Göteborgs universitet

Boka en föreläsning

Vill ni ha besök av en forskare som berättar om sitt ämne? Vi erbjuder ett antal populärvetenskapliga föreläsningar för gymnasiet. Föreläsarna kommer ut till din skola och håller sin föreläsning på plats, men kan eventuellt även hålla föreläsningen digitalt.

Du som gymnasielärare bokar föreläsningen genom att ta kontakt direkt med föreläsaren för att komma överens om en tid. Vi kan inte garantera att just den ni valt har tid just när det passar er, men i så fall finns en rad andra aktiviteter att välja bland. Föreläsningarna är kostnadsfria för skolor.

Vem får boka?

Tanken är att föreläsarna ska komma till er, och erbjuds därför i första hand till skolor i Göteborgsområdet (cirka en timmes resväg från universitetet). Önskas en digital föreläsning, så kom överens med föreläsaren.

Våra föreläsningar riktar sig i huvudsak till gymnasieskolans elever, men möjligheten finns även för till exempel komvux att boka en föreläsning. Andra intresserade grupper är naturligtvis också välkomna att höra av sig, men då till en kostnad.

En del av föreläsningarna kräver en naturvetenskaplig förståelse, medan andra fungerar även för elever som läser till exempel samhällsvetenskap.

Biologi och miljövetenskap

Fysik och medicinsk strålningsvetenskap

Geovetenskaper

Kemi och molekylärbiologi

Kulturvård

Kulturvård är ett tvärvetenskapligt ämne, och föreläsningarna passar in i flera olika gymnasieprogram.

Marina vetenskaper

Matematik