Sidans innehåll
Språkinlärning och språkundervisning
Forskningsområdet rör forskning om språkinlärning och språkundervisning i ett brett perspektiv. I vårt område forskar vi om inlärning och undervisning i ett flertal språk i en nationell och internationell kontext, till exempel tyska, franska, arabiska, spanska och engelska.
Christina Lindqvist och Monika Mondor är ansvariga för forskningsområdet Språkinlärning och språkundervisning.
Foto: Janna Roosch
Vår forskning
Vår forskning berör bland annat:
- tredjespråksinlärning och flerspråkighet,
- ordinlärning och vokabulärundervisning,
- modersmålsundervisning,
- skrivutveckling och skrivundervisning,
- språklig interaktion i chattar,
- samband mellan förkunskaper och studieresultat,
- kognitiva aspekter vid grammatikinlärning,
- litteratur i språkundervisning
Flera doktorander är verksamma inom området Språkinlärning och språkundervisning och presenterar regelbundet sina projekt.
Forskare inom området är involverade i olika internationella projekt och nätverk
Några exempel:
Nordplusprojekt
- Mangfold i lærebøker i språkfagene (Norge, Sverige, Island)
Erasmus+-projekt
- AI-NYELV – AI-assisted Foreign Language Education in Higher Education
- E-LearnScene: Utveckling och undersökning av lärandescenarier i tyskundervisningen (Sverige, Belgien, Italien, Polen)
Nordplusnätverk
- Languages in the multilingual classroom (Norge, Island, Grönland, Sverige) – avslutat
Vill du vara med på vår epostlista?
Mejla till anmalan.epostlista@sprak.gu.se, och ange att det gäller forskningsområdet Språkinlärning och språkundervisning.