- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Roger Säljö
Roger Säljö
Om Roger Säljö
Forskningsintressen Mina forskningsintressen rör lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och - i stor utsträckning - just samspelet mellan dessa nivåer. Hur formas lärprocesser av de kulturella redskap som utvecklats i samhället och som används i olika institutionella praktiker? Hur blir människor bekanta med och lär sig behärska olika typer av kulturella redskap? Vilka lärmiljöer skapas för att säkerställa att vårt kollektiva minne återskapas? Lärande bygger på kommunikation och samspel mellan människor, och mellan människor och artefakter, i situerade praktiker. Redskap för kommunikation som talat och skrivet språk, olika semiotiska system inom institutionella miljöer är därför centrala forskningsobjekt.
Undervisningsintressen Jag undervisar om kommunikation, lärande och utveckling, liksom om metodiska och teoretiska traditioner inom dessa fält.
Nyckelord lärande, utveckling, kommunikation, interaktion, olika former av literacy och andra typer av medierande praktiker
-
Organizational socialization strategies of interns transitioning to telecommuting work in uncertain
times
Shien Chue, Roger Säljö, Priscilla Pang, Yew-Jin Lee
JOURNAL OF WORKPLACE LEARNING - 2024 -
Situated action, double dialogicality and the sociogenesis of categorizing in institutional practices: Diversity in schooling from vicious children to neuropsychiatric
diagnoses
Roger Säljö, Eva Hjörne
Language Sciences - 2024 -
The development of visual expertise in a virtual environment: A case of maritime pilots in
training
Charlott Sellberg, Elin Nordenström, Roger Säljö
Frontline Learning Research - 2024 -
Conclusion: Knowing in a digital world: learning, development and the hybrid nature of cognitive
practices
Roger Säljö
S. Willermark, A. D. Olofsson & J. O. Lindberg (Eds.), Digitalization and digital competence in educational contexts: A Nordic perspective from policy to practice - 2024 -
Learning in educational settings: What classics can teach us about the value of attending to participant perspectives in social
practices
Roger Säljö
Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics - 2023 -
TOWARDS A COGNITIVE THEORY OF VISUAL EXPERTISE: Methods of
inquiry
Andreas Gegenfurtner, Hans Gruber, Doris Holzberger, Özün Keskin, Erno Lehtinen, Tina Seidel, Kathleen Stürmer, Roger Säljö
TOWARDS A COGNITIVE THEORY OF VISUAL EXPERTISE: Methods of inquiry - 2023 -
Die Aneignung von Argumentieren als interpersoneller Prozess - Theoretische und empirische Beiträge aus einer soziokulturellen
Perspektive
Lea Eldstål-Ahrens, Roger Säljö
Klären Streiten Argumentieren - Aktuelle Perspektiven der Argumentationsforschung - 2023 -
Paradoxes of using psychiatric diagnoses as organising principles for special educational
support
Thyge Tegtmejer, Roger Säljö
European Journal of Special Needs Education - 2023 -
Developing visual expertise in a simulated environment: A case of maritime pilots in
training
Charlott Sellberg, Roger Säljö
2023 American Educational Research Association Annual Meeting (AERA2023), Chicago USA, April 13-17, 2023. - 2023 -
Diagnoses and special educational support. A study of institutional decision-making of provision of special educational support for children at
school
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
European Journal of Special Needs Education - 2023 -
Mastering the artful practice of navigation: The situated endorsement of professional competence in post-simulation
evaluations
Charlott Sellberg, A. C. Wiig, Roger Säljö
Studies in Educational Evaluation - 2022 -
Development, ageing and hybrid minds: Growth and decline, and ecologies of human functioning in a sociocultural
perspective
Roger Säljö
Learning, Culture and Social Interaction - 2022 -
Assessment in the zone of proximal development: simulator-based competence tests and the dynamic evaluation of
knowledge-in-action
Charlott Sellberg, Mona Lundin, Roger Säljö
Classroom Discourse - 2022 -
Child development in a digital age: Epistemic practices in media
societies
Roger Säljö
Nordic Childhoods in the Digital Age: Insights into Contemporary Research on Communication, Learning and Education - 2022 -
Towards Dialogic Metaphors of Learning – from Socialization to
Authoring
Tina Kullenberg, Roger Säljö
Integrative Psychological and Behavioral Science - 2022 -
Exploring the development of executive functions in children in a digital
world
N. E. Veraksa, A. N. Veraksa, D. A. Bukhalenkova, Roger Säljö
European Journal of Psychology of Education - 2022 -
Use of digital devices and child development: Digital tools or digital environment? A cultural-historical
perspective.
Nikolay Veraksa, Daria Bukhalenkova, Elena Chichinina, Alexander Veraksa, Roger Säljö
A. Veraksa (Ed.), Child development in Russia. Perspectives from an international study. - 2022 -
Learning in a designed world: Symbolic technologies and epistemic practices in the evolution of professional
knowing
Roger Säljö
H. Bound, J. Pei-Ling Tan & R. Lim Wei Ying (Eds.), Pedagogies for the future-oriented learner. Flipping the lens from teaching to learning. - 2022 -
Learning and development in a designed
world
Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
N. Veraksa & I. Pramling Samuelsson (Eds.), Piaget and Vygotsky in the XXI century. Discourse in early childhood education - 2022 -
Spills and thrills: internship challenges for learning in epistemic
spaces
Shien Chue, Roger Säljö, Yew Jin Lee, Ethan Loke Wee Pang
Journal of Education and Work - 2022 -
Från materialitet till sociomaterialitet. Lärande i en designad
värld.
Roger Säljö
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A - 2021 -
The conceptualization of learning in learning research: From introspectionism and conditioned reflexes to meaning-making and performativity in situated
practices
Roger Säljö
G. Kress, S. Selander, R. Säljö, C. Wulf (Eds.), The social significance of learning. Beyond learning as an individual enterprise. - 2021 -
Our business is problem solving: Learning, remembering and inscriptions at the IT
helpdesk
Åsa Mäkitalo, Ann-Charlotte Bivall, Roger Säljö
G. Kress, S. Selander, R. Säljö, C. Wulf (Eds.), The social significance of learning. Beyond education as an individual enterprise - 2021 -
The social significance of
learning
Staffan Selander, Roger Säljö, Christoph Wulf
G. Kress, S. Selander, R. Säljö, C. Wulf (red). Learning as a social practice. Beyond education as an individual enterprise. - 2021 -
“The ADHD Diagnosis has been Thrown Out”: Exploring the Dilemmas of Diagnosing Children in a School for
All.
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Inclusive Education - 2021 -
En hälsofrämjande skola med en likvärdig elevhälsa - en
introduktion
Eva Hjörne, Roger Säljö
Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik. / i E. Hjörne & R. Säljö (Red). - 2021 -
Elevhälsoarbetet i
utveckling
Eva Hjörne, Roger Säljö
Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik / i E. Hjörne & R. Säljö (Red). - 2021 -
Slutord: En förstärkt elevhälsa och en hälsofrämjande skolutveckling i
praktiken
Eva Hjörne, Roger Säljö
Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik / i E. Hjörne & R. Säljö (Red). - 2021 -
En hälsofrämjande skolutveckling i praktiken - vad och hur gör
man?
