Ann-Marie Eriksson
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik, kommunikation ochOm Ann-Marie Eriksson
Jag disputerade hösten 2014 och är anställd som lektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Jag har också ledningsuppdrag som föreståndare vid Enheten för akademiskt språk, ASK. Enheten tillhandahåller flera former av skriv- och språkutvecklande handledning på svenska och engelska för både studenter och GU-personal, samt pedagogiskt inriktad fortbildning för lärare som vill utveckla sin undervisning.
Forskningsintressen Min forskning behandlar frågor om hur institutionellt organiserade former för textproduktion, som till exempel handledning kring akademiska skrivuppgifter i högre utbildning, fungerar som medel för kunskapande processer. Med kunskapande processer menas situationer eller förlopp över tid där människor arbetar med att ta sig in i och utveckla kunskap som är ny för dem. Framför allt är jag intresserad av de utmaningar som skrivprocesser kan innebära för människors utvecklande av nya förhållningssätt i tvärvetenskapliga miljöer. Utifrån ett generellt intresse för lärande, kommunikation, interaktion och mediering tar min forskning sin teoretiska bas i sociokulturella och dialogiska idétraditioner. Utifrån min bakgrund i forskningsmiljön LinCS ingår jag i forskningsområdet Lärande och IT.
Undervisningsintressen Mina undervisningsintressen berör främst skrivpedagogik i högre utbildning, textligt baserad handledning, akademiskt skrivande och språkpedagogik. Just nu undervisar jag främst inom högskolepedagogisk kompetensutbildning och handleder på Master-nivå. Jag har tidigare undervisat i teknisk kommunikation och akademiskt skrivande på flera nivåer inom ingenjörsutbildning samt i ämnena svenska och engelska på gymnasieskola och inom vuxenutbildning.
Nyckelord lärande, kunskapsutveckling, kommunikation, interaktion, akademiskt skrivande
-
Institutionalizing and organizing support for academic writing at
university
Ann-Marie Eriksson, K Girgensohn, I O'Sullivan
Nordic Educational Research Association (NERA), Turku, Finland. March 4-6, 2020. - 2020-01-01 -
Centralised support for writing and language development provided through the Unit for Academic Language at the University of
Gothenburg
Ann-Marie Eriksson
O’Sullivan, I., Dobravac, G., Farrell, A., Kacmarova, A., and Leijen, D. (eds) (2020) Centralised Support for Writing, Research, Learning and Teaching: Case Studies of Existing Models across Europe, [pdf]. COST Action 15221: We ReLaTe. Available at: https://www.maynoothuniversity.ie/centre-teaching-and-learning/ctl-projects/current-ctl-projects/cost-action-15221-we-relate - 2020-01-01 -
A Cross‐national View on the Organisational Perspective of Writing Centre Work: the Writing Centre Exchange Project
(WCEP).
K Girgensohn, Ann-Marie Eriksson, I O'Sullivan, G Henry
Journal of Academic Writing - 2020-01-01 -
A cross‐national view on the organisational perspective of writing centre work: the Writing Centre Exchange Project
(WCEP)
Ann-Marie Eriksson, K Girgensohn, I O'Sullivan
10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing. Gothenburg, July 2-4, 2019 - 2019-01-01 -
Literacy-making in infection care nursing
education
Ann-Marie Eriksson, Marie Studahl
European Literacy Network (1st literacy summit) Porto 1-3 November 2018 - 2018-01-01 -
Putting genre into practice: textually mediated encounters with scientific
knowledge.
Ann-Marie Eriksson
Norwegian Forum for English for Academic Purposes. Oslo Metropolitan University, Norway. 6-8 June 2018. - 2018-01-01 -
Prospects and boundaries: Productive tensions in the establishing process of a university-wide language and writing
center.
