Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study
Kort beskrivning
Lärande och undervisning i förskola, skola och högskola är vårt gemensamma fokus. Vår forskning fokuserar elevers olika sätt att att uppfatta ett specifikt ämnesinnehåll samt hur undervisningens design kan förbättra elevers möjligheter till lärande.
Genom undervisningsutvecklande forskning som genomförs tillsammans med lärare undersöks innehållsligt nödvändiga villkor för lärande och hur de kan skapas i undervisning.
Mer information om forskningsmiljön
Forskningsmiljöns arbete grundar sig på mer än fyra decenniers forskning om lärande och utvecklingen av den fenomenografiska forskningsansatsen och dess teoretiska utveckling – variationsteorin (Marton & Booth, 1997; Marton, 2015).
Om fenomenografi, variationsteori och learning study
Fenomenografi handlar om att kartlägga olika sätt att uppfatta ett och samma fenomen. Variationsteorin är en lärandeteori som används för att planera, genomföra och analysera undervisning för att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande. Learning study är en teoribaserad och iterativ modell för undervisningsutvecklande forskning, utvecklad med inspiration från den japanska modellen lesson study. Fenomenografi, variationsteori och learning study kan användas var för sig – men också integrerat för att skapa kraftfulla verktyg för att förstå och förbättra undervisning och lärande.
Förbättra möjligheter för lärande
I forskningsmiljön arbetar vi med frågor kring hur man kan förbättra möjligheterna för att lära ett specifikt innehåll. Vi utgår från att det finns vissa nödvändiga villkor för att lärande ska ske. Vilka dessa villkor är och hur de kan skapas i olika utbildningssammanhang och relativt det man vill åstadkomma är det som vi intresserar oss för.
Undervisningsutvecklande forskning som genomförs tillsammans med lärare kännetecknar en stor del av den forskning som genomförs i miljön. Forskningsansatsen har uppmärksammats inom både akademin och lärarprofessionen, både nationellt och internationellt.