- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Mattias Nylund
Mattias Nylund
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikOm Mattias Nylund
Forskningsintressen
Jag deltar i forskningsprojektet Rasism och antirasism i mellanstadiet som leds av docent Emma Arneback vid Göteborgs universitet. I projektet undersöker vi hur vardagsrasism framträder och utmanas i mellanstadiet. Jag deltar även i forskningsprojektet Vad händer med skolan när barnkonventionen blir till lag? som leds av professor Andreas Bergh vid Örebro universitet. I projektet undersöker vi betydelser av att barnkonventionen blivit svensk lag, samt den vidare frågan om vad en ökad juridisk styrning innebär för utbildningsväsendet på myndighets-, förvaltnings- och lokal skolnivå. Jag deltar även i forskningsprojektet Lärares tolkning och tillämpning av läroplan och andra styrdokument i komvux som leds av Professor Andreas Fejes och Professor Per Andersson vid Linköpings universitet. På uppdrag av Skolverket undersöker vi i projektet vad som har betydelse för hur lärare inom kommunal vuxenutbildning omsätter läroplan och andra styrdokument i sin planering och undervisning. Jag arbetar också på uppdrag av Skolverket med att utreda möjligheter och utmaningar vid utformning av yrkeskurser inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå. Jag är även vetenskaplig rådgivare till projektet The Production of Learning Inequalities: a Comparative Analysis of the Politics, Enactment and Embodiment of Learning (LEARNER), som leds av professor A. Tarabini, finansierat av the Spanish National Research Plan (2023-2027).
Min primära forskningsmiljö är KRIT, för vilken jag var koodinator 2016-2024. Jag är också aktiv i forskargruppen FYRK. Mina studier har sin grund i utbildningssociologisk och läroplansteoretisk kunskapsbildning, där ett specifikt fokus riktats mot yrkesutbildning. En teoretisk tradition som jag ägnat speciellt intresse är den utbildningssociologiska tradition som har sin grund i Basil Bernsteins arbeten.
Jag innehar uppdraget som viceprefekt för forskning vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik sedan ht 2024. Jag är koordinator för det nordiska nätverket CRITPEN.
Undervisningsintressen
Jag undervisar på alla nivåer, från grundutbildning till forskarutbildning, t.ex. i yrkeslärarprogrammet, ämneslärarprogrammet, men även i institutionens masterutbildningar samt inom forskarutbildningen (där jag är kursansvarig för FOU1804, Utbildningssociologi, 7.5 hp).
Jag är huvudhandledare till doktoranderna Elisabeth Berg och Ammar Syed som ingår i forskarskolan FinnFram.
Nyckelord: läroplansteori, utbildningssociologi, yrkesutbildning
-
How Marketisation Works as a Driver for an Academic-Vocational Divide in Three Nordic
Countries
Mattias Nylund, Marianne Dovemark, Elsa Eiríksdóttir, Guðrún Ragnarsdóttir, Annette Rasmussen
NorNet conference - 2025 -
Teachers transformation of curricula in Swedish adult education and its implications for the purpose of
education
Mattias Nylund, Per Andersson, Andreas Fejes, Johanna Köpsén
Journal of Curriculum Studies - 2025 -
Adult education and teachers’ work under a market
code
Andreas Fejes, Per Andersson, Johanna Köpsén, Mattias Nylund
Scandinavian Journal of Educational Research - 2025 -
Yrkeskurser inom komvux på grundläggande nivå? Spänningar, utmaningar och
möjligheter
Mattias Nylund
2025 -
Enactments of the UN Convention on the Rights of the Child in Educational Practice: Power Dynamics and Contextual
Variations.
Mattias Nylund, Emma Arneback, Andreas Bergh, Lotta Lerwall
NERA Conference in Helsingfors, Finland, 5-7 March, 2025. - 2025 -
Towards digital citizenship or a digital divide? An analysis of upper-secondary curricula and qualification requirements in Finland and
Sweden
Sirpa Lappalainen, Anna-Maija Niemi, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
NERA Conference in Helsingfors, Finland, 5-7 March, 2025 - 2025 -
Curriculum as a pedagogical, political, philosophical or professional problem? A retrospect on how teachers were viewed in Swedish curriculum
theory.
