Cecilia Wallerstedt
PREFEKT
Institutionen för pedagogik, kommunikation ochOm Cecilia Wallerstedt
Jag är utbildad gymnasielärare i matematik och musik och jag disputerade 2010 i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid konstnärliga fakulteten. Mitt avhandlingsarbete ingick i ett tvärfakultativt forskningsprojekt om estetiska ämnen i förskolan. Jag studerade hur barn kunde utveckla sin förmåga att lyssna musikaliskt med förskollärares, grundskollärares och fritidspedagogers hjälp.
Sedan 2011 är jag anställd som lektor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och här har jag arbetat med två forskningsprojekt:
- Musical Interaction Relying On Reflexion, ett projekt finansierat av EU:s sjunde ramprogram; Technology-enhanced Learning. Läs mer här.
- Changing Notational Practices and the Transformation of Musical Knowing Among the Young in the Digital Age, ett GU-finansierat postdoc-projekt. Läs mer här och här.
Just nu är jag involverad i två forsknings- och samverkansprojekt:
- Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet, forskare från Sverige, Norge och Finland samt Nordiska Akvarellmuseet, finansierat av Nordiska kulturfonden. Läs mer här.
- Lekresponsiv undervisning, ett samarbete mellan flera olika högskolor och förskolor som utforskar lek, lärande och undervisning i förskolans praktik, finansierat av Skolforskningsinstitutet. Läs mer här.
Jag är intresserad av vad det innebär att vara kunnig inom konst och musik och hur det går till att utveckla denna typ av förmågor. Kunskaper förändras i och med nya förutsättningar i samhället och inom musikens område har särskilt musikens digitalisering bidragit till förändrade villkor. Lärare i förskola och skola har i min forskning visat sig viktiga för att bidra till barn och ungas lärande. De praktiker jag främst studerat är förskolan samt pop- och rockundervisning i musikämnet på högstadiet. Den forskning jag just nu arbetar med rör förskolebarns möte med konst på museer samt utveckling av en didaktik för förskolan som är responsiv på barns lek.
-
Ett sociokulturellt
perspektiv.
Cecilia Wallerstedt
A. Åkerblom, A. Hellman, & N. Pramling (Red.). Metodologi: För studier i, om och med förskolan - 2020-01-01 -
“Det låter som…”: Musik som innehåll för
lärande.
Cecilia Wallerstedt
C. Björklund, & I. Pramling Samuelsson (Red.) Innehållets didaktik i förskolan - 2020-01-01 -
Lekande lätt att lära sig läsa och skriva med tv-programmet Livet i Bokstavslandet i förskola och
förskoleklass?
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
Förskollärares egen forskning. I N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (Red.) - 2020-01-01 -
The Magical Fruits: Establishing a Narrative Play Frame for Mutual Problem
Solving
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, P. Lagerlöf, C. Björklund, A. Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
The Lion and the Mouse: How and Why Teachers Succeed in Becoming Participants in Children’s Ongoing
Play
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
Learning, Teaching, and
Didaktik
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
Developing Play-responsive Didaktik – Mission
Impossible?
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education. Pramling N. et al. - 2019-01-01 -
The Lava-Shark: Teachers Attempting to Enter Children’s
Play
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
Playing, Playworlds, and Early Childhood
Education
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
Goldilocks and Her Motorcycle: Establishing Narrative
Frames
N. Pramling, Cecilia Wallerstedt, P. Lagerlöf, C. Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, I. Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
When Kroko-the-Crocodile Got
Sick
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
A Play-responsive Early Childhood Education
didaktik
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
A Combined Research and Development
Project
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
The Triangle-Lady and Billy Goats Gruff: Constituting Contents for Learning in
Play
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019-01-01 -
Barns ’agency’ i lekresponsiv
undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande - 2019-01-01 -
Formal–informal, exclusion–inclusion: An empirical investigation of Swedish music
education
Cecilia Wallerstedt
Schools and Informal Learning in a Knowledge-Based World. J. Calvo de Mora & K. J. Kennedy (Eds.) - 2019-01-01 -
Play-responsive teaching in early childhood
education.
