- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Maria Jarl
Maria Jarl
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik och specialpedagogikUniversitetslektor
UniversitetsledningenOm Maria Jarl
Presentation
Maria Jarl är universitetslektor i utbildningsvetenskap vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Maria är docent i statsvetenskap och hon har tidigare varit gästforskare vid Scandinavian Consortium for Organizational Research (Scancor), Stanford University. Hon har flera års erfarenhet av ledningsuppdrag inom lärarutbildningen både vid Göteborgs universitet och nationellt som ordförande för lärarutbildningskonventet, och hon har också varit rektorsråd i lärarutbildningsfrågor vid Göteborgs universitet.
Forskningsintressen
Maria Jarls forskning handlar om hur den offentliga förvaltningens organisering påverkar verksamheters resultat och utfall ur olika perspektiv. Forskningen har berört ansvarsfördelning mellan centrala och lokala politiska institutioner och politisk styrning före och efter new public management. Hon intresserar sig för vilken betydelse olika institutionella arrangemang har för kommuners, skolors och rektorers verksamhet och elevers resultat. Hon har tidigare lett forskningsprojektet Att organisera för skolframgång (finansierat av Vetenskapsrådet) och deltagit i forskningsprojektet Skolans målstyrning 1919-2020: från progressivism till NPM/nyliberalism (finansierat av Riksbankens Jubileumsfond). För närvarande forskar hon om skolledares autonomi i forskningsprojektet Ledarskapets autonomi i svenska, finska och isländska kommuner och skolor (finansierat av Vetenskapsrådet).
Utöver forskningen är Maria engagerad i ledningen av flera nationella projekt och samarbeten. Hon är medlem i Sveriges universitets- och högskolors förbunds (SUHFs) expertgrupp för lärarutbildning och i Samverkansgruppen SUHF-Skolverket. Maria har också uppdrag som ledamot i insynsrådet vid Skolverket; styrelsen för Stiftelsehögskolan i Jönköping, Jönköping University; och i Rådet för professioner i skolväsendet vid Skolverket. Vidare är hon t.f. Utbildningschef för Rektorsutbildningen vid Göteborgs universitet.
-
School Leader Autonomy - a Systematic
Review
Daniel Nordholm, Maria Jarl, Wieland Wermke
Educational Administration Quarterly - 2025 -
Skolans målstyrning 1900-2020. Från progressivism till
nyliberalism
Magnus Hultén, Maria Jarl, Johan Samuelsson
2025 -
Återförstatliga skolan och begränsa det fria skolvalet? Svenskarna om
skolreformer.
Maria Jarl
I rörelse. SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Red: Björn Rönnerstrand, Anders Carlander, Patrik Öhberg & Annika Bergström - 2025 -
Using Unintended Consequences to Produce Intended Results: the Governance of Education in Sweden
1991-2020
Maria Jarl
Public Performance & Management Review - 2025 -
Tightening Coursework and Clinical Work: A Math, Science, and Technology Teacher Education Program in
Sweden
Maria Jarl, Annette Mitiche, Tommy Gustafsson
LeTendre, G., Lit, I. & Lotan, R. A. (Eds). Transforming Teacher Preparation Across Nations. Principles Travel. Context Matters. - 2025 -
Målstyrning av den svenska skolan - en systematisk
översikt
Maria Jarl, Magnus Hulthén, Johan Samuelsson
Pedagogisk forskning i Sverige - 2024 -
Inside de- and re-centralisation: the formation of governance in Swedish local education authorities during education
reform
Maria Jarl, Daniel Nordholm, Wieland Wermke
Journal of Educational Administration & History - 2024 -
The importance of organizational capacities for collaborative research: boundary crossings within a Swedish research-practice
partnership
Maria Jarl, Mette Liljenberg, Klas Andersson, Magdalena Taube
Nordic Journal of Studies in Educational Policy - 2024 -