Emma Arneback, Mattias Börjesson, Mattias Nylund, Rune Romhed
10th Nordic Curriculum Theory Conference - 2024 -
Vad är väsentligt för att lyckas i arbetet som yrkeslärare?
En studie av yrkeslärarstudenters
berättelser
Petri Salo, Mattias Nylund, Ingrid Henning Loeb
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2024 -
Civic education in VET: concepts for a professional language in VET teaching and VET teacher
education
P. A. Rosvall, Mattias Nylund
Journal of Vocational Education and Training - 2024 -
Juridification – promoting democracy or systems of bureaucratic
complexity?
Andreas Bergh, Mark Murphy, Mattias Nylund
ECER - 2024 -
What role does class and ethnicity play in transitions from lower to upper-secondary school? A review of previous
studies.
Mohammad Ammar Syed, Mattias Nylund
Paper presented at NORNet-conference in Åbo 4-5 October. - 2023 -
En studie om hur lärare i komvux tolkar och tillämpar styrdokument i
komvux.
Per Andersson, Andreas Fejes, Johanna Köpsén, Mattias Nylund
Presentation på konferens ”Mötesplats komvux 2023” 18-22 september. - 2023 -
Teaching in vocational subjects in Swedish adult education: A balancing act between curricula and labour market
expectations?
Per Andersson, Fejes Andreas, Johanna Köpsén, Mattias Nylund
Paper presented at the NORDYRK-conference in Bergen, 7-9 June. - 2023 -
What is and has been the purpose and role of study and career guidance in Swedish compulsory school? An analysis of the curriculum 1962
-2022
Elisabeth Berg, Mattias Nylund
Paper presented at NORNet-conference in Åbo 4-5 October. - 2023 -
What role does class and ethnicity play in transitions from lower to upper-secondary school? A review of previous
studies.
Ammar Syed, Mattias Nylund
Paper presented at NORNet-conference in Åbo 4-5 October. - 2023 -
Lärares tolkning och tillämpning av styrdokument i kommunal
vuxenutbildning
Per Andersson, Andreas Fejes, Johanna Köpsén, Mattias Nylund
2023 -
The Janus Face of ‘Freedom of Choice’ in Upper Secondary School
Markets
Marianne Dovemark, Mattias Nylund
A. Rasmussen & M. Dovemark (eds.) Governance and Choice of Upper Secondary Education in the Nordic Countries. Access and Fairness - 2022 -
Adult educators’ interpretation and use of curriculum and other steering documents in Swedish second chance
education.
Mattias Nylund, Per Andersson, Andreas Fejes, Johanna Köpsén
Konferensbidrag - 2022 -
Pedagogiska koder och medborgarfostran i
yrkesämnen
Mattias Nylund
Konferensbidrag - 2022 -
The Janus face of ‘freedom of choice’ in upper-secondary school
markets
Marianne Dovemark, Mattias Nylund
ECER, konferensbidrag - 2021 -
Critical Education in Vocational
Subjects?
Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund, Kristina Ledman, Maria Rönnlund
ECER 2021 - 2021 -
Being and becoming a female student and worker in gendered processes of vocational education and
training
Kristina Ledman, Mattias Nylund, Maria Rönnlund, Per-Åke Rosvall
Gender and Education - 2021 -
Arbetsplatsförlagt lärande och
medborgarfostran
Maria Rönnlund, Mattias Nylund, Kristina Ledman
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Utbildningen och
framtiden
Maria Rönnlund, Mattias Nylund, Kristina Ledman
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Yrkesutbildningens demokratiska uppdrag – möjligheter och
hinder
Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Yrkesämnen, pedagogiska koder och
medborgarfostran
Mattias Nylund
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Historiska perspektiv på yrkesutbildning och
demokrati
Mattias Nylund, Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Läroplanen i kritisk belysning: Vilken kunskap för vilka
elever?