Eva Hjörne, Roger Säljö, Shruti Taneja Johansson
Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik / i E. Hjörne & R. Säljö (Red). - 2021 -
Sign-making, inscriptions and access to epistemic practices: Development in a designed
world
Roger Säljö
N. M. Muller Mirza & M. Dos Santos Mamed (Eds.), Dialogical approaches and tensions in learning and development. At the frontiers of the mind. - 2021 -
The challenges of capturing learning: Units of analysis in the study of human
growth
Roger Säljö
Learning, Culture and Social Interaction - 2021 -
Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling i teori och
praktik
Eva Hjörne, Roger Säljö
2021 -
Learning as social practice: Beyond education as an individual
enterprise
Gunther R. Kress, Staffan Selander, Roger Säljö, Christoph Wulf
2021 -
Epilog: att lära och utvecklas i en föränderlig
tid
Roger Säljö, Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson
Känsliga frågor, nödvändiga samtal. Att lära om och av kontroverser - 2021 -
Känsliga frågor, nödvändiga samtal. Att lära om och av
kontroverser
Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson, Roger Säljö
2021 -
Inledning: att undervisa och lära om och av
kontroverser
Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson, Roger Säljö
Känsliga frågor, nödvändiga samtal. Att lära om och av kontroverser, red. Karin K. Flensner, Göran Larsson & Roger Säljö - 2021 -
Conceptual change in the development of visual
expertise
Erno Lehtinen, Andreas Gegenfurtner, Laura Helle, Roger Säljö
International Journal of Educational Research - 2020 -
Do patients or their physicians more accurately assess long-term risk associated with hypertension? A population-based
study
M. Hoffmann, P. M. Nilsson, J. Ahlner, Björn Dahllöf, M. Fredrikson, Roger Säljö, K. I. Kjellgren
Scandinavian Journal of Primary Health Care - 2020 -
Educational Leadership, Diversity, and Inclusion in the Swedish
School
Eva Hjörne, Roger Säljö
Oxford Research Encyclopedia of Education, Ed. Rosemary Papa - 2020 -
Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare (2:a rev.
utg.).
Anne-Li Lindgren, Niklas Pramling, Roger Säljö
2020 -
Praktisk-pedagogisk utdanning : en antologi / Rune Johan Krumsvik og Roger Säljö
(red.).
Rune Krumsvik, Roger Säljö
2020 -
Lärande, skola,
bildning
Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg
2020 -
Teaching and learning in the special education setting: agency of the diagnosed
child
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties - 2019 -
Pre-service teachers’ experiences with a digital examination design: The inter-relation between continuity and change in an institutional
context
Erik Adalberon, Trond Eiliv Hauge, Roger Säljö
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge - 2019 -
Concepts, materiality and emerging cognitive habits: The case of calculating carbon footprints for understanding environmental
impact.
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
Designs for Experimentation and Inquiry: Approaching Learning and Knowing in Digital Transformation. Åsa Mäkitalo, Todd E. Nicewonger, Mark Elam (red.) - 2019 -
Learning to see like an expert: On the practices of professional vision and visual
expertise.
Andreas Gegenfurtner, Erno Lehtinen, Laura Helle, Markus Nivala, Erkki Svedström, Roger Säljö
International Journal of Educational Research - 2019 -
Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of
Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.) - 2019 -
Researching classrooms in search of learning: Theoretical and methodological
considerations
Roger Säljö, Maria Luiza Cestari
Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. C. Kilhamn & R. Säljö (red.) - 2019 -
Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms:
Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. C. Kilhamn & R. Säljö (red.) - 2019 -
Diagnoses and their instructional implications - Children's agency and participation in school
activities.
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties - 2019 -
Encountering algebra: A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden and the
USA
-
Diagnoses and their instructional implications-children’s agency and participation in school
activities
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties - 2019 -
Jihadists and Refugees at the Theatre: Global Conflicts in Classroom Practices in
Sweden
Karin Kittelmann Flensner, Göran Larsson, Roger Säljö
Education sciences - 2019 -
En digital uppväxt och en digital framtid. Vägval i skolans
historia.
Roger Säljö
Tidskrift för svensk undervisningshistoria - 2019 -
Materiality, Learning, and Cognitive Practices: Artifacts as Instruments of
Thinking
Roger Säljö
Cerrato-Pargman, T., & Jahnke, I. (Eds.), Emergent Practices and Material Conditions in Learning and Teaching with Technologies. - 2019 -
Promoting teaching, learning and informed decision-making through the lenses of international large-scale assessment: looking beyond
numbers
Roger Säljö, J. Radisic
European Journal of Psychology of Education - 2018 -
Diagnosing ADHD in Danish Primary School Children: A Case Study of the Institutional Categorization of Emotional and Behavioural
Difficulties
Thyge Tegtmejer, Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties - 2018 -
Renderings of an invisible condition: Graphs as objects and means of communication in hypertension
consultations
Åsa Mäkitalo, Karin I Kjellgren, Roger Säljö
Contribution to Symposia arranged at the EARLI SIG14 Learning and Professional Development conference on September 12-14 in Geneva - 2018 -
L. S. Vygotskij-Forskare, pedagog och
visionär
Roger Säljö
A. Forssell (Red.), Boken om pedagogerna. - 2018 -
Lärande, utveckling och undervisning-ett sociokulturellt
perspektiv
Roger Säljö
E. Insulander & S. Larsson (Red.), Att bli lärare - 2018 -
Vygotsky in two perspectives: Russian and Western
understandings
Roger Säljö, Nikolay Veraksa
Vygotsky's theory in early childhood education and research - 2018 -
Pedagogik, lärprocesser och samhällelig
utveckling
Roger Säljö
M. Nilsson Sjöberg (red.). Pedagogik som vetenskap. En inbjudan. - 2018 -
Det svåra sambandet mellan lärande och
biologi
Roger Säljö
Pedagogiska magasinet - 2018 -
Violent Extremism, National Security and Prevention. Institutional Discourses and their Implications for
Schooling
Christer Mattsson, Roger Säljö
British Journal of Educational Studies - 2018 -
Informal use of social media in higher education: A case study of Facebook
groups
E. Adalberon, Roger Säljö
Nordic Journal of Digital Literacy - 2017 -
Conceptual change, materiality and hybrid
minds
Roger Säljö
Converging perspectives on conceptual change. Mapping an emerging paradigm in the learning sciences. T. G. Amin & O. Levrini (Eds.), - 2017 -
Afterword cultural experience, identities and diversification in the hands of
researchers
Roger Säljö
Identity Revisited and Reimagined Empirical and Theoretical Contributions on Embodied Communication Across Time and Space - 2017 -
Struggling with powerful conceptual reifications: cognitive socialization when learning to reason as an
economist.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Å. Mäkitalo., P. Linell & R. Säljö (Eds.), Memory practices and learning – interactional, institutional and sociocultural perspectives. - 2017 -
Memory practices and learning. Interactional, institutional and sociocultural
perspectives.
