Länkstig

Ann-Marie Eriksson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Telefon
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Ann-Marie Eriksson

Jag arbetar som lektor vid institutionen för pedagogik, kommunkation och lärande (IPKL). Jag har till och med juni 2025 ledningsuppdrag som viceprefekt med ansvar för utbildning samt uppdrag som utbildningsansvarig (2022-2025) vid institutionen Tidigare har jag haft ledningsuppdrag som föreståndare vid den unversitetsgemensamma enheten för akademiskt språk (ASK) (2015-2021).

Forskningsintressen Min forskning behandlar frågor om lärande i institutionella miljöer, framför allt inom högre utbildning och med koppling till teknologier. Mina forskningsintressen utgörs bland annat av studenters skrivande, literacitet och lärande samt skrivande som en kunskapande process. Med kunskapande processer menas situationer eller förlopp över tid där människor arbetar med att ta sig in i och utveckla kunskap. Framför allt är jag intresserad av de utmaningar som skrivprocesser kan innebära för människors utvecklande av nya förhållningssätt i professionella och tvärvetenskapliga sammanhang. Utifrån ett generellt intresse för lärande, kommunikation och interaktion tar min forskning sin teoretiska utgångspunkt i sociokulturella och dialogiska idétraditioner. Jag ingår i forskningsområdet lärande, utbildning och samhällets digitalisering.

Undervisningsintressen Mina undervisningsintressen berör främst digitalisering av högre utbildning, akademiskt skrivande och handledning. Jag undervisar och handleder inom den internationella utbildningen IT och lärande och är kursansvarig för bl a metodkurs på avancerad nivå inom huvudområdet högskolepedagogik. Jag har tidigare undervisat i teknisk kommunikation och akademiskt skrivande på flera nivåer inom ingenjörsutbildning samt i ämnena svenska och engelska på gymnasieskola och inom vuxenutbildning.

Nyckelord lärande, teknologier, kunskapsutveckling, kommunikation, interaktion, akademiskt skrivande