Mattias Nylund
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Mattias Nylund
Forskningsintressen
Jag deltar i forskningsprojektet Lärares tolkning och tillämpning av läroplan och andra styrdokument i komvux som leds av Professor Andreas Fejes och Professor Per Andersson vid Linköpings universitet. På uppdrag av Skolverket (2020-2022) undersöker vi i projektet hur lärare inom kommunal vuxenutbildning tolkar och tillämpar läroplan och andra styrdokument i sin planering och undervisning. Jag deltar även i forskningsprojektet Kritiskt tänkande i yrkesämnesundervisning? Medborgarskapande i yrkesprogrammens styrdokument och klassrumspraktik, finansierat av Vetenskapsrådet. I projektet (2016-2021) studerar vi elevers förutsättningar för att utveckla kritiskt tänkande i yrkesprogram med olika könsmärkning. Jag var tillsammans med Per-Åke Rosvall koordinator för projektet Vocational education, transitions, marginalisation and social justice, som representerade ett samarbete mellan forskningsnätverken JustEd och Nord-VET. Resultatet från nätverkssamarbetet presenterades i ett temanummer i tidskriften European Educational Research Journal (Vol 18(3), 2019). Mina studier har sin grund i utbildningssociologisk och läroplansteoretisk kunskapsbildning.
Min primära forskningsmiljö är KRIT (Kritisk teori), för vilken jag är koodinator tillsammans med Andreas Ottemo. En teoretisk tradition som jag ägnat speciellt intresse är den utbildningssociologiska tradition som har sin grund i Basil Bernsteins arbeten.
Jag är koordinator för det nordiska nätverket CRITPEN. Jag var mellan 2008-2015 redaktionsmedlem för tidskriften Utbildning och demokrati och ingår sedan 2015 i tidskriftens redaktionsråd. Jag är sedan 2013 medlem i det nordiska Centre of Excellence “Justice through education in the Nordic countries” (team 4) och var biträdande föreståndare för Centrum för yrkeskunnande 2012-2014.
Undervisningsintressen
Mycket av min undervisning sker vid Yrkeslärarprogrammet där jag även är programrådsrepresentant och ofta kursansvarig för ett par kurser. I övrigt undervisar jag på alla nivåer vid universitetet, från introduktionskurser och uppsatshandledning till kursledning, föreläsningar och handledning i forskarutbildning.
Nyckelord: yrkesutbildning, utbildningspolitik, läroplansteori, utbildningssociologi.
-
Lärares tolkning och tillämpning av styrdokument i kommunal
vuxenutbildning
Per Andersson, Andreas Fejes, Johanna Köpsén, Mattias Nylund
2023 -
Civic education in VET: concepts for a professional language in VET teaching and VET teacher
education
P. A. Rosvall, Mattias Nylund
Journal of Vocational Education and Training - 2022 -
The Janus Face of ‘Freedom of Choice’ in Upper Secondary School
Markets
Marianne Dovemark, Mattias Nylund
A. Rasmussen & M. Dovemark (eds.) Governance and Choice of Upper Secondary Education in the Nordic Countries. Access and Fairness - 2022 -
The Janus face of ‘freedom of choice’ in upper-secondary school
markets
Marianne Dovemark, Mattias Nylund
ECER, konferensbidrag - 2021 -
Critical Education in Vocational
Subjects?
Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund, Kristina Ledman, Maria Rönnlund
ECER 2021 - 2021 -
Being and becoming a female student and worker in gendered processes of vocational education and
training
Kristina Ledman, Mattias Nylund, Maria Rönnlund, Per-Åke Rosvall
Gender and Education - 2021 -
Arbetsplatsförlagt lärande och
medborgarfostran
Maria Rönnlund, Mattias Nylund, Kristina Ledman
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Utbildningen och
framtiden
Maria Rönnlund, Mattias Nylund, Kristina Ledman
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Yrkesutbildningens demokratiska uppdrag – möjligheter och
hinder
Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Yrkesämnen, pedagogiska koder och
medborgarfostran
Mattias Nylund
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Historiska perspektiv på yrkesutbildning och
demokrati
Mattias Nylund, Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Läroplanen i kritisk belysning: Vilken kunskap för vilka
elever?
Kristina Ledman, Mattias Nylund
Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag, P-Å Rosvall, K. Ledman, M. Nylund & M. Rönnlund (red.) - 2020 -
Yrkesämnena och skolans
demokratiuppdrag
Per-Åke Rosvall, Kristina Ledman, Mattias Nylund, Maria Rönnlund
2020 -
Myten om den praktiske
yrkeseleven
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
I Perspektiv på skolans problem. A. Fejes & M. Dahlstedt (red.) - 2020 -
Socialisation and citizenship preparation in vocational education: Pedagogic codes and democratic rights in
VET-subjects
Mattias Nylund, Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall, Maria Rönnlund
British Journal of Sociology of Education - 2020 -
Vocational education, transitions, marginalisation and social justice in the Nordic
countries
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal - 2019 -
Balancing ‘flexibility’ and ‘employability’: The changing role of general studies in the Finnish and Swedish VET curricula of the 1990s and
2010s
Mattias Nylund, Maarit Virolainen
European Educational Research Journal - 2019 -
Life skills for ‘real life’: How critical thinking is contextualised across vocational
programmes
Maria Rönnlund, Kristina Ledman, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Educational Research - 2019 -
How do teachers interpret and transform entrepreneurship
education?
