Förskolan, lek, lärande och didaktik
Kort beskrivning
Inom forskningstemat bedrivs forskning om förskolan och arbetet i verksamheten. Ett särskilt intresse riktas mot frågor om undervisning, lek, lärande och didaktik och relationen till barns utveckling.
Om forskningstemat
Inom forskningstemat Förskolan, lek, lärande och didaktik (FÖRLEK) bedrivs forskning om förskolan och dess inre arbete. Vi intresserar oss särskilt för undervisning, lek, lärande och didaktik och relationen till barns utveckling. Ett arbetsområde rör relationen mellan förskolans undervisning och lek och frågor om hur barn kan göras till deltagare i viktiga kulturella praktiker. Ett ytterligare arbetsområde är didaktik för förskolan med inriktning på skilda innehåll.
Kollegie- och seminarieverksamhet
Inom forskningstemat finns ett kollegium med aktiviteter öppna för verksamma i förskolan och andra intresserade, som till exempel öppna föreläsningar. Dessutom finns två seminarier med aktiviteter för våra forskare och doktorander.
Nationella och internationella samarbeten
Ett övergripande intresse för forskningstemat är utbildning för social och kulturell hållbarhet i enlighet med målen i Agenda 2030. Vi bedriver huvudsakligen praktiknära forskning i samarbete med förskolans personal. Våra internationella partners är bland andra Marilyn Fleer (Monash, Melbourne), Anne Farrell (QUT, Brisbane), Elin Eriksen Ødegaard (Bergen), Eva Brooks (Aalborg) och Elin Lie Reikerås (Stavanger). Vi deltar också i olika internationella organisationer som OMEP och andra.