Studenter som tränar livräddning
Foto: Göteborgs universitet

Drama in Intensive and Acute Care (DIAC)

DIAC är ett samarbetsprojekt mellan Griffith University i Australien och Göteborgs universitet. Målet är att ytterligare förbättra innovativa och effektiva undervisningsmetoder och utveckling av läroplaner på alla nivåer av högre utbildning.

Projektet genomförs i utbildningsinstitutioner med ett nära samband till kliniska miljöer. Forskarutbildningen i omvårdnad är vid båda institutionerna väl integrerad i kliniska miljöer och alla studenter kommer så småningom att tillämpa det de lär sig i kliniska situationer. Projektet kommer därför inte bara att gynna forskarutbildningen utan även förbättra klinisk praxis och behandlingsresultat inom akut- och intensivvården.
Syftet med DIAC-projektet är att förbättra forskarutbildningen i omvårdnad med hjälp av drama. Fokus ligger på grupparbete, kommunikation och konflikthantering i akut- och intensivvård i Australien och i Sverige.
Projektet omfattar dramaworkshops, filmande, enkäter och intervjuer.
Kontaktperson: Margret Lepp margret.lepp@gu.se