Åsa Mäkitalo, Per Linell, Roger Säljö
2017 -
Barn, lärande och digitala
redskap
Niklas Pramling, Roger Säljö
Förskolan och barns utveckling : grundbok för förskollärare - 2017 -
Meningsskapande och symboliska teknologier - lärande i en designad
värld
Roger Säljö
Didaktik i omvandlingens tid. Text, representation, design - 2017 -
Cultural experience, identities and diversification in the hands of
researchers
Roger Säljö
S. Bagga-Gupta, A. Lyngvaer Hansen & J. Feilberg (Eds.), Identity revisited and reimagined. Empirical and theoretical contributions on embodied communication across time and space - 2017 -
Categorizing learners beyond the
classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
S. Wortham, D. Kim & S. May (Eds.). Discourse and Education. Encyclopedia of Language and Education, 3rd Ed. - 2017 -
Effects of eye movement modeling examples on adaptive expertise in medical image
diagnosis
A. Gegenfurtner, E. Lehtinen, H. Jarodzka, Roger Säljö
Computers & Education - 2017 -
One teacher – one child: Agency of the diagnosed child in a learning
context
Eva Hjörne, Roger Säljö
Earli, Tampere, August 29th - September 2nd, refereegranskad - 2017 -
Ramar, utmaningar och
möjligheter
Anne-Li Lindgren, Niklas Pramling, Roger Säljö
Förskolan och barns utveckling : Grundbok för förskollärare - 2017 -
Förskolan och barns utveckling : Grundbok för
förskollärare
Anne-Li Lindgren, Niklas Pramling, Roger Säljö
2017 -
Säljö, R. (2017). Epilog: Språk, flerspråkighet och lärande i förskolan i
globaliserings
tid.
Roger Säljö
H. Harju-Lukkainen & A. Kultti (Red.), Undervisning i flerspråkig förskola. - 2017 -
Introduction. Memory practices and
learning.
Roger Säljö
2017 -
Apps and learning: A sociocultural
perspective
Roger Säljö
Apps, technology and younger learners - 2017 -
Den ytliga mediebilden av radikalisering leder
fel
Christer Mattsson, Roger Säljö
Dagens Nyheter - 2016 -
Varning för fallgropar i kamp mot
extremism
Robin Andersson, Marie Demker, Thomas Johansson, Göran Larsson, Christer Matsson, Sara Stendahl, Roger Säljö
Svenska Dagbladet - 2016 -
Lesing og teknologiske grensesnitt: noen refleksjoner omkring behovet for
tverrvitenskapelighet
Roger Säljö, Anne Mangen
Norsk pedagogisk tidsskrift - 2016 -
Why Do Secondary School Students Lose Their Interest in Science? Or Does it Never Emerge? A Possible and Overlooked
Explanation
P. Anderhag, P. O. Wickman, K. Bergqvist, B. Jakobson, K. M. Hamza, Roger Säljö
Science Education - 2016 -
Learning, knowing and opportunities for participation: technologies and communicative
practices
Thomas Hillman, Roger Säljö
Learning, Media and Technology - 2016 -
Carbon Footprint Calculator as a tool for mediating and naturalizing students’ understanding of environmental
impact
Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Emma Edstrand, Roger Säljö
EARLI – SIG 28-29 August, 2016, Tartu, Estonia - 2016 -
The Carbon Footprint as a Mediating Tool in Students’ Online Reasoning about Climate
Change
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Åsa Mäkitalo, Samuel Dupont, Roger Säljö
Learning across Contexts in the Knowledge Society - 2016 -
Deciphering the anatomy of scientific argumentation: The emergence of science
literacy
Emma Edstrand, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
Learning across Contexts in the Knowledge Society - 2016 -
Förfinar arbetet mot
rasism
Marie Demker, Göran Larsson, Christer Matsson, Helena Lindholm Schulz, Sara Stendahl, Roger Säljö
Göteborgs-Posten - 2015 -
From online learning to online lives: the first decade of QWERTY and some issues for the
future
Roger Säljö
QWERTY - Interdisciplinary Journal of Technology, Culture and Education - 2015 -
Micro-genetic development of timing in a
child
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Roger Säljö
Mind, Culture and Activity - 2015 -
Artefacts mediating practices across time and space: Sociocultural studies of material conditions for learning and
remembering.
Kai Hakkarainen, Beatrice Ligorio, Giuseppe Ritella, Hans Christian Arnseth, Alfredo Jornet Gil, Ingeborg Krange, Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö, Mona Lundin, Åsa Mäkitalo
Exploring the Material Conditions of Learning: Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015 - 2015 -
Undervisning och kunskapspraktiker för
lärande
Roger Säljö
I. Carlgren, Kunskapskulturer och undervisningspraktiker - 2015 -
The clinical interview: the child as a partner in conversations versus the child as an object of
research
Niklas Pramling, Roger Säljö
Robson, S., & Flannery Quinn, S. The Routledge international handbook of young children´s thinking and understanding - 2015 -
Lärande - en introduktion till perspektiv och
metaforer
Roger Säljö
2015 -
À propos de terre et de toutes sortes. L'apprentissage de la catégorisation chez des jeunes enfants en classe de
sciences
Niklas Pramling, Roger Säljö
C. Moro, N. Muller Mirza & P. Roman (Eds.), L'Intersubjectivité en questions. Agrégat ou nouveau concept fédérateur pour la psychologie? - 2014 -
Epilog: Framtidens skola och
utbildning
Roger Säljö, Ulf P. Lundgren, Caroline Liberg
Lundgren, U. P., Säljö, R., & Liberg, C. (Red.), Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. - 2014 -
Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (3.
utg)
Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg
2014 -
Inledning: Lärmiljöer i omvandling - En yrkesroll i
utveckling
Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
A. Lantz-Andersson & R. Säljö (Red.), Lärare i den uppkopplade skolan - 2014 -
Lärare i den uppkopplade
skolan
-
Digitala teknologier omformas i
matematikundervisining
Thomas Hillman, Roger Säljö
A. Lantz-Andersson & R. Säljö (Red.), Lärare i den uppkopplade skolan - 2014 -
Reasoning about evolution: Metaphors in teacher students’ rendering of Darwinian
ideas.
Niklas Pramling, Roger Säljö
T. Zittoun & A. Iannaccone (Eds.), Activities of thinking in social spaces - 2014 -
Learning to discern and account: The trajectory of a listening skill in an institutional
setting
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Roger Säljö
Psychology of Music - 2014 -
Defining student diversity: categorizing and processes of marginalization in the Swedish
schools
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties - 2014 -
The practices of dealing with children in need of special support - a Nordic
perspective
Eva Hjörne, Roger Säljö
Emotional and Behavioural Difficulties - 2014 -
ICT tools in environmental education: reviewing two newcomers to
schools
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Environmental Education Research - 2014 -
Mobile video literacy: Negotiating the use of a new visual
technology.
Alexandra Weilenmann, Roger Säljö, Arvid Engström
Personal and Ubiquitous Computing - 2014 -
Representing diversity in education: Student identities in contexts of learning and
instruction.
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research - 2014 -
Analysing and preventing school failure: Exploring the role of multi-professionality in pupil health team
meetings
Eva Hjörne, Roger Säljö
International Journal of Educational Research - 2014 -
Virtual labs as context for learning – continuities and contingencies in student
activities.
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Problem-based learning for the 21st century. New practices and learning environments - 2013 -
Lärande i praktiken. Ett sociokulturellt
perspektiv.
