studenter som sitter vid en dator
Foto: Unsplash

Aktivt lärande och digitalt lärande på universitetsnivå

Syftet med projekten är att utvärdera hur studenter upplever och värderar digitala inslag inom aktivitetsbaserat lärande. Vilka faktorer som kan påverka studenternas förberedelser inför examinerande kursmoment och om dessa leder till ökat lärande, engagemang och delaktighet.

I undervisningen använder vi oss av metoden Active Learning Classroom (ALC) kombinerat med digitala inslag på lärplattformen Canvas. Vidare arbetar vi med interaktionsverktyg som Mentimeter (Individual response technology, IRT) vid föreläsningar.
För kontakt: linda.ahlstrom@gu.se eller christopher.homberg@gu.se

Ett annat liknande projekt handlar om att facilitera lärande och engagemang hos studenter som går den obligatoriska delkursen i näringslära. Som komplement till sedvanliga lektioner utvärderas hur studenter upplever att genomföra en matregistrering, där näringsberäkning ingår och diskuteras på ett efterföljande seminarium. Studenterna jämför sina registreringar mot de nationella rekommendationerna samt med varandra. En pedagogisk utvärdering pågår.
För kontakt: christopher.holmberg@gu.se