- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Christina Löfving
Christina Löfving
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Christina Löfving
Forskningsfokus Jag är fil. Dr i Tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap och lade fram min avhandling "Catering for Student Digital Competence - Teachers navigating the complexities of digital-infused education" våren 2025. Den handlar om möjligheter och hinder för lärare att utveckla elevers digitala kompetens. Avhandlingen bidrar med förslag på hur policyutvecklare, huvudmän och skolledare kan underlätta för lärare att ta sig an denna uppgift. Min forskning placerar mig i fältet curriculum studies och skolans digitalisering, där didaktik och pedagogik är viktiga delar.
Bakgrund Jag är utbildad lärare med en master i pedagogik och har lång erfarenhet från läraryrket och som skolledare. Nu arbetar jag som universitetslektor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet, främst inom rektors-, lärar-, och specialpedagog-utbildning. Jag har genom åren haft uppdrag som handledare inom Skolverkets Samverkan för bästa skola. Jag har utbildat lärledare/ arbetslagsledare, samt handlett de lärare som har sådana uppdrag. Jag har varit med och arrangerat flera konferenser, bland annat Noralf och PopUpDig, samt ansvarat för att arrangera konferensen 'Handleda vidare' varje termin.
Under min doktorandtid var jag en del av det internationella forskningsprojektet Reconfigurations of Educational In/Equality in a Digital World (RED), där vi samarbetade med forskare från Afrika, Europa och Latinamerika kring frågor om skolans digitalisering runt om i världen. Därefter har jag fortsatt att samverka internationellt, bland annat på uppdrag för EU-kommissionen och i projekt tillsammans med forskare inom fältet digitalt medborgarskap (digital citizenship) i Storbritannien.
Nyckelord digitalisering, elevers digitala kompetens, curriculum studies, etnografi, aktionsforskning, undervisningspraktik, lärares professionella utveckling och lärande inom skolan som organisation.
-
Hur skolan kan tillgodose elevers digitala kompetens – med särskilt fokus på skolbibliotekariens roll och samverkan med
undervisningen
Christina Löfving
Skolbibliotek – Årets samlingsplats för dig som vill utveckla ditt skolbibliotek och din roll som skolbibliotekarie, arrangerad av SIFU - 2025 -
"Stäng inte ute skolan från
AI-strategi"
Christina Löfving
Svenska Dagbladet - 2025 -
Digital bildning i skolan – hur gör vi och
varför?
Christina Löfving
Internetdagarna, arrangerat av Internetstiftelsen - 2025 -
Platform bureaucratization as pedagogy in highly platformized
classrooms
Christina Löfving, Annika Bergviken Rensfeldt, Thomas Hillman
Learning, Media and Technology - 2025 -
Catering for Student Digital Competence - Teachers navigating the complexities of digital-infused
education
Christina Löfving
2025 -
AI och skola – vem leder utvecklingen
framåt?
Christina Löfving
Programmet för Almedalen 2025 - 2025 -
Education Catering for Young People’s Critical and Democratic Bildung - Suggestions for the
Future
Christina Löfving
7th Nordic STS Conference - 2025 -
Report from the conference 'Reconfigurations of Educational In/ Equalities in a Digital World' in the City of Buenos
Aires
Christina Löfving
RED: Global Perspectives on Datafication, Education, and Inequality - 2024 -
Teachers’ negotiation of the cross-curricular concept of student digital
competence
Christina Löfving
Education and Information Technologies - 2024 -
Policies on digital competence – a comparison between Sweden and
Europe
Christina Löfving
Paper for The Nordic Education Research Association Conference (NERA) "Adventures of Education: Desires, Encounters and Differences" 6-8 March 2024, Malmö, Sweden - 2024 -
Teachers targeting students’ digital competence – constraints and possibilities in teaching
practices
Christina Löfving, Annika Bergviken Rensfeldt
Paper for The Nordic Education Research Association Conference (NERA) "Digitalization and Technologies in Education Opportunities and Challenges" 15-17 March 2023, Oslo Norway - 2023 -
Att bidra till elevers lärande i en digital
tid
Christina Löfving
Riksantikvarieämbetets seminarieserie 'Kulturarv i skolan 2023' - 2023 -
Qualification, socialization, and subjectification in the teaching practice: when considering student experience in a digital
society
Christina Löfving, Johan Lundin
Digitalization and digital competence in educational contexts: a Nordic perspective from policy to practice - 2023 -
Making their own sense of students’ digital competence; Teacher negotiation and its implications for democracy and
(in)equality
Christina Löfving
Nordic Journal of Digital Literacy - 2023 -
Teachers' dilemmatic spaces connected to students' net-based out-of-school
activities
Christina Löfving, Anna-Lena Godhe, Johan Lundin
International Journal of Information and Learning Technology - 2023 -
Teachers Utilizing Diverse Aspects of Professional Digital Competence – Challenges and Possibilities in a Highly Digital Teaching
Practice
Christina Löfving, Marie Utterberg Modén
Konferensen ECER, Glasgow, augusti 2023 - 2023 -
Teachers' interpretations of how to develop students' digital
competence
Christina Löfving
IRIS44/SCIS12 (Online Conference - Orkanger, Norway) - Living in a Digital World? - 2021 -
Att identifiera och hantera spänningsfält som handledare i
förbättringsarbete
Susanne Gustavsson, Christina Löfving
A. Olin & Å. Hirsh (red.) Samverkan genom uppdrag; Lärdomar för universitetet och samverkande partners i utbildnings- och forskningsuppdrag - 2020 -
Becoming a teacher leader and educating other teacher
leaders
Christina Löfving
CARN-ALARA 2019. Imagine Tomorrow: Practitioner Learing for the Future. 17-19 October 2019, Split, Croatia - 2019 -
Lärare som leder sina kollegor En aktionsforskningsstudie om möjligheter och begränsningar i
mellanledaruppdraget
Christina Löfving
2018 -
Läs- och skrivfrämjande arbete i en interaktiv
värld
Christina Löfving
Interaktiva medier och lärandemiljöer - 2014 -
Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen : så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr
11
Christina Löfving
2012