Bild
två studenter och en lärare på kliniskt träningscentrum
Foto: Lovisa Aijmer
Länkstig

Högskolestudenters förbereddhet inför verksamhetsförlagd utbildning

Forskningsprojekt

Kort beskrivning

Detta forskningsprojekt undersöker om peer learning och personcentrerade virtuella patienter främjar studenters lärande inom ramen för praktisk utbildning på kliniskt träningscentrum samt om erfarenhet av peer learning och personcentrerade virtuella patienter ökar studenters förbereddhet inför och under verksamhetsförlagd utbildning.

För att förbereda Sahlgrenska akademins studenter på mötet med patienter under verksamhetsförlagd utbildning innehåller utbildningarna dels teoretisk, dels praktisk undervisning på campus. Den praktiska undervisningen sker på Kliniskt träningscentrum och syftar till att låta studenterna träna på olika färdigheter samt skapa en känsla för material, handgrepp och utmaningar i genomförandet av en specifik klinisk metod. Det ges också en möjlighet att göra misstag i en trygg miljö, vilket skapar erfarenheter och handlingsberedskap för framtida situationer i patientmöten.

Höga krav på studenter och handledare 

I takt med att dagens sjukvård blivit mer avancerad, vårdplatserna har blivit färre och omsättningen på personal är hög ser vi idag utmaningar i både antalet verksamhetsförlagda utbildningsplatser, samt den handledning som verksamheterna bedriver. Studenthandledare har mer omfattande patientansvar vilket medför mindre tid för handledning. Detta skapar höga krav på studenter och deras förmåga att möjliggöra en lärandeprocess under verksamhetsförlagd utbildning. I syfte att svara an på dessa utmaningar har vi som arbetar inom högre utbildning ställt oss frågan hur vi kan arbeta för att förbereda våra studenter inför verksamhetsförlagd utbildning? 

Peer learning och virtuella patienter

Vi har implementerat peer learning i den praktiska utbildningen på Kliniskt träningscentrum för att skapa en röd tråd i studenternas praktiska utbildning. Peer learning innebär att studenter lär tillsammans och arbetar enligt framtagna strukturerade läraktiviteter. Modellen används idag under verksamhetsförlagd utbildning och har visat sig ha positiva effekter på lärande, samarbete, reflektion, feedback och yrkessocialisation. Vidare utvecklar vi personcentrerade virtuella patientfall, interaktiva datorsimulerade patienter, som en förberedande läraktivitet inför undervisningen på Kliniskt träningscentrum. Patientfallen kan med fördel även användas som repetition inför verksamhetsförlagd utbildning och examinationer.

Syfte

Syftet med detta projekt är att undersöka om peer learning och personcentrerade virtuella patienter främjar studenters lärande inom ramen för praktisk utbildning på kliniskt träningscentrum samt om erfarenhet av peer learning och personcentrerade virtuella patienter ökar studenters förbereddhet inför och under verksamhetsförlagd utbildning.

Projektets relevans

Om resultatet visar att peer learning och personcentrerade virtuella patientfall främjar studenters lärande är detta ett incitament för högre utbildningar att implementera modellerna i relevanta utbildningsprogram. Bättre förbereda studenter leder till en mer patientsäker verksamhetsförlagd utbildning. I förlängningen antas även de pedagogiska förändringarna bidra till att underlätta för verksamheterna att ta emot studenter under VFU, vilket kan möjliggöra för verksamheterna att erbjuda fler verksamhetsförlagda platser. Detta skulle innebära att högre utbildningar ges möjlighet att anta fler studenter för att möta verksamheternas omfattande rekryteringsbehov.
 

Deltagare