"Gillar du analys och data - välj nationalekonomi!"

Frida Sandelin har en masterexamen i nationalekonomi och gick därefter vidare till arbete som biträdande undersökningsledare vid SOM-institutet i Göteborg.

Frida Sandelin är alumn från Handelshögskolan
Målet med studierna var för Frida Sandelin att jobba internationellt med utvecklingssamarbete och hon skrev båda sina uppsatser utomlands, i Mocambique respektive Tanzania.

Vad har du för utbildning?

– 2016 tog jag en masterexamen i nationalekonomi från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Innan dess läste jag fristående kurser som resulterade i en kandidatexamen i nationalekonomi.

Vad gör du idag?

– Idag arbetar jag på SOM-institutet som är en forskningsinfrastruktur vid Göteborgs universitet. Vi gör opinionsundersökningar (enkätundersökningar) kring politik, aktuella samhällsfrågor, medier mm i samarbete med forskare och myndigheter. Jag är biträdande undersökningsledare och arbetar främst med den lokala SOM-undersökningen för Göteborg. Det innefattar att utveckla frågor, validera och kvalitetssäkra data, arbeta med metodutveckling, men också att analysera resultat och skriva rapporter. Jag arbetar tillsammans med forskare, mestadels statsvetare, vilket gör arbetet dynamiskt och utmanande.

Vilken nytta har du haft av utbildningen i nationalekonomi?

– Väldigt stor! Särskilt i mitt nuvarande yrke. Jag jobbar ofta i STATA, och använder metoder och modeller som jag främst lärde mig i ekonometrikurserna.

Hur såg din väg ut från examen till nuvarande jobb?

– Jag var intresserad av samhälle och politik och visste att jag vill läsa nationalekonomi. Målet var att jobba internationellt med utvecklingssamarbete. Båda mina uppsatser skrev jag utomlands, i Mocambique respektive Tanzania. Jag återvände till Tanzania efter uppsatsen och fick praktik på ambassaden och sedan jobb med Sida:s utbildningsinsatser. Jobbade även ett tag för Världsbanken, med biståndsinsatser inom utbildningsområdet. Efter två år i Tanzania flyttade jag hem igen. Först fick jag jobb på Skolinspektionen i Stockholm och sedan 1,5 år arbetar jag på SOM-institutet.

Vad har studierna i nationalekonomi betytt för dig?

– Jättemycket skulle jag säga. Mastern var en utmanande utbildning – jag fick kämpa mycket men det gav också bra självförtroende i vad jag kunde åstadkomma. Sedan har jag fått med mig vissa specifika verktyg som jag använder på jobbet idag, t ex STATA och metoder och modeller som jag främst lärde mig i ekonometrikurserna. Men framför allt det analytiska tänkandet.

Studenter som ska välja ämne – hur ska de tänka?

– Man ska välja nationalekonomisk inriktning om man tycker ämnet verkar roligt. Välj det som verkar roligast! Man får jobb efteråt oavsett. Om man vill jobba med analys och data är nationalekonomin väldigt bra. Det handlar ju inte bara om Sveriges BNP utan handlar mer om att ta de metoder och modeller som du lär dig för att sedan grotta ner dig i olika ämnen. Gillar du analys och data – välj nationalekonomi!