Roger Säljö
2013 -
Exploring nature through virtual experimentation - Picking up concepts and modes of reasoning in regular classroom
practices
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Nordic Journal of Digital Literacy - 2013 -
Making the invisible visible: How students make use of carbon footprint calculator in environmental
education
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 27-May 1, 2013, San Francisco, California - 2013 -
Histological Knowledge as a Predictor of Medical Students' Performance in Diagnostic
Pathology
M. Nivala, E. Lehtinen, L. Helle, P. Kronqvist, J. Paranko, Roger Säljö
Anatomical Sciences Education - 2013 -
Metaphors of learning in educational research: from conditioned reflexes via conceptual change to performative
action
Roger Säljö
Contribution to the 15th European Association for Research on Learning and Instruction Conference, Munich, August 27-31, 2013 - 2013 -
Inledning: Literacy-praktiker i och utanför
skolan
Sangeeta Bagga-Gupta, Roger Säljö
S. Bagga-Gupta, A-C. Evaldsson, C. Liberg & R. Säljö (Red.), Literacy-praktiker i och utanför skolan - 2013 -
Literacy-praktiker i och utanför
skolan
Sangeeta Bagga-Gupta, Ann-Carita Evaldsson, Caroline Liberg, Roger Säljö
2013 -
Assessing the Quality of Expertise Differences in the Comprehension of Medical
Visualizations
Andreas Gegennfurtner, Anna Siwiorek, Erno Lehtinen, Roger Säljö
Vocations and Learning - 2013 -
Inledning: Literacy och scientific
literacy
Eva Lundqvist, Roger Säljö, Leif Östm
E. Lundqvist, R. Säljö & L. Östman (Red.), Scientific literacy. Teori och praktik - 2013 -
Literacy och lärande: inskriptioner och
kunskapsutveckling
Roger Säljö
E. Lundqvist, R. Säljö & L. Östman (Red.), Scientific literacy. Teori och praktik. - 2013 -
Scientific literacy. Teori och
praktik
Eva Lundqvist, Roger Säljö, Leif Östman
2013 -
Impact of ocean acidification on marine ecosystems: educational challenges and
innovations
Geraldine Fauville, Roger Säljö, Samuel Dupont
Marine Biology - 2013 -
Att platsa i en skola för alla – elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska
skolan.
Eva Hjörne, Roger Säljö
2013 -
Tecken och tekniker att minnas
med
Roger Säljö
Läsning - 2013 -
Stötte till laering - tradisjoner och
perspektiver
Roger Säljö
R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning - 2013 -
Skolens opprinnelse og
utvikling
Roger Säljö
R. J. Krumsvik & R. Säljö (Red.), Praktisk-pedagogisk utdanning - 2013 -
Praktisk-pedagogisk
utdanning
R. J. Krumsvik, Roger Säljö
2013 -
Digitala medier, appifiering och arenor för lärande - från lertavlor till
surfplattor
Roger Säljö
G. Skar & M. Tengberg (red). Svenskämnet i går, i dag, i morgon - 2013 -
Local knowing and the use of electronic patient records: Categories and continuity of health
care
Thomas Winman, Hans Rystedt, Roger Säljö
Health and Technology - 2012 -
Att bli särskild - identitetsarbete och deltagande i
skolan
Roger Säljö
Y. Karlsson: Elever i särskild undervisningsgrupp - 2012 -
Communities, boundary practices and incentives for knowledge sharing? A study of the deployment of a digital control system in a process industry as a learning
activity.
Anna-Carin Ramsten, Roger Säljö
Learning, Culture and Social Interaction - 2012 -
Interactive visual tools as triggers of collaborative reasoning in entry-level
pathology
M. Nivala, Hans Rystedt, Roger Säljö, P. Kronqvist, E. Lehtinen
International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning - 2012 -
Institutional Labeling and Pupil Careers: Negotiating Identities of Children who Do Not Fit
In
Eva Hjörne, Roger Säljö
In T. Cole, H. Daniels & J. Visser (Eds.). Routledge International Companion to Emotional and Behavioural Difficulties - 2012 -
Forskningstematiker och kunskapsbidrag: En kartläggning av CUL:s forskarskola vid Göteborgs
universitet
-
The virtual lab as context for collaboration and learning: Student engagement and teacher
contributions
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 13-17, 2012, Vancouver, Canada - 2012 -
International student Carbon Footprint Challenge – Social media as a content and language integrated learning
environment
Geraldine Fauville, Annika Lantz-Andersson, Roger Säljö
Eurocall 2012 Conference: CALL: using, learning, knowing, Gothenburg 22-25 August, 2012. - 2012 -
Collaborating with digital tools and peers in medical education: cases and simulations as interventions in
learning
Laura Helle, Roger Säljö
Instructional Science - 2012 -
Using virtual microscopy to scaffold learning of pathology : a naturalistic experiment on the role of visual and conceptual
cues.
Markus Nivala, Roger Säljö, Hans Rystedt, P Kronqvist, Erno Lehtinen
Instructional Science - 2012 -
Learning to model: Lessons from word
problems
Roger Säljö
Proceedings of NORMA 11 - 2012 -
Expertise differences in the comprehension of visualizations: A meta-analysis of eye-tracking research in professional
domains
Andreas Gegenfurtner, Erno Lehtinen, Roger Säljö
American Educational Research Association, April 13-17, 2012, Vancouver, Canada - 2012 -
Literacy, digital literacy and epistemic practices: The co-evolution of hybrid minds and external memory
systems.
Roger Säljö
Nordic Journal of Digital Literacy - 2012 -
Living and Learning in a Blackboxed
World
Roger Säljö, Russell Francis, Thomas Hillman
Workshop presented at the Next Generation of Learning (NGL 2012) February 21st -23rd. Högskolan Dalarna, Falun, Sweden. - 2012 -
Schooling and spaces for learning: Cultural dynamics and student participation and
agency.
Roger Säljö
E. Hjörne, G. van der Aalsvoort & G. Abreu (Eds.). Learning, social interaction and diversity – Exploring school practices - 2012 -
Traditional microscopy instruction versus process-oriented virtual microscopy instruction: a naturalistic experiment with control
group.
Laura Helle, Markus Nivala, Paulina Kronqvist, Andreas Gegenfurtner, P. Björk, Roger Säljö
Diagnostic Pathology - 2011 -
Att förädla information till kunskap: lärande och klassrumsarbete i
mediesamhället
Roger Säljö, Anders Jakobsson, Patrik Lilja, Åsa Mäkitalo, Mikaela Åberg
2011 -
Knowing nature through experimentation: Science literacy and the situatedness of
knowing
Emma Petersson, Annika Lantz-Andersson, Geraldine Fauville, Roger Säljö
European Association for Research on Learning and Instruction, August 30-September 3, 2011, Exeter, United Kingdom - 2011 -
Learning in a sociocultural
perspective
Roger Säljö
V. Grover Aukrust Learning and Cognition in Education - 2011 -
Mobile Video Literacy as an Evolving Practice in an Informal Learning
Environment
Alexandra Weilenmann, Roger Säljö
The 29th International Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’11). - 2011 -
Expertise differences in the comprehension of visualizations: a meta-analysis of eye-tracking tesearch in professiona
domains
Andreas Gegenfurtner, Erno Lehtinen, Roger Säljö
Educational Psychology Review - 2011 -
Appropriering genom argumentation: Kontroverser, mångtydighet och tillägnande av redskap för
tänkande
Roger Säljö, Åsa Mäkitalo, Anders Jakobsson
R. Säljö (Ed.), Lärande och minnande som social praktik - 2011 -
Metaforik för minne och lärande och dess konsekvenser för produktion av kusnkap om människors
förmågor
Niklas Pramling, Roger Säljö
R. Säljö (Ed.), Lärande och minnande som social praktik - 2011 -
Att lära och minnas i vardagliga
verksamheter
Roger Säljö
R. Säljö (Ed.), Lärande och minnande som social praktik - 2011 -
Lärande och minnande som social
praktik
Roger Säljö
2011 -
On plants and textual representations of plants. Learning to reason in institutional
categories.
