Göteborgs universitet
Bild på elev bakifrån som kikar i mikroskop

Fönster mot naturvetenskap

Fönster mot naturvetenskap är vårt årliga arrangemang för gymnasiet. Här bjuder vi in gymnasieskolor för att lyssna på aktuell forskning och göra praktiska moment.

Under förmiddagen erbjuder vi ett gemensamt program med spännande föreläsningar inom naturvetenskap och matematik, och under eftermiddagen får eleverna själva välja ett ämne att besöka. Här erbjuds allt ifrån laborationer till inspirerande föredrag och rundvandring. Dessutom får eleverna möta våra studentambassadörer, som kan berätta allt om hur det är att plugga naturvetenskap vid Göteborgs universitet.

När och var?

Den 5 november 2024 i universitetets lokaler på Medicinareberget, Göteborg.

Vem kan delta?

Fönster mot naturvetenskap vänder sig i första hand till elever som läser tredje året på naturvetenskapsprogrammet.

Så här går anmälan till

Förmiddagsprogrammet

Du som lärare gör en intresseanmälan och vi återkommer med en bekräftelse på att ni fått plats. Antalet platser är begränsat, och det är först till kvarn.

Förmiddagsprogrammet är fullbokat.

Vill ni ställa er på reservlistan, så mejla fonster@science.gu.se.

Eftermiddagsprogrammet

Eleverna anmäler sig själva till valfritt eftermiddagsprogram utifrån intresse. Även här är antalet platser begränsat.

Anmälan till eftermiddagsprogrammet öppnar den 1 oktober.

Observera att vi har färre platser till eftermiddagsprogrammet än till förmiddagen. Alla elever som är anmälda till förmiddagspasset kommer alltså inte att få en plats till eftermiddagen. Vår tanke med eftermiddagen är att erbjuda en fördjupning i våra ämnen, vilket innebär att vi tar emot en mindre grupp som till exempel får göra en laboration, träffa studenter och forskare och kika runt i våra lokaler.

Förmiddagens program

Du som lärare anmäler klassen/gruppen till förmiddagsprogrammet.  Vi kommer att försöka tillgodose era önskemål om vilket spår ni helst vill följa, så gott det går.

Tid: 09.30-12.00

Lunch

12.00-12.30

Vi bjuder på lättare lunch i anslutning till respektive lokal. Studentambassadörer kommer sedan att följa de elever som anmält sig till eftermiddagspasset till respektive ställe.

Eftermiddagens program

Eftermiddagsprogrammet äger rum på respektive institution. Eftersom det tar en stund att promenera till Campus Johanneberg från Medicinareberget så börjar aktiviteterna där en kvart senare.

12.45 - ca 14.15 (aktiviteter i Natrium)
13.00 - ca 14.30 (aktiviteter på Campus Johanneberg)