
Vår forskning
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) är ett ledande centrum för forskning och undervisning om journalistik, medier och kommunikation i Sverige. Forskning bedrivs inom ett flertal områden i våra olika forskargrupper och bedömdes som världsledande inom journalistik, politisk kommunikation och kriskommunikation i den senaste externa utvärderingen (red 19).
Institutionen etablerades 1990 genom en sammanslagning av Journalisthögskolan och Avdelningen för Masskommunikation vid Statsvetenskapliga institutionen. Institutionen har sedan starten utvecklat en bred forskningsagenda med uttalad samhällsvetenskaplig profil och stark empirisk orientering där en mångfald av metoder används. Institutionen utmärker sig särskilt för sina långvariga forskningsprogram om journalistik och demokrati, mediepublik och opinionsforskning, baserade på longitudinella studier och surveymetoder. Forskningen vid JMG fokuserar ofta på frågor om hur den långsiktiga omvandlingen av mediesystemet påverkar producerande organisationer, produktionsprocesser, journalistprofessionen och publiken.
Forskningen vid JMG har en stark ambition att spela en aktiv roll i samhället genom att verka för en interaktion och dialog med professionella organisationer, bransch och samhället i stort. Ambitionen att kombinera forskningen med hög kvalitet i undervisningen har alltid varit en ledstjärna för JMG. Ett nyckelområde för forskningen är att överbrygga och länka samman de praktiska och teoretiska delarna av forskning och undervisning och skapa samarbeten som kan bidra till innovation och ökad kvalitet på kommunikationsområdet och i journalistiken.
Senaste vetenskapliga publikationer
Valet 2022: Valnyheter online och offline
Författare: Bengt Johansson, Jesper Strömbäck
Journalist '18. Huvudresultat från den svenska journalistundersökningen
Författare: Ulrika Andersson
The significance of feminist infrastructure: #MeToo in the construction industry and the green industry in Sweden
Författare: K. Hansson, H. Ganetz, Malin Sveningsson
Promoting Gender Equality in Media Content: A Limitation or Extension of Freedom of Expression?
Författare: Maria Edström, Eva-Maria Svensson
Internet perceptions among older adults in Sweden
Författare: Annika Bergström
Does the platform matter? Social media and COVID-19 conspiracy theory beliefs in 17 countries
Författare: Yannis Theocharis, Ana Cardenal, Soyeon Jin, Toril Aalberg, David Nicolas Hopmann, Jesper Strömbäck, Laia Castro, Frank Esser, Peter Van Aelst, Claes de Vreese et al.
Ovisshetens tid. Den nationella SOM-undersökningen 2022
Författare: Ulrika Andersson, Patrik Öhberg, Johan Martinsson, Nora Theorin
Hitta samtliga publikationer i Göteborgs universitets databas GUP här.
Nyheter
-
Samhälle & ekonomiIngen stor skillnad mellan valbevakning online elleroffline
-
Samhälle & ekonomiStipendium till student för uppsats omPR
-
Samhälle & ekonomiUlla Carlsson ger "crash course" iMIK
-
Samhälle & ekonomiNytt stipendium för studenter påJMG
-
EvenemangFullsatt internationell grävkonferens i Göteborg