Länkstig

Malin Nilsen

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Malin Nilsen

Malin Nilsen är anställd som docent i pedagogik på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL).

Hon disputerade 2018 med avhandlingen Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan där hon undersökte vilka typer av aktiviteter som utvecklas när förskolebarn och deras lärare interagerar med datorplattor och appar, hur de olika teknologierna används och vilka pedagogiska och samhälleliga implikationer användningen får.

Under 2020 genomförde hon en studie om användningen av en digital boktjänst (appen Polyglutt) i Göteborgs stads förskolor. Resultatet från studien publicerades i form av rapporten Digitala läsaktiviteter i förskolan som kan laddas ner här. Hon även lett en forskningsstudie om MIK (medie- och informationkunnighet i förskolan) 2022-2023, samt projektet Förskolebarns biobesök (2024-2025).

Malin har tillsammans med Susanne Kjällander vid Stockholms universitet varit gästredaktörer för ett temanummer av Utbildning & Lärande om digitalisering i förskolan där hon även står som författare till numrets introduktionsartikel: Digitalisering i förskolan med Susanne Kjällander samt artikeln Digital högläsning för flerspråkande i förskolan tillsammans med Petra Petersen och Kristina Danielsson.

Hon har även författat boken Barns digitala aktiviteter: Samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan (2020) som är utgiven på Liber.

Under 2024-2026 leder hon tillsammans Andreas Jacobsson ULF-projektet LITA: Medielitteracitet i förskolan. I projektet undersöks hur medielitteracitet, förmågan att kritiskt hantera och värderainformation från olika medier, kan främjas i den svenska förskolan. Medielitteracitet omfattar både digitala och analoga medier och är avgörande för att barn ska kunna skilja mellan pålitliga och opålitliga källor, samt fatta välgrundade beslut. Genom att stärka barns mediekompetens bidrar projektet till att de kan utnyttja sina demokratiska rättigheter enligt Barnkonventionen, exempelvis rätten att uttrycka sina åsikter. Projektet genomförs i samverkan med två förskolor i Göteborg och Kungälv, samt förskoleförvaltningen i Göteborg.