Göteborgs universitet
Student i kemi utför experiment i laboratoriet.
Foto: Anna-Lena Lundqvist

Plugga kemi vid Göteborgs universitet

Världen står inför stora utmaningar. Som kemist kan du med din kunskap om kemiska ämnen och deras reaktioner bidra till att skapa nya läkemedel eller nya återvinningsbara, miljövänliga och energisnåla material. Vill du vara med och utveckla ett hållbart samhälle? Sök en kemiutbildning!

Kandidatprogrammet i kemi

Kandidatprogrammet i kemi ger dig en bred kompetens inom kemins alla områden. Utbildningen är starkt knuten till aktuell forskning och har stort fokus på experimentella färdigheter. Unikt i landet är att du kan få ut en dubbel kandidatexamen i både kemi och molekylärbiologi med endast en halv termin extra.

Tre masterprogram

På masternivå fördjupar du dina kunskaper i det området som intresserar dig mest. Du kan välja mellan tre masterprogram: masterprogrammet i kemi, masterprogrammet i organisk kemi och läkemedelskemi samt masterprogrammet i kemi och lärande.

Här studerar du

Som student i kemi läser du de flesta kurser på Campus Medicinareberg. Vill du byta miljö? Plugga en termin utomlands!

Därför ska du plugga kemi

Genom att studera kemi lär du dig att förstå världen omkring dig. Du lär dig hur atomer och molekyler samverkar med varandra och reagerar till nya molekyler och nya material. Med dessa kunskaper kommer du som utbildad kemist att kunna bidra till att hitta lösningar på morgondagens globala utmaningar inom hälsa, miljö och klimat.

Navigate to video: Därför ska du plugga kemi
Video (1:19)
Därför ska du plugga kemi
Navigate to video: Varför bli kemilärare?
Video (1:25)
Varför bli kemilärare?