Roger Säljö
T. Koschmann (Ed.), Theories of learning and studies of instructional practice - 2011 -
Lärande och
lärandemiljöer
Roger Säljö
Hansèn, S-E., & Forsman, L. (Red.), Allmändidaktik - Vetenskap för lärare - 2011 -
Traditionalism och progressivism i synen på
lärande
Roger Säljö
M. Jensen (Red.), Lärandets grunder - teorier och perspektiv - 2011 -
From instructing pupils to coaching children: pupil health and the broadening of responsibilities for the teacher
profession
Eva Hjörne, Pernilla Larsson, Roger Säljö
Cultural historical perspectives on teacher education and development: learning teaching. V. Ellis, A. Edwards & P. Smagorinsky (Eds.) - 2010 -
Knowing and arguing in a panel debate: speaker roles and responsivity to
others
Mikaela Åberg, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In K. Littleton & C. Howe (Eds.), Educational dialogues. Understanding and promoting productive interaction - 2010 -
Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Med
samtalsguide.
Eva Hjörne, Roger Säljö
2010 -
Lärande, skola,
bildning
Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg
2010 -
Learning across sites. New tools, infrastructures and
practices
Sten Ludvigsen, Andreas Lund, Ingvill Rasmussen, Roger Säljö
2010 -
Digital tools and challenges to institutional traditions of learning: technologies, social memory and the performative nature of
learning
Roger Säljö
Journal of Computer Assisted Learning - 2010 -
The entrepreneurial side of learning and knowing: networked societies and new epistemic
practices
Roger Säljö
Creativity and innovation. Preconditions for entrepreneurial education - 2010 -
Den lärande människan - teoretiska
traditioner
Roger Säljö
Lärande, skola, bildning - 2010 -
Skolans tidiga historia och utveckling - från skrivarskola till
folkskola
U. P. Lundgren, Roger Säljö
Lärande, skola, bildning - 2010 -
Introduction. Learning across
sites.
Sten Ludvigsen, Andreas Lund, Ingvill Rasmussen, Roger Säljö
Ludvigsen, S., Lund, A., Rasmussen, I., & Säljö, R. Learning across sites. New tools, infrastructures and practices. - 2010 -
Grundläggande färdigheter - att bli
medborgare
Caroline Liberg, Roger Säljö
Lärande, skola, bildning - 2010 -
Information, kunskap och verifierbara ståndpunkter i en digital tid: att lära om
växthuseffekten.
Roger Säljö
Vetenskapsrådet Resultatdialog - 2010 -
Different voices, different explanations – negotiating school problems in the pupil health team in a Swedish
school.
Malin Sandén, Eva Hjörne, Roger Säljö
Presented at EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Learning and Social Interaction, Sept 1-2, Utrecht, 2010 - 2010 -
Meaning-making and the problem of coordination of perspectives inresearch on learning and conceptual
change
Roger Säljö
C. Lundholm, G. Peterson & I. Wistedt (Red.), Begreppsbildning i ett intentionellt perspektiv - 2010 -
Noticing the past to manage the future: on the organization of shared knowing in IT-support
practices.
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In S. Ludvigsen, A. Lund, I. Rasmussen & R. Säljö (Eds.), Learning across sites. New tools, infrastructures and practices. - 2010 -
What’s the problem? Meaning making and learning to do mathematical word problems in the context of digital
tools
Annika Lantz-Andersson, Jonas Linderoth, Roger Säljö
Instructional Science - 2009 -
Barns hverdagserfaringer i pedagogisk praksis. Meningsdanning, forståelse og misforståelse i det multietniske
klasserommet.
Roger Säljö, Lutine De Wal Pastoor
Gustavsson, A., Olin Lauritzen, S., & Ödman, P-J. (Eds.). Främlingsskap och tolkning. - 2009 -
Symptoms, categories and the process of invoking
labels.
Roger Säljö, Eva Hjörne
In H. Daniels, H. Lauder, & J. Porter (Eds.) Knowledge, values and educational policy: A critical perspective - 2009 -
Chatt som
fortbildningsarena
Mona Nilsen, Roger Säljö
G. Larsson (Red.), Organisation, teknik och lärande - 2009 -
Vad är problemet? Kommunikation och lärande med digitala
läromedel
Annika Lantz-Andersson, Jonas Linderoth, Roger Säljö
J. Linderoth (red.), Individ, teknik och lärande - 2009 -
The Online Seminar as Enacted
Practice
Lars-Erik Jonsson, Roger Säljö
Institutional transformation through best practices in virtual campus development : advancing e-learning policies. Mark Stansfield & Thomas Conolly (Eds.) - 2009 -
Conceptions of knowledge in research on students' understanding of the greenhouse effect: Methodological positions and their consequences for representations of
knowing
Anders Jakobsson, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Science Education - 2009 -
Lärande ett rörligt
mål
Roger Säljö
Pedagogiska Magasinet - 2009 -
Representations in practices. A sociocultural approach to multimodality in
reasoning
Jonas Ivarsson, Jonas Linderoth, Roger Säljö
C. Jewitt (Ed.), The Routledge handbook of multimodal analysis - 2009 -
The entrepreneurial side of learning and knowing: networked societies and new epistemic
practices
Roger Säljö
Skogen, K., & Sjövoll (Eds.), Pedagogisk entreprenörskap - 2009 -
Institutionella språk och samtal om
hälsa
Roger Säljö
Hansson Scherman, M., & Runesson, U. (Red.), Den lärande patienten - 2009 -
Lärande och externa
minnessystem
Roger Säljö
Tvärsnitt - 2009 -
Learning to mode: Coordinating natural language and mathematical operations when solving word
problems
Roger Säljö, Eva Riesbeck, Jan Wyndhamn
Verschaffel, J., Greer, B.,Van Doreen, W., & Mukhopadhyay (Eds.), Words and worlds. Modelling verbal descriptions of situations. - 2009 -
Literacy i ett mediesamhälle - vad blir det och vilka blir
vi?
