
Vårdpedagogik och vårdledarskap för professionell utveckling
Kort beskrivning
Inom forskargruppen Vårdpedagogik och vårdledarskap för professionell utveckling pågår en ständig utveckling relaterat till lärande och ledarskap inom vårdens sex kärnkompetenser. De sex kärnkompetenserna är personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap, informatik och säker vård. Forskargruppen relaterar till disciplinerna och ämnena omvårdnad, vårdpedagogik och vårdvetenskap.
Forskargruppen använder sig av en bredd av metoder och har särskilt omfattande kompetens i kvalitativa metoder och ansatser, samt att utveckla och testa instrument. Forskargruppen bedriver projekt både regionalt, nationellt och internationellt som European Network Nursing Academies (ENNA).
Gruppen etablerades 2013 och bedriver forskning om människa, lärande, ledarskap i samhälle och kultur inom vård, omsorg och utbildning.
Pågående forskningsprojekt:
- Drama och sjuksköterskestudenters lärande
- Handledning relaterat till vårdprofessioner
- Organisation, ledarskap och teamarbete inom hälso- och sjukvård
- Drama in Intensive and Acute Care (DIAC)
- Aktivt och digitalt lärande inom sjuksköterskeutbildning
- Sjuksköterskestudenters kompetens
- Sjuksköterskors kompetens (NPC)
- Internationalisering med fokus på lärande och ledarskap inom hälso- och sjukvård
Forskare
Forskargruppsledare
Catarina Wallengren
Forskare
Eva Angelini
Ingegerd Bergbom ( professor emerita)
Sara Bergström
Lena Björck
Eric Carlström
Helena Dahlberg
Hanna Falk Erhag
Nabi Fatahi
Hanna Gyllensten
Christopher Holmberg
Eva Jakobsson Ung
Inger Jansson
Ingalill Koinberg
Annica Lagström
Margret Lepp (professor emerita)
Chatarina Löfqvist
Ann-Sofie Magnusson
Monica Pettersson
Kristina Rosengren
Sonia Sunny
Kerstin Ulin
Helena Wigert
Linda Åhlström
Doktorander
Veronica Almstedt
Anna Gyberg
Benjamin Harvey
Annie Jonnergård
Malin Lindberg
Lena Rosenlund
Ann-Sofi Sjö
Ulrika Sjöbom
Mohammed Sultan
Charlotta Svensson
Carolina Törnhqvist
Emma Vasell
Matilde Zerne Nilsson