Andreas Fejes, Mattias Nylund, Jessica Wallin
Journal of Curriculum Studies - 2019 -
Imagining societies through discourses on educational equality: A cross-cultural analysis of Finnish and Swedish upper secondary curricula from 1970 to the
2010s
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
European Educational Research Journal - 2019 -
’Market relevance’ and the academic-vocational
divide.
Mattias Nylund
Neoliberalism and market forces in education: Lessons from Sweden. M. Dahlstedt & A. Fejes (eds) - 2019 -
Construction of ethnicity, immigration and associated concepts in Swedish vocational education and
training
Per-Åke Rosvall, Kristina Ledman, Mattias Nylund, Maria Rönnlund
Journal of Education and Work - 2018 -
The academic–vocational divide in three Nordic countries: implications for social class and
gender
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall, Elsa Eiríksdóttir, Ann-Sofie Holm, Ulpukka Isopahkala-Bouret, Anna-Maija Niemi, Guðrún Ragnarsdóttir
Education Inquiry - 2018 -
Gendered distribution of ‘knowledge required for empowerment’ in Swedish vocational education
curricula?
Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall, Mattias Nylund
Journal of Vocational Education and Training - 2018 -
Systemet med fritt skolval måste bytas
ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum, Marie Carlson, Marianne Dovemark, Håkan Forsberg, Martin Harling, Ann-Sofie Holm, Magnus Hultén, Sven-Eric Liedman, Christian Lundahl, Mattias Nylund, Eva Reimers, Anders Trumberg, Victor Vesterberg
Svenska Dagbladet - 2018 -
Gymnasieskolan som
parallellskola?
Mattias Nylund
M. Dahlstedt & A. Fejes. Skolan, marknaden och framtiden - 2018 -
Yrkeslärare som värdebalanserare - Värdekonflikter mellan skolans och arbetsplatsens läroplan i
lärlingsutbildning
Emma Arneback, Mattias Nylund
Utbildning och lärande - 2017 -
Lärare eller hantverkare? Om betydelsen av yrkeslärares yrkesidentifikation för vad de värderar som viktig kunskap på Bygg- och
anläggningsprogrammet
Mattias Nylund, Björn Gudmundson
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2017 -
The vocational-academic divide in neoliberal uppersecondary curricula: the Swedish
case
Mattias Nylund, P. A. Rosvall, K. Ledman
Journal of Education Policy - 2017 -
Imagining society through educational equality? An analysis on Finnish and Swedish upper secondary Curricula 1970-
2010s.
Sirpa Lappalainen, Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Paper presented at the NERA-conference in Copenhagen 22-25 Mars - 2017 -
The role of general subjects in Swedish and Finnish VET-curriculum 1990-2016. (Paper presented at the NERA-conference in Copenhagen 22-25
Mars).
Mattias Nylund, Maarit Virolainen
NERA-conference in Copenhagen 22-25 Mars - 2017 -
Class, Gender and Knowledge. Knowledge Discourses in Vocational
Programmes.
Mattias Nylund, Kristina Ledman, Per-Åke Rosvall
ECER-conference in Dublin, 23-26 August - 2016 -
A curriculum tailored for workers? Knowledge organization and possible transitions in Swedish
VET
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Journal of Curriculum Studies - 2016 -
Which values emerge in apprentice
education?
Emma Arneback, Mattias Nylund
Paper presented at the NORDYRK-conference in Helsinki 10-12 June - 2015 -
Hur kan studenternas referenshantering utvecklas i ett
program?
Ingrid Henning Loeb, Mattias Nylund, Anette Wahlandt
HKG2015 - 2015 -
Sätt kunskapsfrågan i centrum i svensk
yrkesutbildning!
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Skola och samhälle (http://www.skolaochsamhalle.se) - 2014 -
What counts as important knowledge in upper-secondary vocational programs, and why? On the social and political dimensions of content organization into vocational routes in Sweden and how they resonate in contemporary
policy
Mattias Nylund
Paper presented at the conference Vocational Education and Training - Emerging Issues? Voices from Research, 12-13 May 2014, Stockholm, Sweden - 2014 -
Kunskapsfrågan och klassfrågan är bortglömd i de nya
yrkesprogrammen
Fejes Andreas, Mattias Nylund
Arbetarbladet - 2013 -
Kunskap och klass har glömts
bort
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Norrköpings Tidningar - 2013 -
Nya gymnasiet missar
klassfrågan
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Östgöta Correspondenten - 2013 -
Yrkesprogrammen förstärker klassmönstren i
samhället
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Eskilstuna Kuriren - 2013 -
Yrkesprogrammen leder till ökade
klasskillnader
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Göteborgs Posten - 2013 -
Klasskillnaderna
ökar
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Lärarnas tidning - 2013 -
Yrkesutbildning, klass &
kunskap
Mattias Nylund
2013 -
Kunskapsfrågan och klassfrågan
bortglömd
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Jnytt - 2013 -
Yrkesprogrammen ger för smal
kunskap
Andreas Fejes, Mattias Nylund
Tidningen ETC AB - 2013 -
The relevance of class in education policy and research. The case of Sweden's vocational
education
Mattias Nylund
Education Inquiry - 2012 -
Gymnasiereformens konsekvenser för den sociala fördelningen av kunskaper i de yrkesorienterade
utbildningarna
Mattias Nylund, Per-Åke Rosvall
Pedagogisk forskning i Sverige - 2011 -
Framtidsvägen. Vägen till vilken framtid för eleverna på gymnasieskolans
yrkesprogram?
Mattias Nylund
Pedagogisk forskning i Sverige - 2010