Fakulteten delar årligen ut ett pris för att belöna och stimulera arbetet med pedagogisk utveckling.
Nominera till fakultetens pedagogiska pris
Samhällsvetenskapliga fakulteten delar årligen ut ett pris till personer som har "bidragit till en särskilt framgångsrik insats för utbildningskvaliteten och/eller den pedagogiska utvecklingen".
Prissumman är 100 000 kronor och tilldelas pristagarens/pristagarnas institution eller motsvarande. Du kan nominera enskilda lärare, lärarlag, utbildning eller lärarledda projekt.
Fakultetens pedagogisk pris går till Gisela Reskow och Kristian Wall vid Institutionen för socialt arbete, för:
“…deras målmedvetna och pedagogiskt innovativa arbete med att förstärka fältanknytningen inom socionomprogrammet. Studenter har tidigare uttryckt att VFU-terminen kan upplevas som isolerad och att inblicken i fältet blivit ensidig. Genom att inkludera studenter från flera terminer i gemensamma moment har VFUcentrum bidragit till ökad samverkan, överbryggat studenternas tidigare känsla av isolering och därtill stärkt utbildningens helhet. Arbetet har krävt både pedagogisk kreativitet och organisatorisk samordning.”
2024: Anders Sundell, Christel Backman och Sara Uhnoo
Bild
Anders Sundell, Statsvetenskapliga institutionen
I motiveringen för Anders Sundell lyfts hans framgångsrika och innovativa arbete med att utveckla undervisningen i kvantitativ metod samt de läromedel som han tagit fram som stöd för studenter utöver den vanliga undervisningen. 2009 startade Anders Sundell bloggen SPSS-akuten där han lade upp guider, förklarande videor, övningsuppgifter och inlägg med svar på frågor som studenter skickat in eller ställt i undervisningen. När institutionen bytte statistikprogram till Stata startade han en ny hemsida med namnet Statistikhjälpen, med samma sorts material som på SPSS-akuten, som täcker allt från hur man startar upp programmet till hur man utför avancerade analyser. Även studenter vid andra lärosäten använder SPSSakuten och Statistikhjälpen, och tidigare studenter och forskare använder bloggarnas guider i sin professionella utövning.
Christel Backman och Sara Uhnoo, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Christel Backman och Sara Uhnoo har under flera års tid utvecklat, arbetat med och spridit en modell för lokalt pedagogiskt utvecklingsarbete som utgår från lärarkollegornas pedagogiska vardagsproblem. Tillsammans har de två byggt upp en pedagogiskt utvecklande och stöttande kvalitets- och delningskultur i lärarlaget. Dessutom har de spridit kunskap om och frikostigt delat med sig av modellen till flera medarbetare inom fakulteten och universitetet.
Den modell som Christel Backman och Sara Uhnoo arbetat fram har enligt motiveringen lett till att institutionens pedagogiska kvalitetsarbete numera utgår från de pedagogiska vardagsproblem som lärarna identifierar, från medarbetarnas inre motivation, utmaningar, lust och intresse vilket skapar ett mycket gynnsamt läge för systematisk kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av undervisningen. Utöver arbetet med den pedagogiska modellen lyfts det stöd som Christel Backman och Sara Uhnoo bidrog med under pandemin och omställningen till distansundervisningen, då de tog fram olika former av stödmaterial och agerade bollplank för sina kollegor.
2023: Magnus Lundgren och Louise Holm
Bild
Magnus Lundgren, Statsvetenskapliga institutionen och
"Magnus Lundgren tilldelas det pedagogiska priset för att med sin pedagogiska insats ha bidragit till att gynna studenternas inre motivation, autonomi och kompetens – tre ingredienser som tillsammans skapar en lärmiljö av hög kvalitet."
Louise Holm, Förvaltningshögskolan
"Louise Holm tilldelas det pedagogiska priset för att ha utvecklat en innovativ undervisningsmetod som främjar studentcentrerat lärande, utmanar och väcker kunskapslust samt bidrar till ökad kvalitet i utbildningen.
Magnus Lundgren: ”Priset har bidragit till min vidare kultivering som lärare”
Magnus Lundgren är statsvetare som undervisar bland annat om internationell politik och konflikthantering. De som nominerade honom till priset återkom till hans förmåga att entusiasmera och skapa engagemang kring ämnet.