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, Hanna Palmér, Maria Magnusson, Susanne Thulin, Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
- 2019-01-01 -
‘I don’t even dare to do it’: Problematising the Image of the Competent and Musical
Child
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Music Education Research - 2019-01-01 -
Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för
förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2019-01-01 -
Lekresponsiv undervisning i
förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2019-01-01 -
Gästredaktionell
kommentar
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2019-01-01 -
Evolving and re-mediated activities when preschool children play analogue and digital Memory
games
Malin Nilsen, Mona Lundin, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Early years - 2018-01-01 -
Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i
förskolan
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Barn - Nordic journal on child and childhood research - 2018-01-01 -
Lärares lek och barns arbete: Litteracitetsaktiviteter i
förskoleklassen
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
EDUCARE - 2018-01-01 -
"I feel that too": Musical problem-solving and mediation through cultural tools in year-nine pop-ensemble
practice
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Nordic Research in Music Education Yearbook - 2018-01-01 -
"Ja tycker om B" - Barns deltagande i läs- och skrivundervisning i
förskolan
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2017-01-01 -
"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk
verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum - 2017-01-01 -
Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen
björn
Anna Berglund, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Konstnärligt seende & Vad barn kan lära på museum - 2017-01-01 -
Estetiska uttrycksformer och
lärande
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare - 2017-01-01 -
Att stötta de yngsta förskolebarnens lärande i
musik
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Förskolans yngsta barn: Perspektiv på omsorg, lärande och lek. - 2017-01-01 -
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på
museum
Cecilia Wallerstedt, Anna Berglund, Niklas Pramling
- 2017-01-01 -
Critical perspective in researching music education and equality – what, why and
how?
Monica Lindgren, Åsa Bergman, Cecilia Björck, Carina Borgström Källén, Cecilia Wallerstedt
The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 - 2017-01-01 -
Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för
delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola - 2017-01-01 -
A critical stance in researching music-learning
processes.
Cecilia Wallerstedt
The 22nd conference of Nordic Network for Research in Music Education: Music Education and Equality. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg March 14–16, 2017 - 2017-01-01 -
"Then I will sing": Framing a popular music performance as a play
activity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
NERA 2017 Congress, 23‐25 March 2017, Copenhagen, Denmark - 2017-01-01 -
Communicating in and about
music
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Children's creative music-making with reflexive interactive technology - 2016-01-01 -
Musik och kunskap: Reflektioner ur ett pedagogiskt-psykologiskt perspektiv, i spåren av musikens
digitalisering
Cecilia Wallerstedt
M&STE - elektronisk tidskrift för konferensen musik & samhälle - 2016-01-01 -
Crossing the boundary from music outside to inside of school: Contemporary pedagogical
challenges
Cecilia Wallerstedt, Monica Lindgren
British Journal of Music Education - 2016-01-01 -
Responsive teaching, informal learning and cultural tools in year nine ensemble practice: a lost
opportunity.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Instructional Science - 2016-01-01 -
Bandformering och genus på 2010-talet: Förändrade villkor för att spela i
band?
Cecilia Wallerstedt, Cecilia Björck, Annika Bergviken Rensfeldt
Educare - 2016-01-01 -
Responsive teaching, informal learning and cultural tools in year nine ensemble practice: A lost
opportunity.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
the NERA 44th Congress: Social justice, equality and solidarity in education? Helsinki, Finland - 2016-01-01 -
Musikdidaktik i förskolan: Att utveckla barns skapande
förmåga
Cecilia Wallerstedt
- 2015-01-01 -
Playing by “the connected ear”: An empirical study of adolescents learning to play a pop song using Internet-accessed
resources
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Research Studies in Music Education - 2015-01-01 -
‘Is it okay to use the mobile phone?’ Student use of information technology in pop-band rehearsals in Swedish music
education
Cecilia Wallerstedt, Thomas Hillman
Journal of Music, Technology and Education - 2015-01-01 -
Micro-genetic development of timing in a
child
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Roger Säljö
Mind, Culture and Activity - 2015-01-01 -
The tablet computer as a mediational means in a preschool art
activity
Malin Nilsen, Mona Lundin, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Understanding Digital Technologies and Young Children: An international perspective - 2015-01-01 -
Technological design and children’s
perspectives
Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson, Niklas Pramling
In S. Robson & S. Flannery Quinn, The Routledge International Handbook of Young Children's Thinking and Understanding - 2014-01-01 -
Lärarens roll i barns lärande med en ny musikteknologi. Svenska bidraget till europeiska forskningsprojektet
MIROR
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Bengt Olsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Forskning om undervisning och lärande - 2014-01-01 -
Grupp och individ i
förskolan
Ingrid Pramling Samuelsson, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Man ser inte gruppen för alla barn - individer, grupper och kommunikativa möten i förskolan - 2014-01-01 -
Man ser inte gruppen för alla barn: individer, grupper och kommunikativa möten i
förskolan
-
Epilog
Ingrid Pramling Samuelsson, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Man ser inte gruppen för alla barn - 2014-01-01 -
Att dela
musikupplevelser
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Man ser inte gruppen för alla barn - 2014-01-01 -
Playing, new music technology and the struggle with achieving
intersubjectivity
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Journal of Music, Technology and Education - 2014-01-01 -
Learning to discern and account: The trajectory of a listening skill in an institutional
setting
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Roger Säljö
Psychology of Music - 2014-01-01 -
Lärande i musik - barn och lärare i tongivande
samspel
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling
- 2014-01-01 -
Musikalisk ämneskunskap i förändring - didaktiska
utmaningar.
