
Lärares digitala arbete - balans mellan krav och stöd?
Kort beskrivning
Skolans digitalisering förändrar lärares arbete och detta projekt fokuserar på obalanser mellan krav och stöd i lärares digitala arbete. Projektet är ett svenskt-australiensiskt samarbete som ska utmynna i såväl jämförande analyser som policyriktlinjer för lärares digitala arbetsmiljö.
Om projektet
Forskningsprojektet syftar till att undersöka lärares digitala arbete och framförallt när det finns påtagliga skillnader mellan krav och stöd. Obalanser i lärares arbete har rapporterats både från fackligt-utbildningspolitiskt håll och i organisationsforskning, men inte i relation till digitaliseringsområdet. Frågan är högaktuell då en ny nationell digitaliseringsstrategi och läroplan sjösätts i Sverige 2018–2019 som också förespråkar förändrade arbetssätt i skolan. Kunskapen om hur lärares arbete förändras när digitala plattformsteknologier som lärplattformar och sociala media får genomslag är fortfarande relativt outforskad och sällan relaterad till en skolans marknadisering. Projektet fokuserar svenska förhållanden och genomförs i samarbete med en existerande australiensk studie. Både kvalitativa och storskaliga plattformsdatametoder utnyttjas. En viktig del av projektet utgörs av att ta fram policyriktlinjer med arbetsmarknadsparter.
Resurser
Digitalt metodarkiv för att spåra användares aktiviteter i plattforminfrastrukturer – (applikationer för skärmaktivitet och ”packet sniffing”)
BalanceED
I media
Annika Bergviken Rensfeldt, Panelsamtal i serien AW med forskare, tema ”Arbetsmarknad i kris och förändring” anordnat av Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Folkuniversitetet (inspelad panelsamtal från 2020-09-21)
Panelsamtal Arbetsmarknad i kris och förändring
Projektmedlemmar
Projektledare:
Annika Bergviken Rensfeldt, docent
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Göteborgs universitet:
Thomas Hillman, docent
institutionen för tillämpad IT
Mona Lundin, docent
institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Catarina Player Koro, docent
institutuonen för didaktik och pedagogisk profession
Monash University:
Neil Selwyn, professor
Department of Education
Publikationer
Bergviken Rensfeldt, A., & Player-Koro, C. (2020). “Back to the future”: Socio-technical imaginaries in 50 years of school digitalization curriculum reforms. Seminar.net: Media, technology and lifelong learning, 16(2). https://doi.org/10.7577/seminar.4048
Selwyn, N. (2020). Digital labour meets the classroom. Research Intelligence, 145. http://der.monash.edu/wp-content/uploads/2021/01/Research-Intelligence-DEC-2020.pdf
Bergviken Rensfeldt, A., & Player-Koro, C. (2020). School data markets under formation: How platform infrastructure policies regulate public education and teachers’ work. Paper for NERA, Turkku, Finland, 5 March 2020.
Bergviken Rensfeldt, A., Player-Koro, C., Lundin, M, Osborne, T. & Kiesewetter, S. (2020). Competing times: how teachers’ professional work is ordered by and negotiated with the political economy of school digitization. Accepted for ECER, 2020.