- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Cecilia Wallerstedt
Cecilia Wallerstedt
Prodekan
Konstnärliga fakultetsstyrelsenProfessor
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeOm Cecilia Wallerstedt
Jag är professor i pedagogik och delar min tjänst mellan högskolan för scen och musik, med uppdrag som prodekan för Konstnärliga fakulteten, och institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, där jag framförallt driver forskningsprojektet FILUR, om att utveckla fantasi och föreställningsförmåga i förskolan.
Min forskning har genomgående handlat om undervisning och lärande i framförallt musik, men även andra estetiska ämnen. Jag har gjort studier inom olika institutioner för lärande, från förskolan till gymnasiet. Jag är intresserad av interaktionen mellan lärare och barn i klassrummet och i förskolan. Centrala frågor i min forskning handlar om att förstå vad det innebär att kunna olika saker från den lärandes perspektiv och hur läraren kan bidra till lärandet. Den forskning jag och min forskargrupp har gjort om förskolan de sista åren har resulterat i en didaktik för förskolan - lekresponsiv undervisning - där vi prövat och syntetiserat begrepp från bland annat kulturhistorisk teori och kommunikationsforskning. Denna forskning vidareutvecklar jag nu i projektet FILUR. Jag är verksam som handledare i forskarskolan Utbildning för lekresponsiv undervisning i förskolan för social och kulturell hållbarhet (PReCEC). I lärarutbildningen har jag framförallt undervisat om konstarter, estetik och lärande, samt sociokulturell teori.
Jag deltar i ett nätverk för Studier av konstnärligt seende, ett samarbete mellan Göteborgs universitet, forskare från Sverige, Norge och Finland samt Nordiska Akvarellmuseet, finansierat av Nordiska kulturfonden. Jag är också aktiv i Nätverket för praktikutveckling, utvecklingspedagogik och förskoleforskning (PUFF) som bland annat årligen arrangerar en konferens för verksamma förskollärare och förskolerektorer.
Min bakgrund är som gymnasielärare i matematik och musik och jag disputerade 2010 i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten. Mitt avhandlingsarbete ingick i ett tvärfakultativt forskningsprojekt om estetiska ämnen i förskolan. Jag studerade hur barn kunde utveckla sin förmåga att lyssna musikaliskt med förskollärares, grundskollärares och fritidspedagogers hjälp. Jag är sedan 2011 anställd vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, under åren 2016-2022 som prefekt.
Avslutade forskningsprojekt:
- Hur kan metakognitiva dialoger bidra till barns lärande inom musik, dans och poesi? (Vetenskapsrådet)
- Musical Interaction Relying On Reflexion (EU:s sjunde ramprogram; Technology-enhanced Learning). Läs mer här.
- Changing Notational Practices and the Transformation of Musical Knowing Among the Young in the Digital Age (postdoc-projekt finansierat av GU). Läs mer här (vetenskaplig artikel) och här (populärvetenskaplig artikel).
- Lekresponsiv undervisning (Skolforskningsinstitutet). Läs mer här (temanummer i vetenskaplig tidskrift) och här (monografi)
- Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning om musikundervisning i skolan, Se här.
