Länkstig

Monika Mondor

Universitetslektor

Institutionen för språk och litteraturer
Telefon
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41256 Göteborg
Rumsnummer
D453
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Monika Mondor

Bakgrund

Efter studier i engelska, svenska och litteraturvetenskap vid Lunds universitet och Göteborgs universitet, samt vid University of Western Ontario i Kanada, genomförde jag den kompletterande pedagogiska utbildningen för ämneslärarexamen vid Göteborgs universitet, med examen 1999. Samma år antogs jag till forskarutbildningen i engelska inom ramen för Riksbankens Jubileumsfonds forskarskola i moderna språk. År 2008 disputerade jag på en avhandling om partikelverb i svenska inlärares skrivna texter: Figuring it out. A corpus-based comparison of the verb-particle construction in argumentative writing by Swedish advanced learners and native speakers of English. Avhandlingen är en jämförande studie av användningen av partikelverb i argumenterande texter skrivna av svenska inlärare och engelska modersmålstalare.

Undervisning och administration

Efter disputationen har jag undervisat vid Mittuniversitetet och Högskolan Väst, och sedan 2013 är jag anställd vid Göteborgs universitet. Min undervisning är främst förlagd till Ämneslärarprogrammet samt Nordisk master för språklärare, och omfattar områden som grammatik, fonetik, skriftlig språkfärdighet, språkdidaktik samt kurser om språk och kultur (på grund-, fortsättnings- och fördjupningskurs samt avancerad nivå). Jag har handlett och examinerat ett stort antal examensarbeten på både kandidat- och masternivå. 

I min nuvarande tjänst är jag koordinator för Ämneslärarprogrammet i engelska, Nordisk master för språklärare samt Kandidatprogram i engelska med arbetslivsanknytning. Jag är även ledamot i programrådet för Ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet.

Forskning

Min forskning har fokuserat på korpuslingvistik ur ett kontrastivt perspektiv samt diskurs- och innehållsanalys. Jag har även undersökt studenters attityder till bildning inom högre utbildning. Nya intresseområden inkluderar språk i AI-genererade texter samt användning av AI i undervisning, attityder till olika engelska accenter och normer i språkundervisningen. 

Sedan ett par år är jag medkoordinator för institutionens forskningsprofil Språkinlärning och språkundervisning, och har tidigare varit sektionsredaktör i engelsk språkvetenskap för tidskriften Moderna språk.