
Vårdpedagogik och vårdledarskap för professionell utveckling
Kort beskrivning
Inom forskargruppen Vårdpedagogik och vårdledarskap för professionell utveckling pågår en ständig utveckling relaterat till lärande och ledarskap inom vårdens sex kärnkompetenser. De sex kärnkompetenserna är personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap, informatik och säker vård. Forskargruppen relaterar till disciplinerna och ämnena omvårdnad, vårdpedagogik och vårdvetenskap.
Forskargruppen använder sig av en bredd av metoder och har särskilt omfattande kompetens i kvalitativa metoder och ansatser, samt att utveckla och testa instrument. Forskargruppen bedriver projekt både regionalt, nationellt och internationellt som European Network Nursing Academies (ENNA).
Gruppen etablerades 2013 och bedriver forskning om människa, lärande, ledarskap i samhälle och kultur inom vård, omsorg och utbildning.
Pågående forskningsprojekt:
- Drama och sjuksköterskestudenters lärande
- Handledning relaterat till vårdprofessioner
- Organisation, ledarskap och teamarbete inom hälso- och sjukvård
- Drama in Intensive and Acute Care (DIAC)
- Aktivt och digitalt lärande inom sjuksköterskeutbildning
- Sjuksköterskestudenters kompetens
- Sjuksköterskors kompetens (NPC)
- Internationalisering med fokus på lärande och ledarskap inom hälso- och sjukvård
Forskare
Medlemmar
Forskargruppsledare
Margret Lepp
Professorer
Eric Carlström
Ingegerd Bergbom (emerita)
Karin Ringsberg (emerita)
Docenter
Linda Berg
Kristina Rosengren
Kerstin Ulin
Helena Wigert
Lektorer
Christopher Holmberg
Inger Jansson
Linda Åhlström
Adjunkter
Stina Larsson
Doktorander
Anna Gyberg