- Hem
- Institutionen för socialt arbete
- För VFU-handledare
För VFU-handledare
Som VFU-handledare för socionomstudent kan du få stöd för att vägleda studenten i sin utveckling under terminen. Här finns samlad information för dig som är eller planerar att bli VFU-handledare.
Att vara VFU-handledare
Vid Institutionen för socialt arbete är verksamhetsförlagd utbildning (VFU) en viktig del av studenternas väg mot yrkeslivet. För att säkerställa en hög kvalitet i VFU:n erbjuder vi dig som handledare stöd och verktyg under hela handledningsperioden.
Som VFU-handledare erbjuds du:
- Introduktion till rollen som handledare.
- VFU-handledarutbildning för att stödja studenternas lärande.
- Möjlighet till grupphandledning för VFU-handledare.
För att bli VFU-handledare finns en del förkunskapskrav.
Du behöver ha:
- socionomexamen, social omsorgsexamen eller socialpedagogexamen.
- tre års yrkeserfarenhet av socialt arbete efter examen.
Som VFU-handledare erbjuds du grupphandledning under den termin då du tar emot en av våra socionomstudenter.
Anmälan till grupphandledningen görs via en länk som skickas ut tillsammans med informationen om den student du tilldelats.
Vi erbjuder kursen Att handleda inom verksamhetsförlagd utbildning (5 hp), kurskod SW2453.
Om du är intresserad av att bli VFU-handledare tar du kontakt med vår VFU-samordnare. Mejla till vfu@socwork.gu.se
Innehåll i VFU-kursen
Under 20 veckor får studenterna praktisk erfarenhet och utvecklar sina färdigheter under handledning. Så här är kursen upplagd för studenterna.
VFU-terminen omfattar 20 veckor. Arbetstiden för studenten är densamma som för heltidsanställd personal hos er.
I arbetstiden ingår det för studenten, förutom de egna arbetsuppgifterna, handledning, seminarier, studiebesök, föreläsningar, litteraturstudier, dagboksskrivande samt tid för reflektion.
Vem ansvarar för vad under VFU-kursen?
Inom VFU-kursen finns flera ansvarsområden och personer som du som handledare kommer att komma i kontakt med.
- Kursansvarig
Kursen har två lärare som har det övergripande ansvaret för planeringen, genomförandet och utvecklingen av kursen. Dessa kallas för kursansvariga. - Ansvariga för platsrekrytering
Uppgiften för dessa är att rekrytera VFU-platser till alla studenter som ska genomföra sin VFU-kurs i Sverige. Detta sker huvudsakligen innan kursens start, men i sällsynta fall också under terminens gång. - Seminarielärare
Under VFU-kursen är studenterna indelade i VFU-center och seminariegrupper. Studenterna träffar sina seminariegrupper vid nio tillfällen under terminen. Till varje seminariegrupp är en specifik lärare kopplad. När en handledare har frågor eller behov av stöd är det till seminarieläraren hen ska vända sig. Det är också seminarieläraren som handledaren träffar vid mitt-utvärderingen.
Ta stöd av seminarielärare och kursansvarig
Det kan ibland hända att student och/eller handledaren upplever utmaningar i samarbetet.
Ta i första hand kontakt med seminarieläraren. Om ni inte kommer tillrätta med svårigheterna ta därefter kontakt med kursansvarig lärare.
Efter avslutad VFU-kurs förväntas följande av studenten:
Kunskap och förståelse
- Beskriva hur olika kunskapsbaser (teoretisk och erfarenhetsbaserad kunskap) används och integreras i det sociala arbetet
- Redogöra för och analysera kontextuella och organisatoriska förutsättningars betydelse för socionomens handlingsutrymme och yrkesroll
Färdighet och förmåga
- Identifiera, motivera och självständigt tillämpa olika teorier och metoder i socialt stöd och förändringsarbete, framförallt med beaktande av ålder, kön, etnicitet och klass
- Identifiera och analysera problem och resurser, samt i förekommande fall föreslå beslut och insatser
- Etablera, upprätthålla och avsluta relationer samt visa förståelse för processer i socialt arbete
- Identifiera viktiga samverkanspartner och ge exempel på former för samverkan med dessa
- Visa grundläggande förmåga att på ett professionellt och etiskt sätt utöva socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Problematisera det sociala arbetet utifrån de praktiska erfarenheter som kursen Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ger, samt visa förståelse för de upplevelser brukaren kan ha av det sociala arbetet med särskilt beaktande av klass, kön, etnicitet och ålder
- Reflektera över och kritiskt granska etiska dilemman, konflikter och maktförhållande i det sociala arbetet
- Analysera och kritiskt granska hur organisationens, professionens och egna normer, värderingar och attityder påverkar mötet och relationen med målgruppen samt samverkan med övriga yrkesgrupper
- Visa empatisk förmåga och kritiskt reflektera över hur den egna personen påverkar och påverkas av det sociala arbetet
- Identifiera och värdera sin förmåga att omsätta teoretiska kunskaper och färdigheter i praktisk handling, samt tydliggöra framtida kunskapsbehov inom socialt arbete
Alla studenter på VFU-kursen ingår i ett VFU-center och tillhör en seminariegrupp med 7–9 studenter. Vissa VFU-center har flera seminariegrupper.
