Burén, J., Holmqvist Gattario, K., & Lunde., C. (2021). What do Peers Think about Sexting? Adolescents’ Views of the Norms Guiding Sexting Behavior. Journal of Adolescent Research, 1-29.
- Eriksson, C., Skoog, T., & Kimber, B. (2020). Supporting implementation of resilience training among school-aged children – RESCUR in Sweden. European Journal of Public Health, 30(5), 144.
- Eriksson, P. L., McLean, K. C., & Frisén, A. (2020). Ta Det Onda Med Det Goda (Accepting the Bad that Comes with the Good) - A Cultural Framework for Identity Narratives of Difficult Experiences in Sweden. Identity, 20(3), 157-169.
- Eriksson, P. L., Wängqvist, M., Carlsson, J., & Frisén, A. (2020). Identity development in early adulthood. Developmental Psychology, 56(10), 1968–1983.
- Frisén, A., & Berne, S. (2020). Swedish adolescents’ experiences of cybervictimization and body-related concerns. Scandinavian journal of Psychology, 61, 68–76.
-
Frisén, A., & Hwang, C.P. (red.). (2020). Ungdomar och identitet - 2a reviderade utgåvan. Stockholm: Natur och Kultur.
-
Frisén, A., & Hwang, C.P. (2020). Inledning och översikt. I A. Frisén & C. P. Hwang (red.), Ungdomar och identitet - 2a reviderade utgåvan (pp. 13-17). Stockholm: Natur och Kultur.
-
Gyberg, F., Svensson, Y., Wängqvist, M., & Syed, M. (2021). Discrimination and its relation to psychosocial well-being among diverse youth in Sweden. New Directions for Child and Adolescent Development, 1–19.
-
Helsing, B., Frisén, A., Hwang, C.P. (2020). Sexual Risk-Taking among Young Swedish Men Testing for STI. The European Journal of Contraception and Reproductive Health Care, 26(2), 155-159.
-
Helsing, B, Hwang, C.P. & Frisén, A. (2020). How Social Networks influence Young Men to Seek Psychological Help. Nordic Psychology.
-
Holmqvist Gattario, K., Frisén, A., Luanne Teall, T., & Piran, N. (2020). Embodiment: Cultural and Gender Differences and Associations with Life Satisfaction. Body image,35, 1–10.
-
Hwang, P. (2020). Psykosocialt perspektiv. I A. Frisén & P. Hwang. Ungdomar och identitet. Natur & Kultur: Stockholm.
-
Hwang, P & Frisén, A. (2020). Barns psykologiska utveckling – från nyfödd till skola. In N. Pramling., A-L, Lindgren., & R Säljö (Eds.), Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare. Andra reviderade upplagan.(pp. 77-92). Malmö: Gleerups.
-
Jaf, D., Özdemir, M., & Skoog, T. (2021). Immigrant and Swedish Adolescents Involvement in Organized Sports Activities: An Expectancy-Value Approach. BMC Psychology, 9, 12.
-
Joleby, M., Landström, S., Lunde, C., & Jonsson, L.S. (2021). Experiences and psychological health among children exposed to online child sexual abuse–a mixed methods study of court verdicts. Psychology, Crime and Law, 27(2), 159-181.
-
Joleby, M., Lunde, C., Landström, S., & Jonsson, L. (2020). "All of Me Is Completely Different": Experiences and Consequences Among Victims of Technology-Assisted Child Sexual Abuse. Frontiers in Psychology, 11.
-
Kapetanovic, S., Bohlin, M., Skoog, T., & Gerdner, A. (2020). Structural Relations between Sources of Parental Knowledge, Feelings of Being Overly Controlled and Risk Behaviors in Early Adolescence. Journal of Family Studies, 26, 226-242
-
Kapetanovic, S., & Skoog, T. (2021). The Role of the Family’s Emotional Climate in the Links between Parent-Adolescent Communication and Adolescent Psychosocial Functioning. Journal of Abnormal Child Psychology, 49, 141–154.
-
Kapetanovic, S., Skoog, T., Bohlin, M., & Gerdner, A. (2020). Does One Size Fit All? - Linking Parenting with Adolescent Risk Behaviors and Adolescent Temperament. Journal of Research on Adolescence, 30, 443-457
-
Kling, J., & Frisén, A. (2020). Identitet, kropp och sexualitet. I A. Frisén & C. P. Hwang (red.), Ungdomar och identitet - 2a reviderade utgåvan (pp. 149-173). Stockholm: Natur och Kultur.
-
Larsson, H., Eriksson, P. L., & Frisén, A. (2020) “It’s a new chapter now”: Establishing commitments in the romantic domain during early adulthood. Identity, 20 (1), 37-57.
-
Olsson, T. M., Blakeslee, J., Bergström, M., Skoog, T. (2020). Exploring fit for the cultural adaptation of a self-determination model for youth transitioning from out-of-home care: a comparison of a sample of Swedish youth with two samples of American youth in out-of-home care. Children and Youth Services Review, 119. 105484.
-
Skoog, T. & Kapetanovic, S. (2020). The Role of Relational Support in the Longitudinal Links between Adolescent Sexual Harassment Victimization and Psychological Health. Development and Psychopathology.
-
Skoog, T. & Kapetanovic, S. (2021). The Role of Pubertal Timing in the Development of Peer Victimization and Offending from Early- to Mid-Adolescence. Journal of Early Adolescence.
-
Syed, M., Eriksson, P. L., Frisén, A., Hwang, C. P., & Lamb, M. (2020) Personality Development from Age 2 to 33: Stability and Change in Ego Resiliency and Ego Control and Associations with Adult Adaptation. Developmental Psychology, 56(4), 815-832.
-
Wängqvist, M., Berne, S., & Frisén, A. (2020). Identitet och internet. I A. Frisén & C. P. Hwang (red.), Ungdomar och identitet - 2a reviderade utgåvan (pp. 175-195). Stockholm: Natur och Kultur.
Medlemmar
Professorer/Lektorer
- Ann Frisén
- Philip Hwang
- Carolina Lunde
- Thérese Skoogh
- Margaretha Bohlin
- Kristina Holmqvist Gattario
- Maria Wängqvist
- Sofia Berne
- Fanny Gyberg
- Johanna Carlsson
- Py Liv Eriksson
Doktorander
- Malin Joleby
- Caroline Järdmo
- Johan Lidberg
- Andrea Karlsson Valik
- Gustaf Glavå
- Hanna Larsson
-
Jennie Fessé
Biträdande forskare/forskningsassistenter