Reväst webinar: Finanssektorns roll i klimatomställningen 31 jan 2023

I samarbete med Handelshögskolans hållbarhetsdagar

Reväst webinar

Var och när: 31 januari 2023 kl.13.00- 15.30 inkl. paus. zoom webinar.
Se seminariet här

Idag påverkas alla samhällssektorer av de möjligheter och risker som är förknippade med hållbarhet. Finansieringsgapet för en hållbar omställning uppskattas till hundratals biljoner US$. Under detta seminarium kommer vi tillsammans med forskare och praktiker att lyfta centrala frågeställningar såsom: Vem (vilka aktörer) ska tillhandahålla den strategiska, taktiska och operativa finansieringen som krävs för klimatomställningen? Vilka etiska dilemman står finansbranschen inför vad gäller målet om avkastning till aktieägare kontra hållbarhetsmålen?

Vi kommer inleda seminariet med ett panelsamtal för att sen gå över till publikfrågor och diskussion på temat.

Medverkande:

Åsa Mossberg, Senior hållbarhetsstrateg, Andra AP-fonden.
Viktor Elliot, forskare företagsekonomi med inriktning på bank, redovisning och finans och aktuell med flera forskningsprojekt inom Sustainable Finance, Göteborgs universitet.
Susanne Bolin Gärtner, ordförande i SWESIF samt Head of Fund Selection and Management, Danske Bank.
Thomas Haglund Flemström, Head of Impact and Innovation, Formica Capital.

Moderator: Åsa Löfgren, docent i nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, RFF Univeristy Fellow, och tidigare medlem i Klimatpolitiska rådet.