Tomas Grysell
Chef
PIL Pedagogisk utveckling och interaktivtOm Tomas Grysell
Jag disputerade 2002 i pedagogik vid Umeå universitet. Avhandlingen problematiserade begreppet studieframgång inom den högre utbildningen. Två dagar efter disputationen började jag mitt arbete som pedagogisk utvecklare vid Umeå universitets motsvarighet till PIL. Där var jag anställd fram till 2009, då jag blev gästlektor vid Uppsala universitets motsvarande universitetspedagogiska utvecklingsenhet. 2012 fick jag ett erbjudande från PIL-enheten att jobba som pedagogisk utvecklare, och sedan 2017 har jag varit chef för enheten.
Mina kompetens- och intresseområden är examination (särskilt intresse för flervalsfrågor), prov- och provkonstruktion, träna och utveckla forskarhandledare genom högskolepedagogisk verksamhet (vilket jag gjort sedan 2002), lärandemiljöer (t.ex. ALC), gestaltande undervisningsformer och vad och hur vi formas, studenter och lärare, vid respektive lärosäte (studiekulturella faktorer).
-
DigiKomp, digital kompetens i undervisning och
examination
Maria Sunnerstam, Annika Bergviken Rensfeldt, Erik Boström, Tomas Grysell, Fredrika Lagergren, Miroslaw Staron, Gustav Öberg
Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2021) - 2022 -
Bihandledarens roll och ansvar - Samspel och
utmaningar
Margareta Jernås, Sylvi Vigmo, Erik Andersson, Tomas Grysell
Högskolepedagogisk konferens, HKG2021, 23 november, Göteborgs universitet - 2021 -
Bihandledare: En begränsad eller en obegränsad
roll?
Sylvi Vigmo, Margareta Jernås, Erik Andersson, Tomas Grysell
Forskning om högre utbildning, Örebro universitet, 19-20 maj, 2021 - 2021