Vi har lärandemiljöer i form av VFU-center i Göteborgs stadsområden:
- Nordost
- Hisingen
- Centrum
- Sydväst
- samt samlade VFU-center för kranskommuner, långväga VFU-platser och utlandsplatser.
Här samordnas alla socionomstudenter. Studentgruppen träffas och har aktiviteter tillsammans med lärare en heldag varannan vecka, sammanlagt 9 heldagar per termin.
Dagarna kan bland annat innehålla:
- gemensam introduktion till verksamheter, både inom offentlig organisation och övriga aktörer i området.
- föreläsningar med lokala aktörer, gemensamma reflektioner med socialarbetare, erfarenhetsutbyten, insatser i området.
- VFU-kursens ordinarie seminarier.
VFU-studenter får en inblick i områdets struktur, i aktuella utmaningar och bli bekanta med olika aktörer inom socialt arbete och angränsande verksamhetsfält i området.
Seminarier
Under VFU-terminen deltar studenterna i fem obligatoriska seminarier.
Fältdagar
De planerar och genomför fältbesök under två dagar för studenter på termin 1.
Individuell lärandeplan
Lärandeplanen formuleras skriftligt av studenten i nära samråd med sin VFU-handledare. Denna ska innehålla en planering över vilka arbetsuppgifter studenten kan tänkas observera, planera och utföra under terminens gång. En tydlig koppling till kursens lärandemål ska finnas. Lärandeplanen ska också innehålla ett kontrakt mellan student och handledare.
Individuell skriftlig reflektionsuppgift
Studenten ska beskriva och reflektera kring ett tema som rör VFU-platsen med hjälp av valfri litteratur. Reflektionsuppgiften är på åtta sidor och behöver därför vara mycket avgränsad. Studenten rådgör med sin VFU-handledare om vilket tema som ska behandlas, men kan i slutändan välja fritt.
Handledning
Studenten och handledare ska avsätta i genomsnitt 1,5 tim/vecka, totalt 30 tim/termin. Studenten ska förbereda sig inför handledningstillfällena. Exempel på verktyg att använda inför och under samtalen:
- Observationsreferat
Syftet med att göra ett observationsreferat är bl.a. att studenten tränar sig i att observera och analysera olika professionella situationer. Studenten skriver ner en detaljerad återgivning av en speciell kort situation som den observerar. Ett observationsreferat kan fokusera på olika saker; kommunikation, maktroller, samtalsmetodik, förhållningssätt m.m.
Observationsreferat kan bidra till att identifiera/studera det tema som den vill skriva om i sin individuella skriftliga uppgift. Observationsreferaten ska tas upp i handledning.
Det kan i undantagsfall också vara ett komplement för seminarieläraren/kursansvarig lärare för att bedöma om studenten kan godkännas på kursen. I så fall lämnas dessa in som inlämningsuppgift på Canvas på lärarens begäran.
- Processreferat
Syftet med att göra ett processreferat är bl.a. att studenten tränar sig i att uppmärksamma och analysera processer som pågår under ett möte. Det kan också vara ett hjälpmedel för att upptäcka och få information om teman som den vill belysa i sin individuella skriftliga uppgift. Studenten skall under terminen skriva och få handledning på minst två processreferat.
Att skriva processreferat innebär att studenten så ordagrant som möjligt i dialogform skriver ner vad den kommer ihåg från ett samtal/en situation efteråt. Utöver det skall studenten beskriva sina observationer och reflektioner. Den ska också beskriva och reflektera över sina egna och samtalspartners reaktioner. Studenten väljer själv från vilka samtal/möten processreferatet skall skrivas.