Ann-Marie Eriksson
European Association for the Teaching of Academic Writing (EATAW) conference, Royal Holloway University in Egham (London), UK. 19-21 June. (session 4:A) - 2017-01-01 -
Investigating academic writing assignments as mediational activity and situated practice: taking the participant perspective as the analytical approach to writing in the disciplines at
university
Ann-Marie Eriksson
- 2016-01-01 -
Supervision at the outline stage: introducing and encountering issues of sustainable development through academic writing
assignments
Ann-Marie Eriksson, Åsa Mäkitalo
Text & Talk - 2015-01-01 -
Crafting claims about sustainability assessment: The situated practice of guiding university students into producing and presenting
conclusions
Ann-Marie Eriksson
Linguistics and Education - 2015-01-01 -
Operationalizing epistemic practices: negotiating the textual formation of issues of sustainable
development
Ann-Marie Eriksson
European Association for the Teaching of Academic Writing (EATAW) conference, Tallin University of Technology, Estonia. 15-17 June, 2015 - 2015-01-01 -
Akademiskt skrivande för doktorander – var och hur kan stödet
ges?
Annika Bergviken Rensfeldt, Ann-Marie Eriksson, Ingrid Henning Loeb
HKG2015 - 2015-01-01 -
Referencing as practice: Learning to write and reason with other people's
texts
Ann-Marie Eriksson, Åsa Mäkitalo
Writing Research Across Borders Conference, Paris February 19-22, 2014 - 2014-01-01 -
Formulating knowledge: Engaging with issues of sustainable development through academic writing in engineering
education
Ann-Marie Eriksson
- 2014-01-01 -
Referencing as practice: Learning to write and reason with other people's texts in environmental engineering
education
Ann-Marie Eriksson, Åsa Mäkitalo
Learning, Culture and Social Interaction - 2013-01-01 -
Reflections on an Integrated Content and Language Project-Based Design of a Technical Communication Course for Electrical Engineering
Students.
Becky Bergman, Ann-Marie Eriksson, Jörgen Blennow, Jens Groot, Thomas Hammarström
Journal of Academic Writing - 2013-01-01 -
Academic writing projects as a way into environmental issues. How does writing mediate disciplinary genre in an educational
setting?
Ann-Marie Eriksson, Åsa Mäkitalo
Paper presented At the 4th International conference Writing Research Across Borders II in Washington D.C., USA. - 2011-01-01 -
Intertextualizing
Ann-Marie Eriksson
Paper presented at “Workshop on International Research: Texts, Institutional Contexts, Framing Theories”. College Composition and Communication Conference, 2011. Atlanta, USA. - 2011-01-01 -
Att gestalta och kommunicera energieffektiva byggnader bortom traditionella rum för
lärande
Kajsa Crona, Ann-Marie Eriksson, Paula Wahlgren
NU2010, Sveriges universitets- och högskoleförbund, Stockholms universitet. - 2011-01-01 -
Researching teaching and learning in engineering
education
Maria Berge, Linda Bradley, Ann-Marie Eriksson
Konferens om Undervisning och Lärande 2010, Chalmers lärandecentrum. - 2011-01-01 -
Assessing Sustainability: A Case Study of University Students' Production of Text and Talk in Environmental
Engineering
Ann-Marie Eriksson
Interdisciplinarity: Thinking and Writing Beyond Borders. Eds Graves, Heather & Graves, Roger. Proceedings from the 25th conference of the Canadian Association of Teachers of Technical Writing. - 2010-01-01 -
Tackling transfer and transferability: ESP/EAP design for learning beyond
templates
Ann-Marie Eriksson, Magnus Gustafsson
ESP in European Higher Education: Integrating language and content - 2008-01-01 -
Ger koppling av kunskapsinlärning och färdighetsövning ökad djupinlärning? Utveckling av kursmoment i ”Miljö- och resursanalys för hållbar utveckling
V2”
Fia Christina Börjeson, Ann-Marie Eriksson, Johan Erlandsson, Karl Hillman, Sverker Molander, Emma Rex
- 2007-01-01 -
Ett nätbaserat verktyg för grammatikträning: Språkutbildning för ingenjörer och visionen om
EngOnline
Linda Bradley, Ann-Marie Eriksson, Magnus Gustafsson
Från vision till praktik: Språkutbildning och informationsteknik; Red. Patrick Svensson ; Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, (Rapport / NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, ISSN 1654-1715, 2006:1 ) - 2006-01-01