Forskningsprojekt
Här hittar du aktuella och avslutade forskningsprojekt från IPS.
- Skolpresentationer och kön
- Elevhälsoarbete i praktiken - att förebygga problem och skapa förutsättningar för god omsorg och rätt stöd
- ELK, Effekter av lärarkompetens i Sverige - utveckling över tid, mellan ämnen och mellan olika elevgrupper
- Högskoleutbildades mobilitet: köns- och klassperspektiv på val av högskola och val av etableringsort efter studier
- RAFT - Strukturerad läsundervisning med fonemisk medvetenhet som grund för barn med läs- och skrivsvårigheter
- Specialpedagogiska stödåtgärder i skolan: effekter och konsekvenser - STOFF
- Landsbygdens unga
- En skola för avvikare: En studie av undervisningspraktiker och identitetsformering i särskilda undervisningsgrupper
- Omvärdera konflikter: En undersökning av lärarens syn på konflikter som är i ett inledande stadium och hur de kan användas för att stärka lärandet
- Framgångsrika lärmiljöer som handlingsnät (SESAN)
- Partnerskap - gör det någon skillnad?
- Språk och ämnesintegrering i den svenska skolan - CLISS
- Att organisera för skolframgång
- Rätt och fel i skolans värld: myndighetsutövande och gränsdragning i professioner
- Pedagogy, Education, Praxis - PEP
-
CESS - Skolsegregation i den svenska skolan - orsaker och effekter
- Specialpedagogik och policyförändringar: en studie av sex jurisdiktion
- CHANCE - Utbildningsreformer för gymnasieskolan under två årtionden: Konsekvenser för fördelning av resurser, rekrytering och utbildningsresultat
- Kön och karriär i akademin
-
Förändringar i läskompetens under 30 år: En internationell jämförelse - FIL
-
Teaching/Learning English for Technical Purposes - TENTEC/LENTEC
-
SOLO - Sambandet mellan social bakgrund och läsprestation i olika länder
-
EBAFLS - Building a European Bank of Anchor Items for Foreign Language Skills
-
ENLTA - European Network for Language Testing and Assessment
-
VALUTA - Validering av den högre utbildningens antagningssystem
-
Förändringar i läskompetens under 30 år: En internationell jämförelse - FIL