Roger Säljö
Norsk Medietidskrift - 2009 -
Standarder, IT och förändring av arbetsprocesser i
byggsektorn
Anna-Carin Ramsten, Roger Säljö
G. Larsson (Red.), Organisation, teknik och lärande - 2009 -
Learning mathematics through
inquiry
Ole Skovsmose, Roger Säljö
Nordic Studies in Mathematics Education - 2009 -
Videopapers and the emergence of analytical perspectives on teaching
practices
Roger Säljö
Technology, Pedagogy and Education - 2009 -
The art and skill of engraving: Craftsmanship and the evolution of knowing and
technologies
Åsa Mäkitalo, Christer Carlsson, Roger Säljö
F. Oser, U. Renold, E. G. John, E. Winter & S. Weber (Eds.). VET Boost:Towards a Theory of Professional Competencies. - 2009 -
Arenas for learning and the road to
citizenship
-
Varsågod och läs
på
Roger Säljö, Ulf P. Lundgren
Pedagogiska magasinet - 2009 -
Meaning-making and the appropriation of geometric reasoning: Computer mediated support for understanding the relationship between area and perimeter of
parallelograms
Jan Wynhamn, Roger Säljö
Krumsvik, R. (Ed.), Learning in the network societyand the digitized school - 2009 -
Medier och det sociala minnet: dokumentationspraktiker och lärande från lertavlor till
Internet
Roger Säljö
Hedman, J., & Lundh, A. Informationskompetenser. Om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker - 2009 -
Learning, theories of learning, and units of analysis in
research
Roger Säljö
Educational Psychologist - 2009 -
Questions, instructions and modes of listening in the joint production of guided action: A study of student-teacher collaboration in handicraft
education
Anna Ekström, Oskar Lindwall, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Educational Research - 2009 -
Contextualizing social dilemmas in institutional practices: Negotiating objects of activity in labour market
organizations
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
In A. Sannino, H. Daniels & K. Gutierrez (Eds.), Learning and expanding with activity theory - 2009 -
Learning to reason in the context of socioscientific problems. Exploring the demands on students in 'new' classroom
activites
Åsa Mäkitalo, Anders Jakobsson, Roger Säljö
In K. Kumpulainen, C. Hmelo-Silver & M. Cesar (Eds.), Investigating classroom interaction. Methodologies in action - 2009 -
Teknik, mediering och det sociala
minnet
Roger Säljö
Världens gång-teknikens utveckling. Om samspelet mellan teknik, människor och samhälle. Gyberg, P., & Hallström, J. - 2009 -
Learning to learn and learning to teach — Introduction to studies in higher
education
Karin I Kjellgren, Graham D Hendry, John Hultberg, Kaety Plos, Martin Rydmark, Gunnar Tobin, Roger Säljö
Medical Teacher - 2008 -
NSHU - en liten myndighet med ett stort uppdrag. En
utvärdering
Lars-Erik Jonsson, Roger Säljö
2008 -
“It must sort of be shorter straight up.”Computer support and steps to the appropriation of the relationship between area and perimeter of
parallelograms.
Roger Säljö, Jan Wyndhamn
Paper presented at the EARLI SIG meeting on Conceptual Change at Turku University. - 2008 -
Att platsa i en skola för alla - Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska
skolan
Eva Hjörne, Roger Säljö
2008 -
From instructing pupils to coaching children: Social change and the broadening of responsibilities for the teacher
profession
Eva Hjörne, P Larsson, Roger Säljö
Paper presented at Sociocultural perspectives on teacher education and development: New directions for research, Oxford University, Oxford. - 2008 -
The Online Seminar as Enacted
Practice
Lars-Erik Jonsson, Roger Säljö
ECER 2008 - 2008 -
Kunskap och människans redskap: teknik och
lärande
Hans Rystedt, Roger Säljö
2008 -
Lärande i människans
landskap
Roger Säljö, Hans Rystedt
I H. Rystedt & R. Säljö (Eds.), Lärande och människans redskap: teknik och kunskapande - 2008 -
Lärande i människans
landskap
Roger Säljö
Kunskap och människans redskap: teknik och lärande - 2008 -
Styrning i
förändring
Roger Säljö
Lärarens handbok - 2008 -
“In here I am pretty” – Onlinerollspel, stigma och
identitet
Jonas Linderoth, Roger Säljö
H. Rystedt & R. Säljö (Eds.), Kunskap och människans redskap: teknik och lärande - 2008 -
Organisera för lärande - IT-support som
lärmiljö
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Rystedt, H. & Säljö, R. (Eds.), Kunskap och människans redskap: teknik och lärande - 2008 -
Scientific knowledge, popularisation, and the use of metaphors: Modern genetics in popular science
magazines
Niklas Pramling, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Educational Research - 2007 -
Counselling on lifestyle factors in hypertension care training on the Stages of
Change-model
Eva Drevenhorn, Ann Bengtson, Jerilyn Allen, Roger Säljö, Karin I Kjellgren
European Journal of Cardiovascular Nursing - 2007 -
Learning to mathematise: Linguistic openness and mathematical precision when learning to model in the context of everyday
problems
Roger Säljö, Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo
Paper presented at the 4th Nordic ISCAR-meeting, Hønefoss. - 2007 -
Encountering pupil diversity in the multiethnic classroom: Dialogical perspectives on discourses of teaching and
learning
l De Wal Pastoor, Roger Säljö
Contribution to the symposium Researching teachers’ constructions of student diversity in contemporary educational settings, EARLI biannual meeting, Budapest. - 2007 -
Att leva och lära i berättelser: om människans behov av det
virtuella.
Roger Säljö
I J. Linderoth (Utg.), Datorspelandets dynamik - 2007 -
Lärande, kunskap och kampen mellan traditionalism och
progressivism
Roger Säljö
I K. Åmossa (Utg), I kunskapens namn – En antologi om kunskap, makt och kreativitet - 2007 -
Därför slöjd. Den materiella kulturen och vårt
kunskapande
Roger Säljö
. Ingår i K. Borg & L. Lindström (Utg.), Slöjda för livet: Om pedagogisk slöjd - 2007 -
Categorizing learners beyond the
classroom
Eva Hjörne, Roger Säljö
In N. Hornberger (Ed.), Encyclopedia of Language and Education, Vol 3: Discourse and Education - 2007 -
Defining student diversity: categorizing and processes of marginalization in the Swedish
school.
Eva Hjörne, Roger Säljö
102nd ASA annual meeting, New York. August 11-14, 2007. - 2007 -
A content analysis of patient-centredness in hypertension care after consultation training for nurses
.
Eva Drevenhorn, Ann Bengtson, J K Allen, Roger Säljö, Karin I Kjellgren
The Internet Journal of Advanced Nursing Practice - 2007 -
Making sense of epistemic categories. Analysing students' use of categories of progressive inquiry in computer mediated collaborative
activities
H. C. Arnseth, Roger Säljö
Journal of Computer Assisted Learning - 2007 -
Developing collective knowing in 'high tech' work settings: The case studio as an arranged activity for
learning
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Paper presented at the JURE, Tartu, Estonia - 2006 -
Att utveckla högre utbildning: erfarenheter från projektverksamhet. I: Att utveckla den högre utbildningen - testamente efter Rådet för högre
utbildning
Lars-Erik Jonsson, Roger Säljö
2006 -
Utbildningsvetenskap : ett kunskapsområde under
formering
Bengt Sandin, Roger Säljö
2006 -
Utbildningsvetenskap
Bengt Sandin, Roger Säljö
Utbildningsvetenskap : ett kunskapsområde under formering - 2006 -
Dilemmas of schooling, dilemmas of theorizing. Mind, Culture, and
Activity
Roger Säljö
Mind, Culture and Activity - 2006 -
Utbildning på vetenskaplig grund – röster från
fältet.