Processreferat ska tas upp i handledning. De kan i undantagsfall också vara ett komplement för seminarieläraren/kursansvarig lärare för att bedöma om studenten kan godkännas på kursen. I så fall lämnas de in som inlämningsuppgift på Canvas på lärarens begäran.
- Dagboksanteckningar
Ett sätt att reflektera på ett djupare plan kring de erfarenheter man samlar från sin VFU-plats är att skriva dagboksanteckningar. I dagboken gör studenten en kortfattad anteckning över de uppgifter den får under din VFU-kurs, samt sina reflektioner kring erfarenheter.
Dagboksanteckningar kan användas för att identifiera syfte och frågeställning för den individuella skriftliga uppgiften samt att fortskridande reflektera kring den frågeställningen. Anteckningarna är också ett bra sätt för studenten att följa sin egen utveckling i arbetet den gör.
De används också vid lämpliga tillfällen som underlag till diskussion i handledningen.
Arbetstid för studenter
Arbetstiden för studenten är densamma som för heltidsanställd personal. I arbetstiden ingår, förutom de egna arbetsuppgifterna, handledning, seminarier, studiebesök, föreläsningar, litteraturstudier, dagboksskrivande samt tid för reflektion. Sammanlagd studietid under VFU är 2-3 timmar per vecka.
Ledighet för studenter
Studenten har rätt till fem lediga arbetsdagar under VFU-kursen och planeras i samråd med dig. Därutöver kan ledighet beviljas efter kontakt med seminarielärare för arbete i studentorganisation eller för elevfackligt arbete under sammanlagt högst fem arbetsdagar.
Frånvaro för studenter
Vid sjukdom ska studenten meddela dig. Har studenten studiemedel ska studenten anmäla sig till Försäkringskassan.
- Vid sjukdom som uppgår till mer än tio arbetsdagar sammanlagt kontaktar studenten seminarieläraren för att diskutera hur tiden kan tas igen.
- Frånvaro för enstaka läkar- och tandläkarbesök eller liknande, som omfattar mindre än en dag, räknas som arbetstid.
Om du som handledare vet om att du kommer att ha frånvaro under en längre sammanhängande period tar du kontakt med seminarieläraren.
Ungefär i mitten av terminen kommer du som handledare tillsammans med studenten och seminarieläraren genomföra en mittutvärdering.
Syftet är att ni tillsammans får möjlighet att reflektera över hur den första delen av kursen fungerat. Här finns det möjlighet att fånga upp eventuella svårigheter och behov samt hitta gemensamma strategier/lösningar hur ni kan gå vidare.
VFU-utlåtande från dig
VFU-utlåtande skickas via mejl till dig som är handledare. Vi behöver utlåtandet sista veckan på terminen.
Byte av VFU-plats
I vissa undantagsfall kan det uppstå situationer där studenten behöver byta VFU-plats.
Om byte av plats blir aktuellt ska du som handledare, tillsammans med studenten, skriftligt dokumentera följande:
- Uppfyllda lärandemål: Vilka individuella lärandemål studenten har uppnått under sin tid på VFU.
- Ej uppnådda mål: Om det finns lärandemål som studenten ännu inte uppfyllt, eller om studenten ligger efter den förväntade tidsplanen. Här är det viktigt att du som handledare ger konkreta exempel på varför målet inte är uppfyllt och beskriver vad studenten behöver arbeta vidare med för att nå dit.
Detta dokument är ett viktigt underlag för studenten, den kommande handledaren samt seminarieläraren vid bedömningen av kursens lärandemål.
Så snart dokumentet är färdigställt skickas det via mejl till både seminarieläraren och studenten.
Interprofessionellt lärande (IPL) är ett moment där studenter från olika utbildningsprogram på Göteborgs universitet tränar på att samverka i team kring verkliga patienter/klientfall. I träningsmomentet beaktar de olika professionerna samma situation men bidrar med olika perspektiv.
Målet är att studenterna ska lära av och om varandra, få en bättre helhetsbild av patient/klientarbetet samtidigt som de blir stärkta i sin egen profession.
Teamsamverkan är mellan arbetsterapi-, fysioterapi-, sjuksköterske-, logoped-, dietist- och socionomstudenter.
Cirka 20 socionomstudenter per termin och ett 20-tal VFU-handledare är involverade i IPL-träningsmomentet.
Momentet är obligatoriskt för socionomstudenter som gör VFU inom Äldre-samt vård och omsorgsförvaltningen i Göteborg och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.