Hoppa till huvudinnehåll
Göteborgs universitet

Språk och lärande

Forskningsområdet Språk och lärande rör forskning om språkinlärning och språkdidaktik i ett vitt perspektiv. På seminarierna diskuteras aktuell forskning inom dessa områden.

Frågor som diskuteras är till exempel vad det innebär att lära sig ytterligare ett språk som två- eller flerspråkig individ; det flerspråkiga och mångkulturella klassrummet; motivation vid inlärning av ett nytt språk; digitaliseringens roll för språkinlärning och språkundervisning; samt språkinlärningsforskningens implikationer för språkundervisning.

Hösten 2020

Lokal: Zoom
Kontakta christina.lindqvist@sprak.gu.se för länk

Våren 2020

  • 3 mars kl 13:00-15:00, F412
    Evelina Johansson, doktorand i engelska, halvtidsseminarium
     
  • 14 april kl 15:00-17:00 - INSTÄLLT
    Maria Hellerstedt, Université de Lille
    De svenska positionsverben och deras inlärning och undervisning

Hösten 2019

  • 3 september kl 15:00-17:00, H737
    Martin Howard, University College Cork, Ireland: On the role of learning context in second language acquisition: Perspectives from Study Abroad research
     
  • 17 september kl 15:00-17:00, C456
    Amanda Edmonds, Université Paul-Valéry Montpellier 3: Reflections on moving beyond a native norm in analyzing grammatical gender marking in an additional language
     
  • 4 december kl 15:00-17:00, H820
    Malin Ågren, Lunds universitet: Évolution de l'étude de la langue française à l'école suédoise : les tendances de 2000 à 2018

Våren 2019

  • 5 februari, 15:15-17:00, C456
    Evelina Johansson presenterar sitt avhandlingsarbete
     
  • 7-8 februari
    Workshop: Cognitive Approaches in Language Learning and Bilingualism
     
  • 26 mars, kl. 15.15-17.00, H737
    Catharina Wolcott presenterar sitt avhandlingsarbete
     
  • 2 april, 13:15-16:00, H821
    Miniworkshop om schoolscapes: språkliga landskap i lärandemiljöer
    Linnea Gustafsson (Halmstad högskola) och Andreas Nuottaniemi (Umeå universitet) presenterar pågående forskning om språkliga landskap i skolmiljöer.
     
  • 28 maj, 15.15-17.00, C442
    Fusae Takasaki Ivarsson
    “Metaorthographic Features of Manga and L1 and L2 Readers’ Awareness Thereof”
Områdesansvarig