- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Carina Borgström Källén
Carina Borgström Källén
Universitetslektor
Enheten för pedagogik: musik, dans och teaterViceprefekt
Högskolan för scen och musikOm Carina Borgström Källén
Carina Borgström Källén är docent i musikpedagogik vid Högskolan för scen och musik. Hon har en PhD i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap. Hösten 2014 tilldelades Carina pris av Svenska musikaliska akademin för sin avhandling När musik gör skillnad – genus och genrepraktiker i samspel.
Carinas forskningsintresse rör sig inom områden som på olika sätt relaterar till undervisning i konstnärliga, pedagogiska kontexter, främst med fokus på genrepraktiker, normer, genus, jämställdhet och intersektionalitet. Bland hennes pågående forskningsprojekt kan nämnas Musiklärarstudenters syn på motivation, lärande och professionella mål – en longitudinell studie som löper under åren 2016-2021, Musik och genus i högre musikutbildning, en uppföljning – en studie där ett utvecklingsprojekt undersöks retrospektivt, och projektet Karriär, kvinna och professor i musikpedagogik – en fallstudie om kvinnliga professorer i musikpedagogik. Nämnas kan också ett avslutat samarbetsprojekt med Stockholms konstnärliga högskola, Den gestaltande kroppen, perspektiv på ämneskonception i dans- och vokalundervisning. Detta projekt har studerat ämneskonception i dans- och sångundervisning i relation till den gestaltande kroppen som instrument för lärande.
Carina undervisar både på grund- och forskarutbildningsnivå och då i huvudsak inom det musikpedagogiska ämnesområdet. Hon är också studierektor för examensarbeten på ämneslärarprogrammets inriktningar dans, musik och teater. Dessutom är hon flitigt anlitad som föreläsare utanför GU.
-
Gender equality in higher music education: Consecrated and peripheral
positions.
Carina Borgström Källén, Cecilia Ferm Almqvist
Arts and Humanities in Higher Education - 2024 -
Proven experience in higher music education - conditions and
challenges.
Carina Borgström Källén, Olle Zanden
Nordic Network for Research in Music Education - 2024 -
Teacher students’ views – a longitudinal study on music teacher
identity
Carina Borgström Källén, Monica Lindgren
Nordic Network for Research in Music Education 2023 - Academic freedom and responsibility in music education practice and research - 2023 -
A new take on gender imbalances in music education - collaboratory visions for equal musical
becomings
Carina Borgström Källén, Marie-Helene Zimmerman Nilsson
RIME2023: RESEARCH IN MUSIC EDUCATION (RIME) 2023 - 2023 -
Gender-equal options for musical becomings in the future music classroom: A pilot study exploring “thinking outside the
box.”
Carina Borgström Källén, Marie-Helene Zimmerman Nilsson, Cecilia Ferm Almqvist
International Journal of Education & the Arts, 23(15). - 2022 -
Rimdrottningar, folkmusiker och rockband - om deltagandets och lärandets villkor i
musiklivet
Karl Asp, Susanna Leijonhufvud, Carina Borgström Källén
Rimdrottningar, folkmusiker och rockband - om deltagandets och lärandets villkor i musiklivet - 2022 -
Music education and gender – What is changing and what seems to
persist?
Carina Borgström Källén
Genus Conference 2022 - 2022 -
A posthuman future music classroom for increased equality - a pilot
study
Carina Borgström Källén, Marie-Helene Zimmerman Nilsson, Cecilia Ferm Almqvist
Nordic Network for Research in Music Education Conference 2022 - 2022 -
Framtidens musikklassrum - en posthumanistisk ingång för ökad
jämställdhet
Carina Borgström Källén, Marie-Helene Zimmerman Nilsson, Cecilia Ferm Almqvist
Child and Youth Studies Conference University West November 4-5 2021 THE CONVENTION OF THE RIGHTS OF THE CHILD Book - 2021 -
Binary Oppositions and Third Spaces.
Perspectives on the Interplay between Gender, Genre Practice, Instrument and Cultural Capital in Upper Secondary Schools in
Sweden
Carina Borgström Källén
In S. V. Onsrud, H. S. Blix, I. Lunde Vestad (eds.) Gender Issues in Scandinavian Music Education From Stereotypes to Multiple Possibilities - 2021 -
Woman and Full Professor in Music Education
– Work Experiences in the Field of
Academia
Carina Borgström Källén
Higher Education as Context for Music Pedagogy Research, MusPed:Research - 2021 -
Perspektiv på musikundervisning, genrepraktiker och
genus
Carina Borgström Källén
I A. Falthin & A. Mars (red) Perspektiv på musikpedagogiska praktiker Undervisa i musik - ett komplext uppdrag. - 2020 -
Recension (2019). Av Victor Kvarnhalls avhandling, Pojkars musik, reproduktionens tystnad: en explanatorisk studie av pojkars reproducerande förhållningssätt till populärmusik och
populärmusicerande.
