Länkstig

Angelika Kullberg

Professor

Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning matematik
Telefon
Besöksadress
Läroverksgatan 15
41120 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Angelika Kullberg

Forskningsintressen Mitt forskningsintresse handlar om relationen mellan undervisning och lärande, främst i matematik men även inom andra skolämnen. Jag är intresserad av vad som avgör om elever lär sig eller inte lär sig ett specifikt innehåll i undervisningen. Jag är har arbetat med undervisningsutvecklande forskning tillsammans med lärare i över 20 år. Learning study eller längre interventionsstudier där man försöker öka elevernas möjligheter att lära sig ett specifikt innehåll kännetecknar forskningen. Learning study är en modell där man försöker designa lektioner för att förbättra elevernas lärande av en särskild förmåga (t.ex.kunna addera och subtrahera negativa tal) i en iterativ process där en eller en serie lektioner planeras, genomförs, analyseras och förfinas. Jag leder forskningsmiljön Fenomenografi, Variationsoteori och Learning study. Nyckelord klassrumsforskning, learning study, matematikdidaktik, lärande, variationsteori

Länk till forskningsmiljö https://www.gu.se/forskning/fenomenografi-variationsteori-learning-study

Pågående projekt

Lärarstuderandes undervisning av tidig aritmetik – PROTEA

https://www.gu.se/forskning/lararstudenters-undervisning-av-tidig-aritmetik-protea

Strukturell ansats för utveckling av grundläggande färdigheter i aritmetik (årskurs 1) – SAFA

Strukturell ansats i undervisning som grund för hållbart aritmetiklärande (förskoleklass) – SATSA https://www.gu.se/forskning/satsa

Tidigare projekt

Se eller Räkna – EXTENT https://www.gu.se/forskning/se-eller-rakna-elevers-raknestrategier-i-addition-och-subtraktion-med-tiotalsovergang

Strukturell utgångspunkt i elevers lärande av subtraktion och addition och med flersiffriga tal - SUSA  https://www.gu.se/forskning/susa

Video från Lärarnas forskningskonferens https://www.youtube.com/watch?v=BBy3UnW0qqo