Samband mellan förkunskaper och studieframgång på grundkursen i franska

Kultur & språk
Utbildning & lärande

Forskarseminarium i ämnet franska inom forskningsområdet Språk och lärande. Mårten Ramnäs och Jacob Carlson presenterar sin undersökning. Alla intresserade är välkomna!

Seminarium
4 maj 2022
Zoom, mejla till kontaktpersonen för länk

Seminariespråket är svenska
Institutionen för språk och litteraturer

Varje termin registrerar sig mellan 150 och 200 studenter på grundkursen i franska vid Göteborgs universitet. En del av dessa tycks göra allvarligt menade försök att klara kursen men klarar inte alla prov.

Detta är en fortsättning på vår undersökning av förkunskapernas betydelse för studieframgång på grundkursen i franska. På seminariet visar vi vad studenternas gymnasiesteg och gymnasiebetyg säger om deras förutsättningar att klara den inledande terminens akademiska studier i franska. Vi diskuterar också övergången från gymnasiestudier till akademiska studier i ämnet.