Bild på elev bakifrån som kikar i mikroskop

Fönster mot naturvetenskap

Fönster mot naturvetenskap är vårt årliga arrangemang för gymnasiet. Här bjuder vi in gymnasieskolor för att lyssna på aktuell forskning och göra praktiska moment.

Under förmiddagen erbjuder vi ett gemensamt program med spännande föreläsningar inom naturvetenskap och matematik, och under eftermiddagen får eleverna själva välja ett ämne att besöka. Här erbjuds allt ifrån laborationer till inspirerande föredrag och rundvandring. Dessutom får eleverna möta våra studentambassadörer, som kan berätta allt om hur det är att plugga naturvetenskap vid Göteborgs universitet.

När och var?

Fönster mot naturvetenskap sker under hösten. Hösten 2023 ägde evenemanget rum den 28 november, men datum för 2024 är ännu inte satt.

Vem kan delta?

Fönster mot naturvetenskap vänder sig i första hand till elever som läser tredje året på naturvetenskapsprogrammet.

Så här går anmälan till

Förmiddagsprogrammet

Du som lärare gör en intresseanmälan och vi återkommer med en bekräftelse på att ni fått plats. Antalet platser är begränsat, och det är först till kvarn.

Eftermiddagsprogrammet

Eleverna anmäler sig själva till valfritt eftermiddagsprogram utifrån intresse. Även här är antalet platser begränsat.