Nuvarande projekt:
- Implementering av Lekresponsiv undervisning i en kommun, ur rektorers, förste förskollärares och specialpedagogers perspektiv (kommunfinansierat projekt 2022-2025)
- SAMSPRÅKA: Samsyn för kontinuitet i undervisning för språklärande från förskola till förskoleklass (Finansierat av ULF 2024-2025)
- FILUR: Fantasi och föreställningsförmåga i Lekresponsiv undervisning: Reorientering av barns perspektiv (Finansierat av Skolforskningsinstitutetet 2024-2026)
-
"Äntligen leker pappa": Lek som generationsövergripande mötesplats i böckerna om Alfons
Åberg
Cecilia Wallerstedt
I Alfons Åberg: Transmedialitet och generationsmöten i tid, lek och fantasi i C. Wallerstedt, T. Karlsson Häikiö & A. Berglund (Red.) - 2025 -
Alfons Åberg: Transmedialitet och generationsmöten i tid, lek och
fantasi
Cecilia Wallerstedt, Tarja Karlsson Häikiö, Anna Berglund
2025 -
Room for imagination in narrative play: Teachers’ contribution and children’s
perspectives
Cecilia Wallerstedt, Magnus Karlsson, Camilla Björklund
The Nordic Educational Research Association, NERA Conference 2025 - 2025 -
Leka på flera språk: Att stötta flerspråkigt deltagande i
förskolan
Hiba Abou-Taouk, Malin Nilsen, Cecilia Wallerstedt
Nordisk Barnehageforskning - 2024 -
Teaching and learning in music education – a
meta-synthesis
Karolina Fredriksson, Olle Zandén, Cecilia Wallerstedt
Music Education Research - 2024 -
Re-mediation in Early Childhood Teachers’ Reasoning about their Role in Play: An Empirical Study of the Learning Process of a Work
Team
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Early Years - 2024 -
Enhancing sustainable development through analyzing video-sequences in practices developing research
projects
Emelie Stavholm, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
OMEP European conference: Sustainability from the start - 2024 -
The mediating role of concepts for collective reasoning about integrating play, teaching and digital media in preschool: A potential for enabled agency for early childhood
teachers
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Journal of Early Childhood Research - 2023 -
Participation and responsiveness: children’s rights in play from the perspective of play-responsive early childhood education and care and the
UNCRC
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Oxford Review of Education - 2023 -
Exploring the mediating role of concepts for reasoning about integrating digital media in preschool: A potential for enabled agency for early childhood
teachers
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
31st EECERA ANNUAL CONFERENCE Children’s Curiosity, Agency and Participation: Challenges for Professional Action and Development Cascais near Lisbon, Portugal 30th August – 2nd September 2023 - 2023 -
Teaching and learning in music education: A systematic
review�
Karolina Fredriksson, Cecilia Wallerstedt, Olle Zandén
NNRME 28-30 March 2023, University - 2023 -
Enabling Knowledge Development Relevant for
ECEC
Cecilia Wallerstedt, Malin Nilsen
Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - 2023 -
Terminological and Conceptual Meta-commentaries on Practices-Developing
Research
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - 2023 -
Methodology for Research with Early Childhood Education and Care
Professionals
Cecilia Wallerstedt, E. Brooks, E. Eriksen Ødegaard, Niklas Pramling
2023 -
Enabling knowledge development relevant för
ECEC
Cecilia Wallerstedt, Malin Nilsen
Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - 2023 -
Managing the Tension Between the Known and the Unknown in Knowledge-Building: The Example of the Play-Responsive Early Childhood Education and Care (PRECEC)
Project
Cecilia Wallerstedt
Methodology for Research with Early Childhood Education and Care Professionals - 2023 -
Teaching and Learning Creativity as Content: A Tool-Dependent
Process
Niklas Rudbäck, Cecilia Wallerstedt
The Routledge Companion to Creativities in Music Education - 2022 -
Marknadsskolan står i vägen för
sången
Monica Lindgren, Cecilia Wallerstedt
Göteborgsposten - 2022 -
Så kan musiken komma alla barn till
del
Cecilia Wallerstedt
Förskoletidningen - 2022 -
Teaching activities with toddlers: Considerations on theoretical and empirical
grounds
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling
Nordisk Barnehageforskning - 2022 -
Toddlers in teaching activities in preschool: Considerations on theoretical and empirical
grounds
Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf
30th EECERA ANNUAL CONFERENCE: ‘Cultures of play: Actors, Affordances and Arenas’ Glasgow, Scotland. 23rd – 26th August 2022 - 2022 -
Socioculturally-informed Interaction Analysis (SIA): Methodology and theoretical and empirical contributions of an emerging research program in early childhood
education
Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti, Pernilla Lagerlöf, Annika Lantz-Andersson, Mona Lundin, Malin Nilsen, Louise Peterson, Ewa Skantz Åberg, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education - 2022 -
Evolving and re-mediated activities when preschool children play analogue and digital Memory
games
Malin Nilsen, Mona Lundin, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Early years - 2021 -
Appropriating the concept of metacommunication: An empirical study of the professional learning of an early childhood education
work-team
Emelie Stavholm, Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies - 2021 -
Triggering in play: Opening up dimensions of imagination in adult-child
play
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling, Pernilla Lagerlöf
Learning, Culture and Social Interaction - 2021 -
Scaffolding creative processes in music: The role of the
teacher
Cecilia Wallerstedt, Niklas Rudbäck
Suncoast Music Education Research Symposium XIII Creativity: The Good Life, Spirituality, and the Natural Progression of the Universe, January 27-30, 2021 - 2021 -
“Det låter som…”: Musik som innehåll för
lärande.
