Språkinlärning och språkundervisning
Forskningsområdet rör forskning om språkinlärning och språkdidaktik i ett vitt perspektiv. På seminarierna diskuteras aktuell forskning inom dessa områden.
Frågor som diskuteras är till exempel vad det innebär att lära sig ytterligare ett språk som två- eller flerspråkig individ; det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet; motivation vid inlärning av ett nytt språk; digitaliseringens roll för språkinlärning och språkundervisning; samt språkinlärningsforskningens implikationer för språkundervisning.
Vill du vara med på vår epostlista?
Mejla till anmalan.epostlista@sprak.gu.se, och ange att det gäller forskningsområdet Språkinlärning och språkundervisning.
Vårterminen 2022
- 30 mars kl 10:15-12:00
Slutseminarium, Evelina Johansson: Higher-order thinking in online EFL courses at Swedish universities - 12 april kl 13-16
Doktorandworkshop för doktorander med inriktning mot lärande - 4 maj kl 15:00-17:00
Mårten Ramnäs och Jacob Carlson: Samband mellan förkunskaper och studieframgång på grundkursen i franska
Höstterminen 2022
- 8 november kl 15-17
Gästföreläsning av Valentin Werner, Otto-Friedrich-Universität Bamberg:
Same same but different? A linguistic perspective on poetry and song lyrics for English language education
Lokal: Zoom
Kontakta christina.lindqvist@sprak.gu.se för länk
Höstterminen 2021
- 27 oktober kl 15:15-16:30
Thanh Vi Son: "Exposed to grammar rule teaching – what is the impact on young L2 learners? Declarative and procedural knowledge of English third person singular -s in two settings, Sweden and Vietnam"
Seminariespråk: engelska - 11 november kl 13:15-14:15
Martin Howard, University College Cork: "Study abroad – Opportunities and challenges for the university language student"
Vårterminen 2021
- 10 mars kl 15:00-17:00
Jacob Carlson och Mårten Ramnäs: "Korrelationen mellan gymnasiebetyg, diagnostiskt test och studieresultat på grundkursen i franska"
Seminariespråk: svenska - 30 mars kl 15:00:17:00
Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic, University of Warsaw: What is "cognate awareness" and does it help in learning L" and L3 words? - 11 maj kl 15:15-17:00
Christina Rosén, Linnéuniversitetet, och Christine Fredriksson, Göteborgs universitet: PRIMO - Processkrivning i moderna språk - 26 maj kl 15:00-17:00
Céline Rocher Hahlin, högskolan Dalarna: Att stärka elevernas motivation att lära sig franska som L3: ett elev- och lärarperspektiv - 8 juni kl 15:00-17:00
Lokal: Zoom
Kontakta christina.lindqvist@sprak.gu.se för länk
Höstterminen 2020
- 23 oktober kl. 13.15-15.00,
Christina Lindqvist presenterar artikeln "Vocabulary knowledge in L3 French: A study of Swedish learners’ vocabulary depth"
Seminariespråk: svenska - 25 november kl 14:00-15:30
Ulrike Richter-Vapaatalo: "Eine Tasche Kaffee, danke!" Contrastive multilingual learning material - 8 december kl 15:15-17:00
Ylva Falk, Stockholms universitet och Christina Lindqvist, Göteborgs universitet: Fransk- och tysklärares attityder till flerspråkighet i klassrummet i den svenska skolan - 14 december kl. 15.15-17.00
Jakob Hilding presenterar sin magisteruppsats "Anxiété et plaisir dans l'apprentissage d’une langue étrangère. Une étude des émotions d’apprenants du français en Biélorussie"
Seminariespråk: svenska - 15 december kl 15.15-17.00 - Kontakta Zlatan Filipovic för länk till Zoom
Halvtidsseminarium: Catharina Wolcott - Approaches to Literary Texts in the Swedish EFL Classroom
Vårterminen 2020
- 3 mars kl 13:00-15:00, F412
Evelina Johansson, doktorand i engelska, halvtidsseminarium
- 14 april kl 15:00-17:00 - INSTÄLLT
Maria Hellerstedt, Université de Lille
De svenska positionsverben och deras inlärning och undervisning