Exploring roles in teacher-researcher collaboration: examples from a Swedish research-practice partnership in
education
Maria Jarl, Magdalena Taube, Camilla Björklund
Education Inquiry - 2024 -
The relationship between academic resilience and psychological well-being – Analysis of Swedish PISA 2018
data
Deborah Elin Siebecke, Kajsa Yang Hansen, Maria Jarl
Frontier Research in Educational Measurement (FREMO) - 2023 -
In the eye of the storm? Mapping out a story of principals’ decision-making in an era of decentralisation and
re-centralisation
Daniel Nordholm, Wieland Wermke, Maria Jarl
Journal of Educational Administration and History - 2023 -
The importance of organizational capacities for collaborative research: boundary crossings within a Swedish research-practice
partnership
Maria Jarl, Magdalena Taube, Mette Liljenberg, Klas Andersson
American Educational Research Association (AERA), 13-16 April 2023 - 2023 -
Does Social Well-Being Predict Academic Resilience? An Analysis of Swedish PISA 2018
Data
Deborah Elin Siebecke, Kajsa Yang Hansen, Maria Jarl
European Conference on Educational Research (ECER) - 2023 -
Resilient schools in Sweden - Analysis of material well-being at schools that successfully compensate for socioeconomic disadvantages in PISA
2000-2018
Deborah Elin Siebecke, Maria Jarl
European Conference on Educational Research (ECER Plus - online) - 2022 -
Comparing principal autonomy in time and space: modeling school leaders' decision making and
control
Wieland Wermke, Maria Jarl, Tine Sophie Pröitz, Daniel Nordholm
Journal of Curriculum Studies - 2022 -
Does the material well-being at schools successfully compensate for socioeconomic disadvantages? Analysis of resilient schools in
Sweden
Deborah Elin Siebecke, Maria Jarl
Large-scale Assessments in Education - 2022 -
Exploring roles in teacher-researcher collaboration: Examples from a Swedish research-practice partnership in
education.
Maria Jarl, Magdalena Taube, Camilla Björklund
AERA - 2022 -
The well-being of academically resilient students - Factors behind the high achievement of socioeconomically disadvantaged
students
Deborah Elin Siebecke, Kajsa Yang Hansen, Maria Jarl
European Conference on Educational Research (ECER) - 2021 -
Organizational characteristics of successful and failing schools: a theoretical framework for explaining variation in student
achievement
Maria Jarl, Klas Andersson, Ulf Blossing
School Effectiveness and School Improvement - 2021 -
Renewing Swedish teacher education inspired by international experiences: examples from practice and
policy
Maria Jarl
2021 -
Det finns en gräns för hur kort vägen till läraryrket kan
bli
Maria Jarl, Anders J Persson, Anders Olsson, Sinikka Neuhaus
2021 -
Utbildningens organisation och villkor, demokratins
grunder
Maria Jarl, Hans Albin Larsson
2020 -
Organiserade partnerskap i lärarutbildning lägger grunden för praktiknära
forskning.
Maria Jarl, Magdalena Taube
Pedagogisk forskning i Sverige - 2020 -
Skolans
beslutsnivåer
Maria Jarl
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder. Maria Jarl, Hans Albin Larsson (red.) - 2020 -
Avslutning - skolan idag och i
morgon
Maria Jarl, Hans Albin Larsson
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder. Maria Jarl, Hans Albin Larsson (red.) - 2020 -
Introduktion - skolan mellan idé och
verklighet
Maria Jarl, Hans Albin Larsson
Utbildningens organisation och villkor, demokratins grunder. Maria Jarl, Hans Albin Larsson (red.) - 2020 -
Framgångsrika skolor - utmaningar och
möjligheter
Maria Jarl
Wanger, M. Ögren & Alagic, Z (red.) Likvärdig skola. En ödesfråga för Sverige - 2020 -
På väg mot en statlig skola. Underlagsrapport till Jämlikhetskommissionen. I Jarl, Kornhall och Wahlström (2020) Tre rapporter om skolan. Underlagsrapport till
Jämlikhetskommissionen.