Roger Säljö, m söderling
2006 -
Identity construction and marginalisation in a ‘school for
all’
Eva Hjörne, Roger Säljö
Paper presented in a symposium on the NERA congress, Örebro. March 9-11, 2006. - 2006 -
Hjörne, E., & Säljö, R. (2004). “There is something about Julia”- Symptoms, categories, and the process of invoking ADHD in the Swedish school: A case
study.
Eva Hjörne, Roger Säljö
H. Lauder, P. Brown, J-A. Dillabough & A. H. Halsey (Eds.) Education, globalisation & social change - 2006 -
Skolproblem – barnets eget
fel
Eva Hjörne, Roger Säljö
Pedagogiska Magasinet - 2006 -
Reasoning with mental tools and physical artefacts in everyday
problem-solving
Roger Säljö, Åsa Mäkitalo, Ann-Charlotte Eklund
In L. Verschaffel, Dochy, F., Boekaerts, M. & Vosniadou, S. (eds). Instructional psychology. Past, present and future trends: sixteen essays in honour of Eric de Corte - 2006 -
Unterricht, Konstruktivismus und die Erbe Jean Piagets: Reflektionen über „Psychologische Didaktik“ von Hans
Aebli
Roger Säljö
In M. Baer et al (Eds.), Didaktik auf psychologischer Grundlage - 2006 -
“and a diagnosis can sort of help you to be strong as a parent.” Child identity, parenting, and institutional
agendas
Eva Hjörne, Roger Säljö
Paper presented at a symposium at the 1st ISCAR (International Society for Cultural and Activity Theory) Congress in Seville, September 20-24, 2005. - 2005 -
Lärande och kulturella redskap: Om lärprocesser och det kollektiva
minnet
Roger Säljö
2005 -
Vygotskij – Forskare, pedagog och
visionär
Roger Säljö
I A. Forssell (red.), Boken om pedagogerna - 2005 -
Informations- och kommunikationsteknik i utveckling av distansundervisning inom högskolan: Utvärdering av
DISTUM-projekt.
-
Seeing through the screen: Human reasoning and the development of representational
technologies
Jonas Ivarsson, Roger Säljö
Cognition, education and communication technology. P. Gärdenfors & P. Johansson (Eds.) - 2005 -
Lärande i praktiken : ett sociokulturellt
perspektiv
Roger Säljö
2005 -
Lärande & kulturella redskap. Om lärprocesser och det kollektiva
minnet.
Roger Säljö
2005 -
Reasoning, categorising and conceptualisation in situated
practices.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) conference 2005, Nicosia, Cyprus - 2005 -
Learning to reason in the context of socioscientific problems. Exploring the demands on students in 'new' classroom
activities.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
EARLI (European Association for Research on Learing and Instruction) conference 2005, Nicosia, Cyprus - 2005 -
Lärande i arbetsliv och var dag –
Introduktion
Elisabet Jernström, Roger Säljö
E. Jernström & R. Säljö (Red.), Lärande i arbetsliv och var dag - 2004 -
Från hand till text. Yrkeskunnande och lärtillfällen när gjutaren blir
processoperatör
Anna-Carin Ramsten, Roger Säljö
E. Jernström & R. Säljö (Red.), Lärande i arbetsliv och var dag - 2004 -
Kommunikation, kunskap och lärgemenskaper-Några
utgångspunkter
Roger Säljö
. I O. Jobring (Utg.), Lärgemenskaper på nätet - 2004 -
Epilogue: Notes on classroom practices, dialogicality and the transformation of
learning
Roger Säljö
I J. van der Linden & P. Renshaw (Ed.). Dialogic learning - 2004 -
Föreställningar om lärande och
tidsandan
Roger Säljö
I Staffan Selander (Ed.), Kobran, nallen och majjen. Tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning - 2004 -
Learning and technologies, people and tools in co-ordinated
activities
Roger Säljö
International Journal of Educational Research - 2004 -
Mécanismes socio-cognitifs et
communication
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Les catégories techniques dans le discours Hermés: Critique dela raison numérique - 2004 -
Mécanismes socio-cognitifs et communication. Les catégories techique dans le
discours
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
HERMÉS : Cognition, Communication, Politique. Critique de la raison numérique - 2004 -
The pupil welfare team as a discourse community: Accounting for school
problems
Eva Hjörne, Roger Säljö
Linguistics and Education - 2004 -
From Learning Lessons to Living Knowledge: Instructional Discourse and Life Experiences of Youth in Complex
Society
Roger Säljö
A. N. Perret-Clermont; Pontecorvo, C.; Resnick, L. B.; Zittoun, T.; Burge, B. (Eds.) Joining society: Social interaction and learning in adolescence and youth - 2004 -
Lärande i arbetsliv och var
dag
Elisabet Jernström, Roger Säljö
2004 -
'There is something about Julia' - Symptoms, categories, and the process of invoking ADHD in the Swedish school. A case
study
Eva Hjörne, Roger Säljö
Journal of Language, Identity, and Education - 2004 -
Categories in reasoning and interaction: analysing cognition and communication in social
practices
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
EARLI, the European Association for Research on Learning and Instruction. Special interest group meeting on Social Interaction. Lisbon, Portugal - 2004 -
Kategorier i tänkande och samtal: att studera kognition och kommunikation i sociala
praktiker
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Perspektiv på kvalitativ metod, red. Carl Martin Allwood. Lund: Studentlitteratur - 2004 -
Ja vill va Simba å du ä Nala – Barns kommunikation och koordination av perspektiv i lek. I Eva Johansson & Ingrid Pramling Samuelsson
(Red.),
Ulla Mauritzson, Roger Säljö
Förskolan - barns första skola! - 2003 -
Technologies, knowing and the transformation of work practices: What do we need to
learn?
Roger Säljö
In J. Kirjonen (Ed.), Knowledge work and occupational competence - 2003 -
Keeping the System Up: Reasoning and Diagnosing in IT Support
Practices
Ann-Charlotte Eklund, Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Paper presented at the InterLearn, Helsinki, Finland - 2003 -
Utm@ningar och e-frestelser. IT och skolans
lärkultur
-
Att lära sig underförstå: om kommunikativ socialisation i det komplexa
samhället.
Roger Säljö, Åsa Mäkitalo
I P. Linell & A. K (Eds.), Jagen och rösterna: Goffman, Viveka och samtalet. - 2002 -
Invisible people: institutional reasoning and reflexivity in the production of services and 'social facts' in public employment
agencies.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Mind, Culture, and Activity - 2002 -
Talk in institutional context and institutional context in talk: Categories as situated
practices.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
Text - 2002 -
Map reading versus mind reading: Revisiting children's understanding of the shape of the
earth
Jonas Ivarsson, Jan Schoultz, Roger Säljö
Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice. M. Limón & L. Mason (Eds.) - 2002 -
Adult Questions and Children's Responses: coordination of perspectives in studies of children's theories of other
minds
Ulla Mauritzson, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Educational Research - 2001 -
Antihypertensive treatment and patient autonomy--the follow-up appointment as a resource for
care.
Karin I Kjellgren, Staffan Svensson, Johan Ahlner, Roger Säljö
Patient education and counseling - 2000 -
Reasons for adherence with antihypertensive
medication.
Staffan Svensson, Karin I Kjellgren, Johan Ahlner, Roger Säljö
International journal of cardiology - 2000 -
Kommunikation som materiell
praktik.