Carina Borgström Källén
Swedish Journal of Music Research, 2019. - 2019 -
Kropp, blick och plats – konstruktioner av dans- och
vokalundervisning
Carina Borgström Källén, Birgitta Sandström
Educare - vetenskapliga skrifter No 2 (2019): Aesthetics, learning and education - Part I - 2019 -
Vad kan det musikpedagogiska forskningsfältet erbjuda framtidens
musiklärarutbildningar?
Carina Borgström Källén, Annette Mars, Annika Falthin, Cecilia Ferm Almqvist, Karl Asp, Susanna Leijonhufvud, Johan Nyberg, Sverker Zadig
Nordic Network for Research in Music Education - 2019 -
Woman and Professor in Music Education – work experiences and ethical
dilemmas
Carina Borgström Källén
Nordic Network Research in Music Education, 2019 - 2019 -
Doing gender beside or in music: Significance of context and discourse in close relationship in the Swedish music
classroom
Carina Borgström Källén, Monica Lindgren
British Journal of Music Education - 2018 -
Musikundervisning och genus i lärarutbildningen
– ett rundabordssamtal kring hur vi kan gå vidare mot likvärdig
musikutbildning
Carina Borgström Källén, Cecilia Ferm-Almqvist, Linn Hentschel
Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) 2018. Tema Kropp, Plats & Rum . Göteborgs universitet, 28-29 november 2018. - 2018 -
Subject conceptions in relation to the gendered body as the performing
instrument
Carina Borgström Källén
The Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, February 13-15 - 2018 -
The performing body, the place and the gaze – subject conception in vocal
education
Carina Borgström Källén, Birgitta Sandström
The Conference Gender and Music in Balance, The Arctic University of Norway, April 2018 - 2018 -
Performing gender when music is, or is not, at stake – a meta-analysis on students’ adaption to
discourse
Carina Borgström Källén, Monica Lindgren
Nordic Research in Music Education. Yearbook 2017, 97–116 - 2017 -
Kroppen, blicken och
platsen
Carina Borgström Källén, Birgitta Sandström
http://www.trippus.se/eventus/userfiles/87895.pdf - 2017 -
Critical perspective in researching music education and equality – what, why and
how?
Monica Lindgren, Åsa Bergman, Cecilia Björck, Carina Borgström Källén, Cecilia Wallerstedt
The 22nd Annual Conference of the Nordic Network for Research in Music Education, March 14-16 - 2017 -
Music and
Gender
Carina Borgström Källén, Thomas Jäderlund
Association Européenne des Conservatoires (AEC) 11-12 november 2016, Göteborgs universitet - 2016 -
Examensarbete inom ramen för ämneslärarprogrammet– ett rundabordssamtal med musik som
case
Carina Borgström Källén, Cecilia Ferm Almkvist
Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) 2016. Tema Det professionella samtalet och estetiska ämnen. Stockholms universitet. 17 november 2016 - 2016 -
Språket, kroppen och rummet - ett komplicerat samspel i dans- och
musikutbildningar?
Carina Borgström Källén, Birgitta Sandström
Nätverket för Estetiska Ämnen i Lärarutbildning (NEÄL) 2016. Tema Det professionella samtalet och estetiska ämnen. Stockholms universitet. 16 november 2016 - 2016 -
Gender and Genre Practice in Interplay – Third Space as a way
ahead?
Carina Borgström Källén
The Conference Gender and Music: Practices, Performances, Politics, March 2016, Örebro university - 2016 -
Focusing the interplay between context and discourse in exploring music education and
gender.
Carina Borgström Källén, Monica Lindgren
The 20th conference of Nordic Network for Research in Music Education. NNMPF. Hamar, Norwey, 8-10 March, 2016. - 2016 -
Music, Gender and Education - experiences from two Swedish
projects
Carina Borgström Källén
Konferensbidrag, Women in Jazz Festival 2015, Washington DC - 2015 -
When Music Makes a
Difference
Carina Borgström Källén
Nordic Network for Research in Music Education (NNMPF) - 2015 -
När musik gör skillnad : genus och genrepraktiker i
samspel
-
Att "återuppfinna" ensembleämnets didaktik - en rekonstruktion av improvisationsbaserat samspel i högre
utbildning
Carina Borgström Källén
Texter om konstarter och lärande - 2014 -
Utsikt från en
minoritetsposition
Carina Borgström Källén
Musik och genus. Röster om normer, hierarkier och förändring - 2012 -
När musiken står på spel - En genusanalys av gymnasieelevers musikaliska
handlingsutrymme