Judiskt kulturarv - föremål i Synagogan

Shmues! Judiskt kulturarv i Sverige

I podden "Shmues! Judiskt kulturarv i Sverige" samtalar psykologen och kulturarvsforskaren Elisabeth Punzi med olika forskare, författare och representanter för judisk kultur och fångar upp olika ämnen som rör judisk kultur och historia med fokus på Sverige. Vi lyfter ämnen som jiddisch, matkultur, sång och musik, judiska livsöden och berättelser.

Produktion

Podden Shmues! Judiskt kulturarv i Sverige produceras av Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Kulturarvsakademin vid Göteborgs universitet tillsammans med Judiska Församlingen i Göteborg. Podden produceras med stöd av Katz judiska kulturfond och Institutet för språk och folkminnen. Poddens musikslinga är framförd av Josef Zammel.

Shmues (hebreiska שמועס) betyder ungefär att prata informellt med någon, eller om man skulle ta det på göteborgska - tjôta. I podden möts vi helt enkelt för att prata informellt, men samtidigt grundat i forskning och expertis, om olika ämnen som berör judiskt kulturarv.

Shmues!
Podden Shmues! Judiskt kulturarv i Sverige

Judisk musikkultur i Sverige

Avsnitt 3

I detta avsnitt tar vi oss an musikhistoria med judiska förtecken tillsammans med Anders Hammarlund, forskare, författare och musiker. Vad är det judiska musikarvet i Sverige? Med start i det svenska musiklivet under 1800-talet lotsas vi genom musikarv i Sverige, judiskt kulturliv, klezmer, emancipation och ett progressivt judiskt Göteborg. Vi pratar musik som bildningsideal och musik och identitetsbygge. Vi möter kantorer, musiker, kompositörer och musikforskare och får veta mer om bland annat Abraham Baer, Dina Baer, Wilhelmina Josephson, Karl Valentin, Moses Pergament och Georg Riedel. Vi besöker också Benjamin Gerber, andlig ledare inom Göteborgs judiska församling i Göteborgs synagoga där han sjunger psaltarpsalm 96 ”Hela Jordens Konung” och Adon Olam.

Medverkande

• Anders Hammarlund, etnolog och musikforskare, har verkat som forskare vid universiteten i Stockholm, Göteborg och Uppsala.
  • Benjamin Gerber, maggid, andlig ledare inom Göteborgs judiska församling.
  • Elisabeth Punzi, moderator, Centrum för kritiska kulturarvsstudier, Göteborgs universitet.

Vill du veta mer?
Hammarlund, A. (2008). Gestaltning, identitet, integration. Kantor Abraham Baer (1834-1894) och liturgireformen i Göteborgs synagoga. i
Dokumenterat nr.40. Bulletin från Musik- och teaterbibliotek

Hammarlund, A. (2013). En bön för moderniteten: kultur och politik i Abraham Baers värld. Stockholm: Carlsson.

Foto: Jenny Högström Berntson

Jiddisch, språkfrämjande och levande kultur

Avsnitt 2

Elisabeth Punzi möter Tomas Woodski, språkfrämjare för jiddisch på Institutet för språk och folkminnen, och samtalar om jiddisch som kulturarv. Vad innebär det att jiddisch räknas som ett minoritetsspråk och på vilket sätt är jiddisch ett kulturarv? Vi pratar språkbärare och språkfrämjande, jiddischlitteratur, judisk identitet och jiddisch i pridesammanhang.

Medverkande:

• Tomas Woodski, språkfrämjare för jiddisch på Institutet för språk och folkminnen (Isof).
  • Elisabeth Punzi, moderator och kulturarvsforskare vid Centrum för kritiska kulturarvsstudier, docent i psykologi vid Institutionen för socialt arbete, GU.

Foto: Jenny Högström Berntson

En introduktion till Shmues!

Avsnitt 1

I detta introducerande avsnitt talar teamet bakom Shmues om poddkonceptet, om kulturarv och poddens namn Shmues.

Medverkande:

• Elisabeth Punzi, poddens moderator, docent i psykologi vid Institutionen för socialt arbete och kulturarvsforskare vid Centrum för kritiska kulturarvsstudier, Göteborgs universitet.
  • Jenny Högström Berntson, poddens producent och koordinator för Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Kulturarvsakademin, Göteborgs universitet.
  • Shahar Isak, del av poddteamet och programansvarig vid Judiska församlingen Göteborg.

Musik: Josef Zammel
Ljudtekniker: Mikael Werliin

Poddteam

Moderator för podden och innehållsansvarig: Elisabeth Punzi, psykolog och kulturarvsforskare vid Institutionen för socialt arbete och Centrum för kritiska kulturarvsstudier vid Göteborgs universitet.

Poddens producent: Jenny Högström Berntson, koordinator för Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Kulturarvsakademin vid Göteborgs universitet.

Shahar Isak, programansvarig Judiska Församlingen Göteborg.

De tre jobbar tillsammans med poddens innehåll och form och till varje avsnitt bjuds forskare, författare och kulturarvsexperter för att samtala om olika ämnen som rör judisk kultur och historia med fokus på Sverige.

Josef Zammel, musiker podden

Klipp och mix: Mikael Werliin, Medieteknik, Göteborgs universitet.