Kristina Ledman, Mattias Nylund
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Yrkesämnena och skolans
demokratiuppdrag
Per-Åke Rosvall, Kristina Ledman, Mattias Nylund, Maria Rönnlund
2020 -
Myten om den praktiske
yrkeseleven
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
I Perspektiv på skolans problem. A. Fejes & M. Dahlstedt (red.) - 2020 -
Socialisation and citizenship preparation in vocational education: Pedagogic codes and democratic rights in
VET-subjects
Mattias Nylund, Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
British Journal of Sociology of Education - 2020 -
Life skills for ‘real life’: How critical thinking is contextualised across vocational
programmes
Maria Rönnlund, Kristina Ledman, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Educational Research - 2019 -
Vocational education, transitions, marginalisation and social justice in the Nordic
countries
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal - 2019 -
Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the
2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal - 2019 -
Balancing ‘flexibility’ and ‘employability’: The changing role of general studies in the Finnish and Swedish VET curricula of the 1990s and
2010s
Mattias Nylund, Maarit Virolainen
European Educational Research Journal - 2019 -
How do teachers interpret and transform entrepreneurship
education?
Andreas Fejes, Mattias Nylund, Jessica Wallin
Journal of Curriculum Studies - 2019 -
’Market relevance’ and the academic-vocational
divide.
Mattias Nylund
Neoliberalism and market forces in education: Lessons from Sweden. M. Dahlstedt & A. Fejes (eds) - 2019 -
Construction of ethnicity, immigration and associated concepts in Swedish vocational education and
training
Per-Åke Rosvall, Kristina Ledman, Mattias Nylund, Maria Rönnlund
Journal of Education and Work - 2018 -
The academic–vocational divide in three Nordic countries: implications for social class and
gender
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall, Elsa Eiríksdóttir, Ann-Sofie Holm, Ulpukka Isopahkala-Bouret, Anna-Maija Niemi, Guðrún Ragnarsdóttir
Education Inquiry - 2018 -
Gendered distribution of ‘knowledge required for empowerment’ in Swedish vocational education
curricula?
Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund
Journal of Vocational Education and Training - 2018 -
Systemet med fritt skolval måste bytas
ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum, Marie Carlson, Marianne Dovemark, Håkan Forsberg, Martin Harling, Ann-Sofie Holm, Magnus Hultén, Sven-Eric Liedman, Christian Lundahl, Mattias Nylund, Eva Reimers, Anders Trumberg, Victor Vesterberg
Svenska Dagbladet - 2018 -
Gymnasieskolan som
parallellskola?
Mattias Nylund
M. Dahlstedt & A. Fejes. Skolan, marknaden och framtiden - 2018 -
Yrkeslärare som värdebalanserare - Värdekonflikter mellan skolans och arbetsplatsens läroplan i
lärlingsutbildning
Emma Arneback, Mattias Nylund
Utbildning och lärande - 2017 -
Lärare eller hantverkare? Om betydelsen av yrkeslärares yrkesidentifikation för vad de värderar som viktig kunskap på Bygg- och
anläggningsprogrammet
Mattias Nylund, Björn Gudmundson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2017 -
The vocational-academic divide in neoliberal uppersecondary curricula: the Swedish
case
Mattias Nylund, P. A. Rosvall, K. Ledman
Journal of Education Policy - 2017 -
Imagining society through educational equality? An analysis on Finnish and Swedish upper secondary Curricula 1970-
2010s.
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Paper presented at the NERA-conference in Copenhagen 22-25 Mars - 2017 -
The role of general subjects in Swedish and Finnish VET-curriculum 1990-2016. (Paper presented at the NERA-conference in Copenhagen 22-25
Mars).
Mattias Nylund, Maarit Virolainen
NERA-conference in Copenhagen 22-25 Mars - 2017 -
A curriculum tailored for workers? Knowledge organization and possible transitions in Swedish
VET
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Journal of Curriculum Studies - 2016 -
Class, Gender and Knowledge. Knowledge Discourses in Vocational
Programmes.
Mattias Nylund, Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall
ECER-conference in Dublin, 23-26 August - 2016 -
Which values emerge in apprentice
education?
Emma Arneback, Mattias Nylund
Paper presented at the NORDYRK-conference in Helsinki 10-12 June - 2015
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.