
Didaktiska klassrumsstudier
Kort beskrivning
Didaktiska klassrumsstudier (DKS) arbetar med forskning där ett sammanhållet perspektiv på undervisning, lärande och dessa processers innehåll är centralt, liksom ett kritiskt perspektiv på hur dessa processer relaterar till specifika utbildningsmål.
Mer information
Didaktiska klassrumsstudier fokuserar undervisnings- och lärandeprocesser samt de didaktiska konsekvenser som dessa processer kan ge upphov till. I empiriska klassrumsstudier hålls undervisning, lärande och innehåll samman vilket gör sådana studier centrala för didaktisk kunskapsutveckling. Sammantaget arbetar därför forskningsmiljön DKS för att utveckla teori och metod inom detta område. På så sätt avser gruppen bidra till ökad förståelse för problem och utmaningar i klassrumsundervisning med fokus på relationerna mellan lärare, elev och aktuellt kunskapsinnehåll i en specifik kontext.
Denna kontext eller detta forskningssammanhang är inte begränsat till skolklassrummet utan begreppet klassrum förstås här i bredare mening, som ett integrerat sammanhang för organiserad och intentionell undervisning och lärande. Forskningen är ofta praxisorienterad och genomförs inte sällan med såväl skolor som samarbetspartners i andra utbildningskontexter. Ett särskilt intresse utgörs av lärarutbildningsforskning.
Cirka 50 medarbetare vid institutionen är knutna till forskningsmiljön.
Arbete
Didaktiska klassrumsstudier (DKS) arbetar med forskning där ett sammanhållet perspektiv på undervisning, lärande och dessa processers innehåll är centralt. En sådan fokusering möjliggör ett kritiskt perspektiv på hur dessa sammanflätade processer verkar i relation till specifika utbildningsmål. Att didaktiska studier är innehållsfokuserade innebär att de också kan beskrivas som ämnesdidaktiska med fokus på undervisning och lärande i skilda innehållsliga områden som matematik, naturvetenskap, samhällsvetenskap och språk. Inom forskningsmiljön bedrivs också studier där innehållet har en mindre framtonad position, dvs. studierna har en allmändidaktisk karaktär. Att forskare med olika ämnesintressen arbetar tillsammans i forskningsmiljön möjliggör jämförande didaktisk forskning där såväl generella som ämnesspecifika komponenter kan uppmärksammas och undersökas i relation till varandra. Exempel på forskning inom DKS där det snarast är de generella processerna som är i förgrunden gäller bedömningar, literacies och relationer i klassrumsarbetet.
Teorier och metoder
Olika didaktiska, socialkulturella, kognitiva och humanistiska utbildningsteorier bidrar med perspektiv av betydelse för den forskning som bedrivs i DKS, såsom diskursteori, hermeneutik, fenomenologi, lärarkognition, socio-semiotik och litteracies.
Såväl kvalitativa som kvantitativa forskningsmetoder används liksom olika former av mixad design. För klassrumsstudier är observationsstudier av skilda slag centrala. Exempel på metoder som kan förekomma är fallstudie, etnografi samt interventions- och designstudier där naturligtvis såväl intervjuer som enkäter och dokumentanalyser är centrala.
Aktiviteter
I forskningsmiljön bedrivs regelbunden seminarieverksamhet. Då miljön är relativt nystartad (ht 2018) pågår för närvarande utveckling av nya forskningsprojekt kring gemensamma intressen. Den skrivarvecka som organiseras varje år fungerar som en plattform för arbete med nya forskningsidéer, relevanta teorier och metoder men också diskussion av intressant praktikutveckling – vilket är av betydelse för DKS. Skrivarveckan är ett tillfälle för såväl individuellt som kollektivt skrivande.
Forskarskola
Ämnesdidaktisk forskarskola för hållbar utveckling och klassrumsstudier
Miljön är värd för Vetenskapsrådets ämnesdidaktiska forskarskola om hållbar utveckling och klassrumsundervisning i mellanårens svenska, samhällsorienterande och naturorienterande ämnen, Christina Osbeck (Vetenskapsrådet-VR)
Medarbetare
- Ali Yildirim
- Anna Franzén Johnson
- Anna-Lena Lilliestam
- Anna Lyngfelt
- Anna Maria Hipkiss
- Anna Udén
- Anne Solli
- Annette Mitiche
- Anette Olin
- Annica Jäverby
- Annika Lilja
- Ann-Marie von Otter
- Ann Zetterqvist
- Anne Dragemark Oscarson
-
Annelie Mickelsson
- Carina Holmqvist Lid
- Carl Wåke
- Cathrine Sjölund Åhsberg
- Charlotte Nilsson
- Christina Osbeck
- Christina Skodras
- Djamila Fatheddine
- Elisabeth Ohlsson
- Emma Leifler
- Eva Nyberg
- Frank Bach
- Git Börjesson
- Hanna Knutson
- Helena Makkonen Schöndell
- Hoda Ashjari
- Ilona Rinne
- Ingela Bursjöö
- Irma Brkovic
- Jana Hanzel Kratka
- Jessica Rahm
- Kaj Jönsson
- Karin Ulvelid
- Katerina Kuksa
- Katharina Dahlbäck
- Lisbeth Mårdstedt
- Maria Helming Gustavsson
- Maria Proitsaki Stjernkvist
- Maria Svensson
- Maria Åström
- Marie Ståhl
- Marlene Sjöberg
- Mattias Börjesson
- Miranda Rocksén
- Ola Helenius
- Ola Henricsson
- Pantea Rinnemaa
