Länkstig

Annika Bergviken Rensfeldt

Universitetslektor

Institutionen för tillämpad IT, avd KLIK
Besöksadress
Forskningsgången 6
417 56 Göteborg
Postadress
Box 100
412 96 Göteborg

Om Annika Bergviken Rensfeldt

Annika Bergviken Rensfeldt, professor i tillämpad IT i utbildningsvetenskap, excellent lärare

Forskningsintressen: Jag bedriver forskning om villkoren för lärares digitala arbete och digital (o)jämlikhet i offentlig sektor och utbildning. Ett viktigt fokus i min forskning är hur infrastrukturer, plattformisering, automatisering och datafiering påverkar skolors arbete och utbildningssystem. Jag har också forskat om detta i relation till hur professionella använder sociala medieplattformar i sitt arbete.

Digitaliseringen av högre utbildning är ytterligare ett forskningsintresse som följt från min avhandling 2011 med fokus på styrnings- och geopolitiska frågor kring aspekter som öppenhet, tillgänglighet och genusfrågor i relation till digital teknologi. Övergripande forskningsområde är kritiskt-sociologiska och sociomateriella perspektiv på utbildning, policyfrågor och digitalisering, ofta med stöd i koncept från Science and Technology Studies (STS). 

Uppdrag: Kollegiekoordinator för forskningsmiljön IT och lärande vid institutionen för Tillämpad IT som är en del av Center för ansvarsfull utbildningsteknologi (www.credtech.se), temaledare forskarskolan CUL i ämnet IT och lärande, ledamot CULF:s vetenskapliga råd. Initiativtagare till det nordiska Nätverket för kritiska teknik- och pedagogikstudier (Critical education and technology studies).

Undervisning: Metodkurser på program vid Tillämpad IT som International Master in IT and Learning och Kognitionsvetarprogrammet. AI och etikfrågor på International Master in Human-centered AI, samt i doktorandkurser i Kvalitativa metoder (policy- och diskursanalys) och Forskningsetik (internet- och sociala medierforskning), samt kursen Theorizing the Digital.

Doktorandhandledning: Huvudhandledare för Kalliopi Moraiti, vid Pedagogik, kommunikation och lärande, Huvudhandledare för Marcus Kristensen och Hannes Lundqvist, samt bihandledare för Svea Kiesewetter vid Tillämpad IT. 

 

Tidigare forskningsprojekt

2020 – 2024 RED- Reconfiguration of Educational In/Equality in a Digital World (RED) - Riksbankens Jubileumsfond. Fokuserade på hur skolans digitalisering och datafiering skapar och förstärker ojämlikheter lokalt och globalt baserat på fallstudier från Mexiko, Argentina, Sydafrika, Tyskland och Sverige. Se även infrareveal.net .

2022 – 2024 SOS Infrastructures for partially digital citizens: Supporting informal welfare work in the digitized state - Nordforsk. Fokuserade på digitaliseringen av välfärdstjänster inom hälsa (Norge), socialtjänst (Danmark) och skola (Sverige) och hur detta skapar (digital) exkluderingar, projektledare professor Brit Ross Winthereik, Danmark.

2019 – 2023 Lärares digitala arbete – i balans mellan krav och stöd? - Forte. Fokuserade på digitalisering och kritiska frågor kring lärares arbetsvillkor i och med digitala plattformar, projektledare Annika Bergviken Rensfeldt.

2015 – 2017 Professionellt lärande och sociala medier - Vetenskapsrådet Fokuserade på lärares professionella deltagande och erfarenhetsutbyte i sociala medier, projektledare professor Mona Lundin.