Åsa Mäkitalo, Roger Säljö
I J. Lindén, G. Westlander & G. Karlsson (Red.), Kvalitativa metoder i arbetslivsforskning. - 1999 -
Antihypertensive medication in clinical
encounters.
Karin I Kjellgren, Staffan Svensson, Johan Ahlner, Roger Säljö
International journal of cardiology - 1998 -
Perceived symptoms amongst hypertensive patients in routine clinical practice- a population-based
study.
Karin I Kjellgren, Johan Ahlner, Björn Dahlöf, H Gill, Thomas Hedner, Roger Säljö
Journal of internal medicine - 1998 -
Patients' and physicians' assessment of risks associated with hypertension and benefits from
treatment.
Karin I Kjellgren, Johan Ahlner, Björn Dahlöf, R. H. Gill, Thomas Hedner, Roger Säljö
Journal of cardiovascular risk - 1998 -
Hypertensive patients' knowledge of high blood
pressure.
Karin I Kjellgren, Staffan Svensson, Johan Ahlner, Roger Säljö
Scandinavian journal of primary health care - 1997 -
Addressing lifestyle in primary health
care
M. Johanson, u Sätterlund-Larsson, Kurt Svärdsudd, Roger Säljö
Social Science and Medicine - 1996 -
Begrepp, värden och mänskliga ansträngningar - anmälan av Leif Östmans avhandling Socialisation och mening: No-utbildning som politiskt och miljömoraliskt
problem
Roger Säljö
Pedagogisk Forskning - 1996 -
Att lära sig
mena
Roger Säljö
Nordisk Pedagogik - 1996 -
Responding to Agenda 21: Purchase and waste behaviour in households and the introduction of weight based
billing
Helena Åberg, Åsa Renström, Helena Shanahan, Roger Säljö
Journal of Consumer Studies and Home Economics - 1996 -
Co-action and situation definitions. An empirical study of problem solving in mother-child
interaction
Claes Nilholm, Roger Säljö
Learning and Instruction - 1996 -
Begreppsbildning som pedagogisk
drog
Roger Säljö
Utbildning och demokrati - 1995 -
Towards sound environmental behaviour: Exploring household participation in waste
management
Helena Åberg, S. Dahlman, Helena Shanahan, Roger Säljö
Journal of Consumer Policy - 1995 -
Lifestyle in primary health care
discourse
M. Johanson, u Sätterlund-Larsson, Kurt Svärdsudd, Roger Säljö
Social Science and Medicine - 1995 -
Taking antihypertensive medication--controlling or co-operating with
patients?
Karin I Kjellgren, Johan Ahlner, Roger Säljö
International journal of cardiology - 1995 -
Qualitative research in learning and instruction in
Scandinavia
Roger Säljö
The International Journal of Qualitative Studies in Education, QSE, - 1994 -
Adult discourse and children's learning. Communication and the appropriation of cultural tools.
Introduction
Roger Säljö
European Journal of Psychology of Education - 1994 -
Complications after surgery as expressed by patients and health
care
M. Johanson, u Sätterlund-Larsson, Kurt Svärdsudd, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Caring Sciences - 1994 -
Minding action. Conceiving of the world versus participating in cultural
practices
Roger Säljö
Nordisk Pedagogik - 1994 -
Bureaucratic discourse, conversational space and the concept of
voice
E Cedersund, Roger Säljö
Semiotica - 1993 -
Perceiving patients and their non-verbal reactions. An exploration into professional development among occupational therapy
students
g Svidén, Roger Säljö
The American Journal of Occupational Therapy - 1993 -
Discourse in language and discourse on language. The decontextualization of language in language
teaching
L Gustavsson, P Linell, Roger Säljö
International Journal of Educational Research - 1993 -
Learning discourse:
Introduction
Roger Säljö
International Journal of Educational Research - 1993 -
Purchases, food habits and waste management in households: Exploring responses to local
composting
Helena Shanahan, Roger Säljö
Journal of Consumer Studies and Home Economics - 1993 -
Kunskap genom
samtal
Roger Säljö
Didaktisk tidskrift - 1992 -
Putting mind back into
action
Roger Säljö
Quarterly Newsletter of the Laboratory of Comparative Human Cognition - 1992 -
Patient involvement in decision-making in surgical and orthopaedic practice. II. Effects of outcome of operation and care process on patients' perception of their involvement in the decision-making
process
u Sätterlund-Larsson, Kurt Svärdsudd, H. Wedel, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Caring Sciences - 1992 -
Vygotskian
lessons
Roger Säljö
Quarterly Newsletter of the Laboratory of Comparative Human Cognition. - 1991 -
Culture and learning:
Introduction
Roger Säljö
Learning and Instruction - 1991 -
Piagetian controversies, cognitive competence and assumptions about human
communication
Roger Säljö
Educational Psychology Review - 1991 -
Språk och institution. Den institutionaliserade inlärningens
metaforik
Roger Säljö
Forskning om utbildning - 1990 -
Problem-solving, academic performance and situated reasoning : a study of joint cognitive activity in the formal
setting
Roger Säljö, Jan Wyndhamn
British Journal of Educational Psychology - 1990 -
Patients' and health care professionals' views of complications after elective
surgery
Ullabeth Sätterlund Larsson, Kurt Svärdsudd, Hans Wedel, Roger Säljö
Scandinavian Journal of Caring Sciences - 1989 -
Patient involvement in decision-making in surgical and orthopaedic practice: the Project Perioperative
Risk
Ullabeth Sätterlund Larsson, Kurt Svärdsudd, Hans Wedel, Roger Säljö
Social Science and Medicine - 1989 -
Tales of the field : on writing ethnography (by John van Maanen, book
review)
Roger Säljö
International journal of qualitative studies in education - 1989 -
Cognition in practice (by Jean Lave, book
review)
Roger Säljö
International journal of qualitative studies in education - 1989 -
A week has seven days - or does it? : on bridging linguistic openness and mathematical
precision
Roger Säljö, Jan Wyndhamn
For the learning of mathematics - 1988 -
Cognitive operations and educational framing of tasks : school as a context for arithmetic
thought
Roger Säljö, Jan Wyndhamn
Scandinavian Journal of Educational Research - 1988 -
Kan nöjda patienter vara ett problem för
vården?
Ullabeth Sätterlund Larsson, Roger Säljö
Sjuksköterskan - 1987 -
Forskningsstöd till
utbildningsvetenskap
Roger Säljö
Forskning om utbildning - 1987 -
Patient-doctor communication on smoking and drinking : lifestyle habits in medical
consultations
Ullabeth Sätterlund Larsson, Karin Aronsson, Roger Säljö
Social Science & Medicine - 1987 -
The formal setting as context for cognitive activities. An empirical study of arithmetic operations under conflicting premisses for
communication
Roger Säljö, Jan Wyndhamn
European Journal of Psychology of Education - 1987 -
Nyheter, förståelse,
minne
Roger Säljö
Nordicom - 1984 -
Learning approach and outcome : some empirical
observations
Roger Säljö
Instructional science - 1981 -
Learning about
learning
Roger Säljö
Higher education - 1979 -
On qualitative differences in learning— II Outcome as a function of the learner's conception of the
task
Ference Marton, Roger Säljö
British journal of educational psychology - 1976 -
Utveckling är inlärning är
utveckling
Ference Marton, Roger Säljö
Forskning om utbildning - 1976