- Pernilla Ahlstrand
- Peter Nyström
- Rimma Nyman
- Sally Windsor
- Silwa Claesson
- Susanne Frisk
- Sylvana Sofkova Hashemi
- Therése Wahlström
- Ulla Lundqvist
- Åke Ingerman
Pågående forskning
- EthiCo - Vad kan man lära i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola (Vetenskapsrådet-VR), Christina Osbeck
- SALT - Utveckling av summativ bedömningskompetens: En longitudinell studie av pre-service och nybörjare språklärare (Vetenskapsrådet-VR), Anne Dragemark Oscarson & Ali Yildirim
- Användning av fiktion i två skolämnen på gymnasiet och gymnasieskolan: Svenska och svenska som andraspråk (Vetenskapsrådet-VR), Anna Lyngfelt
- Barn och läroplan: Existentiella frågor och skolans svar (Vetenskapsrådet-VR), Christina Osbeck
- DigitaL - lärande i den digitaliserade regionen (VG-regionen), Sylvana Sofkova Hashemi
- Att skärpa den etiska blicken och rösten – En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter (Skolforskningsinstitutet), Christina Osbeck
- PISA Naturvetenskap. Svenska elevers resultat (Skolverket), Frank Bach & Ann Zetterqvist
- KUST - Teknikkunskaper och tekniskt språkbruk i förskolans undervisningspraktik (ULF-project), Maria Svensson & Ann-Marie von Otter
- Sweden-South Africa Universities research collaboration: Science and technology initial teacher education in the Anthropocene (STINT), Miranda Rocksén, Maria Svensson, Ann-Marie von Otter, Anne-Marie Cederqvist, Kassahun Weldemariam, Alexina Thorén Williams, Marlene Sjöberg & Sally Windsor
- ÄMNOS: Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever (ULF-projekt), Miranda Rocksén, Marlene Sjöberg, Ann Zetterqvist, Maria Åström & Eva Nyberg
- Utveckling av nationellt bedömningsstöd i NO-ämnen för årskurs 6 (Skolverket), Frank Bach, Ann Zetterqvist, Åsa Rosander & Mikaela Nordgren
- Bortom Plant Blindness: Att se växternas betydelse för en hållbar värld (Vetenskapsrådet-VR), Dawn Sanders (Project ledare) & Eva Nyberg, Associerade: Irma Brkovic, Anna Maria Hipkiss
- Att utveckla språk och skriftlighet i NO-ämnen: en tvärvetenskaplig studie av lärare, elever och texter i språkligt heterogena skolor (Vetenskapsrådet-VR), Anna Lyngfelt i samarbete med Malmö universitet
-
Att växa genom mentorsskap: en aktivitetsbaserad studie om handledares professionella utveckling
- MultiDigComp - Undervisning och bedömning av digitala, multimodala texter som undersöker möjligheterna att stödja utbildningspraxis i gymnasieskolan, Sylvana Sofkova Hashemi i samarbete med Malmö universitet & Kristianstads universitet
- Vetenskaplig kompetens i klassrummet, Miranda Rocksén
- Pedagogisk utveckling för Kirurgiskt: Anatomiskt lärande (PEKA), Miranda Rocksén & Eva Nyberg i ett samverkansprojekt med Sahlgrenska akademin & IT-fakulteten
- Integration med mobil: Stöd för språkinlärning och interkulturell kommunikation för nyanlända migranter, Sylvana Sofkova Hashemi
- Undervisar socialstudier i grundskolan, Anna-lena Lilliestam
- Förbereda för professionellt arbete - kartlägga examensprojekt i grundlärarutbildningen (DEGREE), Rimma Nyman & Mattias Börjesson
- Bedömningspraktiker i NO-undervisning, Frank Bach, Eva Nyberg, Ann Zetterqvist & Maria Åström
- Flerspråkighet och hållbarhet, Anna Lyngfelt i samarbete med Högskolan Väst och Malmö University
- En longitudinell studie av nya lärares identitetsutveckling i Sverige och Danmark, Ilona Rinne, Ali Yildirim i samarbete med University College Copenhagen.
- TIMDA – Texts, Information and Multimodality in the Digital Age Network - newly initiated national network, Sylvana Sofkova Hashemi (coordinator/leader)
- FND - Svensk förening för forskning i naturvetenskaperna ämnesdidaktik, Maria Åström
- ETEN - European Teacher Education Network Tematiska intressegruppsledare: Maria Svensson (vetenskap och teknik i den digitala eran) och Ola Henriksson (Kreativ berättelse)
- Nordiska forskarnätverket miljö och hållbarhetsutbildning, Eva Nyberg
- Turkiska utbildningsforskningsföreningen, Ali Yildirim
- ESER - Miljö- och hållbarhetsutbildningsnätverk (ECER NW30), Eva Nyberg
- Nätverket för nationella prov och bedömningsstöd, Git Börjesson, Åsa Rosander, Ann Zetterqvist och Frank Bach
- PISA-nätverket, Ann Zetterqvist och Frank Bach
- Lärarutbildningsforskningsnätverk (EERA nätverket 10) , Sally Windsor & Rimma Nyman
- Relation Centered Education Network, RCEN, Ilona Rinne, Ann-Louise Ljungblad, IPS
-
Nordic network for studies of practice an policy in teacher training degree work in the Northern European countries (Finansierat av Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond)
-
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
En samverkan- och forskningsgrupp finansierad av NORDPLUS. Kontaktpersoner vid institutionen är Irma Brkovic och Ali Yildirim.
Läs mer om projektet Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region.