Språkinlärning och språkundervisning
Forskningsområdet rör forskning om språkinlärning och språkundervisning i ett brett perspektiv. I vårt område forskar vi om inlärning och undervisning i ett flertal språk i en nationell och internationell kontext, till exempel tyska, franska, arabiska, spanska och engelska.
Vår forskning gäller till exempel
- tredjespråksinlärning och flerspråkighet,
- ordinlärning och vokabulärundervisning,
- modersmålsundervisning,
- skrivutveckling och skrivundervisning,
- språklig interaktion i chattar,
- samband mellan förkunskaper och studieresultat,
- kognitiva aspekter vid grammatikinlärning,
- litteratur i språkundervisning.
Forskare inom området är involverade i olika internationella projekt och nätverk, bland andra
Erasmus+-projekt: E-LearnScene: Utveckling och undersökning av lärandescenarier i tyskundervisningen (Sverige, Belgien, Italien, Polen)
Nordplusnätverk: Languages in the multilingual classroom (Norge, Island, Grönland, Sverige)
Flera doktorander är verksamma inom området Språkinlärning och språkundervisning och presenterar regelbundet sina projekt.
Vill du vara med på vår epostlista?
Mejla till anmalan.epostlista@sprak.gu.se, och ange att det gäller forskningsområdet Språkinlärning och språkundervisning.
Vårterminen 2023
- 24 Januari kl 13:00-15:00
Louise Backelin, halvtidsseminarium: Teachers' beliefs about language varieties in Mother Tongue Tuition: The case of Arabic in Swedish schools - 29 mars kl 15:15-17:00
Mårten Ramnäs: Tvåspråkiga lexikala resurser för svenska andraspråksinlärare av franska - 26 april kl 15:15-17:00
Andreas Hallberg presenterar ett utkast till ett nyutvecklat undervisningsmaterial för introduktionskursen i arabiska. - 30 maj kl 15:00-17.00
Eva Thue Vold, Universitetet i Oslo, gästföreläser: "Ordforråd hos unge nybegynnere i fransk: Hvordan måle det og hvor stort er det?"
Vårterminen 2022
- 30 mars kl 10:15-12:00
Slutseminarium, Evelina Johansson: Higher-order thinking in online EFL courses at Swedish universities - 12 april kl 13-16
Doktorandworkshop för doktorander med inriktning mot lärande - 4 maj kl 15:00-17:00
Mårten Ramnäs och Jacob Carlson: Samband mellan förkunskaper och studieframgång på grundkursen i franska
Höstterminen 2022
- 7 september kl 15-17
Gästföreläsning av Tom Cobb, Université du Québec à Montréal:
Corpus for courses: Data-driven course design - 6 oktober kl 13:15-14:15
Gästföreläsning av Marie Källkvist, gästprofessor vid Linnéuniversitetet:
What is need for translanguaging space in multilingual EFL classrooms in lower-secondary school in Sweden? - 6 oktober kl 14:45-15:45
Gästföreläsning av Åsta Haukås, Universitetet i Bergen:
Multilingual and open-minded: Exploring school students’ multilingualism using the Ungspråk questionnaire - 8 november kl 15-17
Gästföreläsning av Valentin Werner, Otto-Friedrich-Universität Bamberg:
Same same but different? A linguistic perspective on poetry and song lyrics for English language education
Lokal: Zoom
Kontakta christina.lindqvist@sprak.gu.se för länk
Höstterminen 2021
- 27 oktober kl 15:15-16:30
Thanh Vi Son: "Exposed to grammar rule teaching – what is the impact on young L2 learners? Declarative and procedural knowledge of English third person singular -s in two settings, Sweden and Vietnam"
Seminariespråk: engelska - 11 november kl 13:15-14:15
Martin Howard, University College Cork: "Study abroad – Opportunities and challenges for the university language student"
Vårterminen 2021
- 10 mars kl 15:00-17:00
Jacob Carlson och Mårten Ramnäs: "Korrelationen mellan gymnasiebetyg, diagnostiskt test och studieresultat på grundkursen i franska"
Seminariespråk: svenska - 30 mars kl 15:00:17:00
Agnieszka Otwinowska-Kasztelanic, University of Warsaw: What is "cognate awareness" and does it help in learning L" and L3 words? - 11 maj kl 15:15-17:00
Christina Rosén, Linnéuniversitetet, och Christine Fredriksson, Göteborgs universitet: PRIMO - Processkrivning i moderna språk - 26 maj kl 15:00-17:00
Céline Rocher Hahlin, högskolan Dalarna: Att stärka elevernas motivation att lära sig franska som L3: ett elev- och lärarperspektiv - 8 juni kl 15:00-17:00