Maria Jarl
2020 -
Skolpolitik. Från riksdagshus till klassrum.
Tredje
upplagan.
Maria Jarl, Linda Rönnberg
2019 -
Working together to strengthen teacher education in Sweden. Experiences from academia and clinical
practice
Maria Jarl, Annette Mitiche, Tommy Gustafsson
Presenterad på CIES 2019 - 2019 -
Våga låta kunskapsuppdraget stå i
fokus!
Maria Jarl
Didaktisk utvecklingsdialog. Lärares och skolledares professionella utveckling - 2019 -
Frihet byggs
underifrån
Maria Jarl
Pedagogiska magasinet - 2018 -
Den politiska styrningen av
skolan
Maria Jarl
Att bli lärare, Eva Insulander & Staffan Selander (red) - 2018 -
Tillit och misstro i icke framgångsrika
skolor
Klas Andersson, Ulf Blossing, Maria Jarl
Skolan som politisk organisation 3:e uppl, Maria Jarl, Jon Pierre (red.) - 2018 -
Success or failure? Presenting a case selection strategy for studies of school
improvement
Maria Jarl, Klas Andersson, Ulf Blossing
Education Inquiry - 2017 -
Att organisera för skolframgång. Strategier för en likvärdig
skola
-
Därför lyckas vissa skolor
bättre
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Lärorik. Tidskrift för pedagogisk utveckling inom förskola och skola. Linköpings kommun - 2017 -
Skolors organisation påverkar
resultaten
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Resultatdialog 2016 - 2016 -
Epilog.
Maria Jarl, Elisabet Nihlfors
Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer. - 2016 -
Prolog. Att ta makten över skolans och förskolans
utveckling
Maria Jarl, Elisabet Nihlfors
Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och förskolechefer. - 2016 -
Ledarskap utveckling lärande. Grundbok för rektorer och
förskolechefer
Maria Jarl, Elisabet Nihlfors
2016 -
The Role of Institutional Elements in Organizing for School
Success
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at 2016 AERA Annual Meeting, Washington DC - 2016 -
Organizing for school success – An institutional perspective on organizing leadership, teacher work and teaching in successful and failing schools. Symposium: Layers of practice creating conditions for effective
learning
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Paper presented at the ICSEI Conference 2016, Glasgow - 2016 -
Skolpolitik. Från riksdagshus till
klassrum
Maria Jarl, Linda Rönnberg
2015 -
Organizing for school sucess - results from a process oriented comparative case
study
Maria Jarl, Ulf Blossing, Klas Andersson
Abstract book NERA Conference 4-6 March 2015 - 2015 -
Besinna er och låt lärarutbildningen
vara
Mats Tegmark, Maria Jarl
Dagens Samhälle - 2014 -
Skolutveckling och differentiering för
skolpersonalen
Rolf Lander, Ulf Blossing, Maria Jarl, Margaretha Milsta, Anette Olin, Karin Rönnerman
I I. Wernersson & I. Gerrbo (Red). Differentieringens janusansikte. En antologi från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Gothenburg Studies in Education 347 - 2013 -
Success or Failure? A mixed method approach to school effectiveness
research
Maria Jarl, Klas Andersson, Ulf Blossing
European Conference on Educational Research 2013 Istanbul - 2013 -
Om rektors pedagogiska ledarskap i ljuset av skolans
managementreformer
Maria Jarl
Pedagogisk forskning i Sverige - 2013 -
Linking Theory to School Effectiveness and Improvement: Presenting a Framework for Analysing School Success versus
Failure
Ulf Blossing, Maria Jarl, Klas Andersson
European Conference on Educational Research, 10-13 September 2013 Istanbul - 2013
Fler publikationer
Antalet publikationer som visas på denna sida är begränsat. Besök Göteborgs Universitets publikationsdatabas (GUP) för att söka efter fler publikationer.