Monica Lindgren, Cecilia Wallerstedt
NÄD, Nationell ämnesdidaktisk konferens, Göteborg 2014 - 2014-01-01 -
Preschool teachers' skills in teaching music: two steps forward one step
back
Anna Ehrlin, Cecilia Wallerstedt
Early Child Development and Care - 2014-01-01 -
Experiencing and creating contrasts in
music
Cecilia Wallerstedt
International Journal for Lesson and Learning Studies - 2014-01-01 -
Engaging children’s participation in and around a new music technology through playful
framing
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education - 2013-01-01 -
Arts Education Through the Lens of Variation
Theory
Cecilia Wallerstedt
EARLI 15 biennial conference - 2013-01-01 -
'Here comes the sausage': an empirical study of children's verbal communication during a collaborative music-making
activity
Cecilia Wallerstedt
Music Education Research - 2013-01-01 -
Conceptualising early childhood arts education: The cultivation of synesthetic transduction
skills.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
International Journal of Early Childhood - 2012-01-01 -
Learning to play in a goal-directed
practice.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Early Years - 2012-01-01 -
Exploring turn-taking in children’s interaction with a new music
technology
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
He Kupu - 2011-01-01 -
Sjunga är silver, lyssna är guld – förnyad förståelse för kunskap i
musik
Cecilia Wallerstedt
Musik och kunskapsbildning: En festskrift till Bengt Olsson - 2011-01-01 -
Didactic challenges in the learning of music-listening
skills.
Cecilia Wallerstedt
Educational encounters: Nordic studies in early childhood didactics - 2011-01-01 -
Exploring turn-taking in children’s interaction with a new music
technology.
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
He Kupu - 2011-01-01 -
Commentary to Sheila Degotardi: Two steps back: Using Bourdieu’s theory of practice to explore observer identity and
presence.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Educational research with our youngest: Voices of infants and toddlers - 2011-01-01 -
Embodied voices and voicing embodied knowing: Accessing and developing young children’s aesthetic movement
skills.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Educational research with our youngest: Voices of infants and toddlers - 2011-01-01 -
Mind your step: Representation and the trajectory of a circle-dance project with 6-8-year-old
children.
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Educational encounters: Nordic studies in early childhood didactics - 2011-01-01 -
In tune with the learner’s perspective in music: Theoretical and analytical considerations when interviewing
children.
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Ingrid Pramling Samuelsson
Researching young children’s perspectives: Debating the ethics and dilemmas of educational research with children - 2011-01-01 -
Att peka ut det osynliga i rörelse: En didaktisk studie av taktart i
musik
Cecilia Wallerstedt
- 2010-01-01 -
Att lära och undervisa i musik – mot nya didaktiska
utmaningar
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Forskning om undervisning och lärande - 2010-01-01 -
The art of teaching children the arts: Music, dance, and poetry with children 2-8 years
old
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson, Bengt Olsson, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
International Journal of Early Years Education - 2009-01-01 -
Barns lärande inom musik, poesi och
dans
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson, Bengt Olsson, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Resultatdialog 2009. Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie 2:2009. - 2009-01-01 -
Making musical sense: The multimodal nature of clarifying musical
listening.
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Music Education Research - 2009-01-01 -
Konsten att lära barn estetik. En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och
dans.
Ingrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson, Bengt Olsson, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
- 2008-01-01 -
Vad hörde du – om musikalisk
urskiljning
Cecilia Wallerstedt
Didaktiska studier från förskola och skola - 2008-01-01