Göteborgs universitet
Bild
Anders Boman i en korridor på Handelshögskolan med studenter i bakgrunden
Länkstig

Anders får titeln Excellent lärare för sin pedagogiska skicklighet

Hans lärarstil har redan prisats av studenter – och nu får Anders Boman också Göteborgs universitets titel Excellent lärare. "Mitt intresse för ämnet gör det lättare för studenterna att ta till sig innehållet", säger han.

Du har fått titeln Excellent lärare för din pedagogiska skicklighet. Hur känns det?
– Det är så klart väldigt roligt att få ett erkännande för att det man gör är bra. Jag tycker väldigt mycket om undervisningens olika delar. Dels det väldigt konkreta, att stå i sal och möta studenterna, men också det mer långsiktiga arbetet med att arbeta med kurs- och programutveckling. Då får man fundera på sådant som hur vi kan få olika kurser att fungera så bra som möjligt, hur de kan bygga vidare på andra kurser så att studenterna lär sig de olika delarna i en ordning som ger dem mest nytta. Titeln excellent lärare omfattar båda dessa delar och då är det extra kul att få utmärkelsen.  

Vad är utmaningen att undervisa i just nationalekonomi och statistik?
– Båda ämnena kan uppfattas som abstrakta och svåra. Många studenter kommer till kurserna med en lite negativ inställning till ämnet innan vi ens börjat. Då ligger utmaningen i att få studenterna att inse nyttan med det de lär sig, att de kan använda de här kunskaperna rent praktiskt för att prestera bättre i sina framtida yrken.

De har en bild av att matematik är svårt eller omöjligt. När jag sedan diskuterar med dem visar det sig att de ofta kan betydligt mer än de själva tror

– En annan utmaning är att kurserna är förhållandevis matematiska och vi har många studenter som är rädda för matematik. De har egentligen kunskaperna som behövs, men har med sig en bild av att matematik är svårt eller omöjligt. När jag sedan diskuterar med dem visar det sig att de ofta kan betydligt mer än de själva tror.

Vad tror du studenterna uppskattar hos dig som lärare?
– Det jag får höra i de kursvärderingar vi genomför efter varje kurs är att de uppskattar att jag är tydlig och strukturerad, men också att jag är engagerad och att mitt intresse för ämnet gör det lättare för studenterna att ta till sig innehållet. Sedan gillar jag att ”aktivera” studenterna under föreläsningarna så att det inte bara blir att sitta passivt och lyssna i två timmar, utan att man bryter av med quizzar eller något annat som väcker studenterna lite grann. Små saker som gör stor skillnad för inlärningen.

Hur skulle du beskriva din undervisning?
– Det är svårt att beskriva sig själv, men det jag strävar mot är att väcka intresse och engagemang för ämnet jag föreläser om och att möta studenterna där de är. Det är viktigt att börja med det enkla och sedan bygga vidare ifrån det. Jag försöker till exempel använda konkreta och jordnära exempel, som studenterna kan känna igen sig i. En nackdel med många läroböcker är att exemplen de använder ligger långt ifrån studenternas eller min egen vardag. Det är lättare för alla att förstå en förklaring av något man själv kan relatera till och har en viss insyn i och jag försöker hitta sådana exempel.

Jag strävar mot är att väcka intresse och engagemang för ämnet jag föreläser om och att möta studenterna där de är

Du har tidigare också fått en utmärkelse från studenterna, berätta om den!
– Det var utmärkelsen ”Årets lärare” som jag fick 2021 från Kåren på Handelshögskolan i Göteborg. Det är väldigt roligt att få den typen av uppskattning, eftersom det är en utmärkelse som kommer helt och hållet från studenterna. Till skillnad från titeln excellent lärare fokuserar Årets lärare mer på det som faktiskt märks i genomförandet av en kurs. För titeln excellent lärare vägs många andra saker in, som kanske inte syns lika tydligt för studenterna. Det kan vara hur man arbetat med att utveckla pedagogiska verktyg eller stötta kollegors pedagogiska utveckling, vilket ju inte märks för en student på min kurs.

Sist men inte minst, hur ska lärare på gymnasiet visa hur roligt och nyttigt det kan vara att läsa nationalekonomi och statistik?
– Vad jag har förstått är det väldigt stora skillnader mellan hur detta görs på olika skolor och av olika lärare. Dessutom är ju ämnena ganska olika egentligen, men det viktiga alldeles oavsett ämne tror jag är att visa eleverna hur ämnena faktiskt används för att komma till rätta med problem vi ser omkring oss idag. Att göra ämnet begripligt och visa varför det är viktigt. Vi använder till exempel matematiska modeller, men det viktiga när man först ska lära känna ämnet är att förstå vad det är man får ut av dessa modeller. Det kan vara sådant som statistikens metoder för att göra stora mängder information begripliga och hanterbara eller nationalekonomins förmåga att förklara varför individer, organisationer eller länder agerar på ett visst sätt och inte ett annat.

Namn: Anders Boman
Forskningsområde: Hälsoekonomi
Vilka kurser undervisar du i? Grundkurser inom nationalekonomi (främst mikroekonomi, men även kursen Nationalekonomi i praktiken) och statistik (regressionsanalys), samt kandidatuppsatskursen i nationalekonomi.


Akademisk bakgrund: 1995 började jag läsa motsvarigheten till det nuvarande Ekonomie kandidatprogrammet här i Göteborg, men som då kallades Internationella Civilekonomutbildningen. Den avslutades med en magisteruppsats i nationalekonomi. Efter det trodde jag att jag ändå ville bli företagsekonom, tog några kurser i juridik och läste en fördjupning inom kostnads/intäktsanalys med en uppsats inom finansiell ekonomi. Jag återgick sedan till nationalekonomi när jag doktorerade här i Göteborg och skrev min doktorsavhandling om orsaker till och konsekvenser av att flytta inom Sverige, vilket resulterade i en avhandling som var klar i januari 2009. Direkt efter det var jag föräldraledig, men arbetade efter det några år vid Högskolan i Halmstad och jag skrev även en utredning för finansdepartementet (en s.k. SOU) innan jag kom tillbaka för en anställning vid Göteborgs universitet.

Anders Boman
Foto: Jessica Oscarsson