
Vår forskning
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) är ett ledande centrum för forskning och undervisning om journalistik, medier och kommunikation i Sverige. Forskning bedrivs inom ett flertal områden i våra olika forskargrupper och bedömdes som världsledande inom journalistik, politisk kommunikation och kriskommunikation i den senaste externa utvärderingen (red 19).
Institutionen etablerades 1990 genom en sammanslagning av Journalisthögskolan och Avdelningen för Masskommunikation vid Statsvetenskapliga institutionen. Institutionen har sedan starten utvecklat en bred forskningsagenda med uttalad samhällsvetenskaplig profil och stark empirisk orientering där en mångfald av metoder används. Institutionen utmärker sig särskilt för sina långvariga forskningsprogram om journalistik och demokrati, mediepublik och opinionsforskning, baserade på longitudinella studier och surveymetoder. Forskningen vid JMG fokuserar ofta på frågor om hur den långsiktiga omvandlingen av mediesystemet påverkar producerande organisationer, produktionsprocesser, journalistprofessionen och publiken.
Forskningen vid JMG har en stark ambition att spela en aktiv roll i samhället genom att verka för en interaktion och dialog med professionella organisationer, bransch och samhället i stort. Ambitionen att kombinera forskningen med hög kvalitet i undervisningen har alltid varit en ledstjärna för JMG. Ett nyckelområde för forskningen är att överbrygga och länka samman de praktiska och teoretiska delarna av forskning och undervisning och skapa samarbeten som kan bidra till innovation och ökad kvalitet på kommunikationsområdet och i journalistiken.
Senaste vetenskapliga publikationer
From Gatekeeper to Gate-opener: Open-Source Spaces in Investigative Journalism
Författare: Nina C. Müller, Jenny Wiik
The significance of feminist infrastructure: #MeToo in the construction industry and the green industry in Sweden
Författare: K. Hansson, H. Ganetz, Malin Sveningsson
Budgetsatir svensk dagspress
Författare: Orla Vigsø
Den retoriska traditionen: Kommunikation som konsten att övertyga
Författare: Orla Vigsø
Hitta samtliga publikationer i Göteborgs universitets databas GUP här.
Evenemang
-
TillSamhälle & ekonomiEcreas 7:e internationella konferens omkriskommunikation
Nyheter
-
Samhälle & ekonomiPolitiker satte agendan i valrörelsen – intejournalister
-
Kultur & språkMedieanvändningen rekordhög under2022
-
Samhälle & ekonomiNato: största opinionsförändringennågonsin
-
Samhälle & ekonomiTrettio år av EU-trender i nyrapport
-
EvenemangVälkommen att fira Pressfrihetens Dag påJMG