Göteborgs universitet
Händer i olika färger och pappersmaterial hålls runt en jordglob
Foto: iStock

Delstudie 3: Barn med migrationsbakgrund

Här undersöker vi hur är det att bo i familjehem för barn med migrationsbakgrund.

Varför behöver vi lära oss mer om hur det är bo i familjehem?

Idag vet vi lite om hur det är för barn med migrationsbakgrund att bo i familjehem. Hur ser vardagen ut? Vad tycker barn fungerar bra i familjehemmet? Vad skulle kunna bli bättre?

Det vi lär oss genom att prata med barn och familjehemsföräldrar och andra deltagare, vill vi berätta för andra, till exempel anställda i socialtjänsten, politiker och forskare. Vi tror att det kan ge en bättre förståelse för vad som är både bra och svårt och vad som behöver förändras för att göra det bättre för barn och unga som bor i familjehem.

Så går det till

Barn med migrationsbakgrund som är placerade i familjehem och deras familjehemsföräldrar intervjuas vid två tillfällen. De deltagande barnen har också tagit bilder som visar vad de tycker är viktigt i vardagen och vad som får dem att känna sig "som hemma".

Vem är ansvarig för projektet?

Projektet leds av NORCE Research (Norge). Andra involverade institutioner är Göteborgs universitet (Sverige), Linnéuniversitetet (Sverige)  och Högskolen på Vestlandet (Norge). Ansvarig institution i Sverige är Göteborgs universitet.

Ansvariga för den del av delstudie 3 som görs i Sverige är Ingrid Höjer, Göteborgs universitet och Åsa Söderqvist, Linnéuniversitetet. Projektledare för hela studien är Milfrid Tonheim, Professor i socialt arbete, Institutt for velferd og deltaking, Fakultet for helse-og sosialvitskap Høgskulen på Vestlandet, Postboks 7030 5020 Bergen, Norge.

Projektet pågår mellan 2021 och 2025.

Forskarna i projektet

Ingrid Höjer, Ingrid.Hojer@socwork.gu.se, tel: 031 786 15 68

Åsa Söderqvist Forkby, Asa.Soderqvist@lnu.se, tel: 0470 767204

Tre delstudier

Projektet "Hem och (dis)kontinuitet: Familjehem för barn med migrationsbakgrund" (HoMi) består av tre delstudier.

Del 1: Här studeras dokument av betydelse för familjehemsvård för barn med migrationsbakgrund i Norge, Sverige, Danmark, England, Irland och Skottland.

Del 2: I denna del intervjuas socialarbetare och unga som tidigare varit placerade i familjehem, om deras erfarenheter av vad som är viktigt att tänka på vid placeringar i familjehem av barn med migrationsbakgrund.

Del 3: I denna delstudie intervjuas barn och familjehemsföräldrar. Fokus är här på vad som kan bidra till en känsla av att höra till – att känna sig ”hemma”.