Cecilia Wallerstedt
Innehållets didaktik i förskolan. C. Björklund, & I. Pramling Samuelsson (Red.) - 2020 -
Ett sociokulturellt
perspektiv.
Cecilia Wallerstedt
Metodologi: För studier i, om och med förskolan. A. Åkerblom, A. Hellman, & N. Pramling (Red.) - 2020 -
Lekande lätt att lära sig läsa och skriva med tv-programmet Livet i Bokstavslandet i förskola och
förskoleklass?
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
Förskollärares egen forskning. I N. Pramling & I. Pramling Samuelsson (Red.) - 2020 -
‘I don’t even dare to do it’: Problematising the Image of the Competent and Musical
Child
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Music Education Research - 2019 -
The Magical Fruits: Establishing a Narrative Play Frame for Mutual Problem
Solving
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, P. Lagerlöf, C. Björklund, A. Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
Learning, Teaching, and
Didaktik
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
The Lion and the Mouse: How and Why Teachers Succeed in Becoming Participants in Children’s Ongoing
Play
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, H. Palmér, M. Magnusson, S. Thulin, A. Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
Play-Responsive Teaching in Early Childhood Education - 2019 -
Formal–informal, exclusion–inclusion: An empirical investigation of Swedish music
education
Cecilia Wallerstedt
Schools and Informal Learning in a Knowledge-Based World. J. Calvo de Mora & K. J. Kennedy (Eds.) - 2019 -
Barns ’agency’ i lekresponsiv
undervisning
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt, Anne Kultti
Forskning om undervisning och lärande - 2019 -
Play-responsive teaching in early childhood
education.
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Pernilla Lagerlöf, Camilla Björklund, Anne Kultti, Hanna Palmér, Maria Magnusson, Susanne Thulin, Agneta Jonsson, Ingrid Pramling Samuelsson
2019 -
Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för
förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2019 -
Lekresponsiv undervisning i
förskolan
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2019 -
Gästredaktionell
kommentar
Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2019 -
Förskollärares perspektiv på musikundervisningens utmaningar för de yngsta barnen i
förskolan
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Barn - Nordic journal on child and childhood research - 2018 -
Lärares lek och barns arbete: Litteracitetsaktiviteter i
förskoleklassen
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
EDUCARE - 2018 -
"I feel that too": Musical problem-solving and mediation through cultural tools in year-nine pop-ensemble
practice
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Nordic Research in Music Education Yearbook - 2018 -
"Ja tycker om B" - Barns deltagande i läs- och skrivundervisning i
förskolan
Kerstin Botö, Annika Lantz-Andersson, Cecilia Wallerstedt
Forskning om undervisning och lärande - 2017 -
"Det är grå som en sill": Om lärande, frihet och begränsningar i konstpedagogisk
verksamhet
Pernilla Lagerlöf, Niklas Pramling, Cecilia Wallerstedt, Ingrid Pramling Samuelsson
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på museum - 2017 -
Visuell kultur för, med och av barn - En konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen
björn
Anna Berglund, Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Konstnärligt seende & Vad barn kan lära på museum - 2017 -
Estetiska uttrycksformer och
lärande
Cecilia Wallerstedt, Niklas Pramling
Förskolan och barns utveckling: Grundbok för förskollärare - 2017 -
Att stötta de yngsta förskolebarnens lärande i
musik
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
Förskolans yngsta barn: Perspektiv på omsorg, lärande och lek. - 2017 -
Konstnärligt seende och vad barn kan lära på
museum
Cecilia Wallerstedt, Anna Berglund, Niklas Pramling
2017 -
Critical perspective in researching music education and equality – what, why and
how?
Monica Lindgren, Åsa Bergman, Cecilia Björck, Carina Borgström Källén, Cecilia Wallerstedt
The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 - 2017 -
Musik och gemenskap i förskolan: Redskap för
delaktighet
Pernilla Lagerlöf, Cecilia Wallerstedt
H. Harju-Luukainen & A. Kultti (red.). Undervisning i flerspråkig förskola - 2017
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.