Louise Holm: ”Experiment konkretiserar och befäster ekonomiska teorier”
Louise Holm undervisar i nationalekonomi på Förvaltningshögskolan. Ett ämne som handlar om oss, dig och mig, och alla de andra där ute, om vem som gör vad? hur vi samspelar med varandra, betonar hon.
2022: Sofia Björk, Patrik Vulkan, Caroline Hasselgren, Erica Nordlander och Jesper Prytz (ej med på bild).
Bild
Lärarlaget i kvantitativ metodundervisning vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
“Lärarlaget har genom ett målinriktat, strukturerat och studentcentrerat utvecklingsarbete främjat kvaliteten i undervisning om kvantitativ metod. Utvecklingsarbetet har utgått ifrån att det råder stor variation i studenternas förförståelse av kvantitativa metoder, och i motivation för att lära sig dessa. En annan utgångspunkt har varit att göra den kvantitativa metodundervisningen samhällsvetenskapligt relevant. (…) Variationen av undervisningsformer har, på ett framgångsrikt sätt, anpassats och utvecklats i relation till den heterogena studentgruppen."
2018: Louise Skoog, David Karlsson och
Kerstin Bartholdsson (ej med på bild)
Bild
Louise Skoog, Kerstin Bartholdsson och David Karlsson, Förvaltningshögskolan
"För att ha utvecklat en formativ examination som på ett framgångsrikt sätt stimulerar studentaktivitet och engagemang samt motiverar studenterna att ta självständigt ansvar för sitt lärande. Lärarlaget har tagit sig an en rad pedagogiska utmaningar som rört kursens röda tråd och innehåll samt studenternas behov av breddning när det gäller att behärska framställning av olika typer av texter.
Examinationsformen innebär att studenterna under kursens gång skriver sin egen kurslitteratur i form av en studentantologi. I processen ingår inslag av kamratgranskning och kontinuerlig feedback. Studenterna utvecklar genom arbetet med examinationsuppgiften förmågan att skriva pedagogiska texter samtidigt som de fördjupar sin ämneskunskap inom fältet förvaltning."
2017: Andréas Litsegård, Maria Stern, Johan Karlsson Schaffer och Linnéa Gelot, (ej med på bild)
Bild
Lärarlaget Andréas Litsegård, Maria Stern, Johan Karlsson Schaffer och Linnéa Gelot, Institutionen för globala studier
Ur bedömargruppens motivering:
"Det nominerade lärarlaget belönas för att, i kursen Introduktion till internationella relationer, under flera år systematiskt utvecklat, och med stor framgång genomfört, en tydlig pedagogiskt idé som vilar på vetenskaplig grund. Genom samarbete med Enheten för akademiskt språk (ASK) har lärarlaget integrerat akademisk skrivträning i undervisning om internationella relationer med hjälp av kamratgranskande moment. Lärarlaget arbetar utifrån ett tydligt studentcentrerat förhållningssätt som stimulerar aktivitet och motivation hos studenterna.
Studenternas skrivförmåga utvecklas successivt under kursens gång och genom att samtidigt träna studenterna i att ge och ta konstruktiv feed back så utvecklas deras förmåga till kritiskt och vetenskapligt tänkande."
2016: Lenka Rovna, Jonathan Polk och Jan Rovny
Bild
Lärarlaget Lenka Rovna, vid Charles University i Prag, tillsammans med Jonathan Polk och Jan Rovny vid Statsvetenskapliga institutionen
Ur bedömargruppens motivering:
Lärarlaget belönas för "att sedan flera år tillbaka ha utvecklat en framgångsrik innovativ pedagogisk idé som ger studenter möjlighet att sätta sina akademiska kunskaper i praktisk användning i ett frivilligt projekt utanför ordinarie undervisning. Lärarlagets arbete med projektet som kallas för Rebuilding Europe är kollaborativt och nationsöverskridande.
Projektet bidrar till att skapa verklighetsanknytning av det studenterna lär sig teoretiskt i Europaprogrammet och genom tydliga studentdrivna läraktiviteter stimuleras studentengagemang".
2015: Tone Försund, Stina Larsson och Anneline Sander
Lärarlaget Tone Försund, Stina Larsson och Anneline Sander, institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Ur bedömargruppens motivering:
”…lärarlaget [har] med stort engagemang utvecklat ett dramapedagogiskt arbetssätt i en bredd av kurser både inom och utanför institutionen (…) Lärarlagets arbete bidrar särskilt till att gestalta professionsrelaterade problematiker samt att på ett nydanande sätt utveckla studenters förståelse för hur teori och praktik är relaterade till varandra”.